דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המדינות האדומות בוטלו, מחוסנים שייכנסו לארץ יחויבו בבידוד עד תוצאת בדיקה

לפי המתווה שנכנס לתוקף הלילה (בין חמישי לשישי), המדינות האדומות יוגדרו כתומות | ההחלטה התקבלה יומיים לאחר דיון בעתירת מורי הדרך וגופי התיירות לבג"ץ נגד סגירת השמיים | התאחדות משרדי הנסיעות: "כעת נותר לפצות אותנו על הנזקים"

נתב"ג. 4 בינואר 2022 (צילום: ארי לייד אברהמס/פלאש90)
נתב"ג. 4 בינואר 2022 (צילום: ארי לייד אברהמס/פלאש90)
הדס יום טוב

קבינט הקורונה אישר הלילה (בין חמישי לשישי) את הוצאת כלל המדינות שהוגדרו כ'אדומות' מסיווג זה, ולאפשר את פתיחת השמיים החל מהלילה (בין חמישי לשישי) בחצות.

לפי משרד הבריאות, המתווה בוטל לנוכח שיעור התחלואה בכניסה לישראל לעומת שיעור התחלואה בקהילה בהתאם למדיניות שהוגדרה על ידי הממשלה, לפיה מנגנון המדינות האדומות יושהה במצב בו מספר המאומתים הנכנסים מחו"ל יורד מתחת ל-5% מכלל התחלואה במדינה. עם זאת, ההחלטה מגיעה יומיים בלבד לאחר דיון בבג"ץ בעתירה נגד מתווה המדינות האדומות.

המדינות האחרונות שהוגדרו אדומות הן איחוד האמירויות, ארה"ב, אתיופיה, הממלכה המאוחדת, טנזניה, מקסיקו, שווייץ וטורקיה. המשמעות של סיווג מדינה אדומה היא שלישראלים אסור לטוס אליה ולשהות בה או לחזור לישראל ממנה, ולאזרחים זרים שמגיעים ממנה אסור להיכנס לישראל, אלא באישור ועדת חריגים של משרדי הבריאות והתחבורה. בנוסף, ישראלים שנכנסים לארץ ממדינות אלו מחויבים בבידוד של 7 ימים, גם אם הם מחוסנים ומחלימים. הגבלות אלו בוטלו והמדינות האדומות הוגדרו כמדינות כתומות, ובכך תיסגר בשלב זה רשימת המדינות האדומות אליהן אסורה היציאה מישראל.

למרות שינוי מנגנון הגדרת המדינות, משרד הבריאות עדיין עומד על המלצותיו להימנע מהגעה למקומות אלו שלא לצורך ככל הניתן, ומציין כי במדינות רבות בעולם מצב התחלואה גבוה יותר מאשר בישראל. ומדגיש את החובות שעל השבים ממדינה כתומה:

מחוסן או מחלים – יוכלו לצאת מבידוד לאחר קבלת תוצאת בדיקה שלילית בנתב"ג או לאחר 24 שעות (המוקדם מביניהם)

מי שאינו מחוסן או מחלים – יוכל לצאת מבידוד רק לאחר קבלת תוצאת שתי בדיקות שליליות- בנחיתה ולאחר שבוע בידוד. הבדיקה לסיום הבידוד ביום 7 תהיה לפי האדם הנבדק:

  • אוכלוסיה בסיכון – יחויבו בבדיקת pcr
  • יתר האוכלוסיה – יחויבו בבדיקת אנטיגן מפוקחת

למידע נוסף ניתן לפנות לאתר משרד הבריאות.

בג"ץ דרש ממשרד הבריאות לנמק את המשך המתווה

החלטת משרד הבריאות התקבלה יומיים בלבד לאחר דיון בבג"צ על עתירה סגירת השמיים לזרים וביטול מתווה התיירות שהופעל למשך חודש בלבד, ללא לצד מתן פיצוי הולם לענף התיירות שנפגע מכך. את העתירה הגישו התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, עמותת "מורשת דרך" למורי דרך בתיירות הנכנסת והתאחדות המלונאים לפני כשבועיים כנגד שרי האוצר, הבריאות והתיירות, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ומשרד ראש הממשלה. לאחר הדיון הורו השופטים למשרד הבריאות לנמק את נחיצות סיווג המדינות כאדומות והבידוד המוארך לאנשים שהתחסנו ונכנסים מהן לישראל.

קובי קרני, יו״ר התאחדות משרדי הנסיעות: ״אין ספק שההחלטה על ביטול רשימת המדינות האדומות קשורה קשר הדוק להליך המשפטי שנוהל בשבועות האחרונים על ידינו בשיתוף עם עמותת מורשת דרך והגיע לשיאו ביום ג׳ בדיון המכריע בבג״ץ. טוב שיש שופטים בירושלים. יומיים בלבד לאחר שהתקיים דיון ובעקבותיו הוצא למדינה צו על תנאי, בוטלה סוף סוף רשימת המדינות האדומות והשמיים נפתחו לרווחה.

"אמנם מדובר באיחור ניכר אך אנו מברכים על כי ממשלת ישראל קיבלה לבסוף את ההחלטה הכה מתבקשת לנהוג כמו עמיתותיה ברחבי העולם ולהתמודד עם זן האומיקרון בכלים הרלוונטיים ולא במסגרת של ניתוק מהעולם. כעת כל שנותר הוא לפצות אותנו על הנזקים האדירים שנגרמו לנו כתוצאה מצעדים לא מידתיים וקבלת החלטות שגויות.״

יו"ר ועדת החוקה: "ההחלטה מוכיחה שהממשלה והכנסת בוחנות באופן שוטף את הצורך בהגבלות"

יו"ר ועדת החוקה בכנסת, גלעד קריב, בירך על החלטת משרד הבריאות. קריב הוביל קו ביקורתי כלפי המדיניות של הגדרת כמדינות אדומות ודרש מהממשלה להרחיב את החריגים מהנוהל ואת פיצוי גופי התיירות והעובדים בענף. לדבריו, "החלטה זו מוכיחה כי הממשלה והכנסת בוחנות באופן שוטף את הצורך בהטלת מגבלות על הציבור ומחויבות למאמץ לאפשר ככל הניתן שגרת חיים".

ח"כ קריב הוסיף כי לדעתו יש לבחון הטלת הגבלות על התקהלויות. "ועדת החוקה תמשיך לוודא את המשך המדיניות של עדכון המגבלות בהתאם למאפייני גל האומיקרון ובמקביל תתייחס ללקחים מהגבלות הכניסה והיציאה מישראל במסגרת עדכון חוק הקורונה בו אנחנו עוסקים בימים אלו. כעת אני מצפה מהממשלה לבחון הטלת הגבלות על התקהלויות המוניות. לנוכח נתוני ההדבקה החריגים ולנוכח העובדה כי תיתכן הדבקה בידי מחוסנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!