דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

במשרד הבריאות אומרים שהציעו פיקוח על מחיר הבדיקות הביתיות, באוצר מכחישים

מדיניות הבדיקות החדשה גוזרת הוצאה של מאות שקלים בחודש למשפחה, כשהחלופה היא עמידה בתורים לבדיקה מפוקחת | באוצר טוענים שלא הוגשה בקשה רשמית להחלת פיקוח | המשמעות: אין על הפרק תכנית ממשלתית להוזלת הבדיקות

שר הבריאות ניצן הורוביץ (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: פלאש90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (מימין) ושר האוצר אביגדור ליברמן. (צילום: פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

במשרד הבריאות ניסו לקדם פיקוח על מחירי בדיקות האנטיגן הביתיות, אך נתקלו בסירוב של משרד האוצר. באוצר מכחישים ואומרים שלא הועברה פנייה רשמית בנושא.

מתווה הבדיקות החדש שנכנס לתוקף היום (שישי) דורש מכל אדם מחוסן להיבדק בבדיקה ביתית על חשבונו, או בבדיקת אנטיגן מפוקחת אחרי כל מפגש עם מאומת. מחירי בדיקות הקורונה הביתיות נעים בין 8 שקלים ל-40 שקלים ליחידה, כשהמחירים משתנים בין רשתות הפארמה השונות ואזורים שונים בארץ.

בימים של תחלואה גבוהה, בהם אנשים פוגשים חולים מאומתים בתדירות גבוהה ונדרשים לבדיקה, ההוצאה למשפחה עם ילדים יכולה להגיע למאות שקלים בחודש. עבור משפחות עניות, מדובר במשקולת כבדה ואף בלתי אפשרית.

בלשכת שר הבריאות טוענים כי פנו למשרד האוצר בבקשה להחיל פיקוח על מחירי הבדיקות המהירות ונענו בסירוב ובטענה כי "השוק יסדר את המחיר". אלא שבמשרד האוצר טוענים כי לא קיבלו בקשה רשמית ממשרד הבריאות לקיים דיון בנושא בוועדת המחירים, הגוף המוסמך לקבוע מחירים מפוקחים. במשרד הבריאות אמרו שהנושא עלה בשיח מקצועי בין פקידים.

למרות שנושא הפיקוח על מחירי הבדיקות הביתיות לא התקדם בינתיים, במשרד הבריאות אומרים שכרגע לא בוחנים תכניות חלופיות לסבסוד או להנגשה של הבדיקות.

המתווה של משרד הבריאות מאפשר אמנם להיבדק בבדיקת אנטיגן בחינם באופן 'מוסדי', באתרים של מד"א, סופרפארם וכדומה, כאשר התוצאה מדווחת למשרד הבריאות. עם זאת, ההגעה לאתרים אלו דורשת בכל פעם זמן ארוך של נסיעה, עמידה בתור, וכמובן סיכון נוסף להידבק. את המחיר הזה ישלמו רק האנשים שחיים בעוני, בזמן ששאר הציבור יוכל להיבדק בבית.

במשרד האוצר מציינים כי בתחילת מגפת הקורונה, באפריל 2020, נערכו דיונים בנושא פיקוח על מחירי המסכות וקביעת מחיר מירבי של 3 שקלים ליחידה, כאשר כיום מחירי המסכות נמוכים יותר מ-3 שקלים מבלי שהופעל פיקוח. עם זאת, לפי ההערכות, גל האומיקרון אמור להימשך מספר שבועות, זמן קצר מדי מכדי ש'השוק יעשה את שלו' והתחרות בין החברות השונות תוביל לירידת מחירים.

באנגליה חילקו בדיקות בחינם

יש תקדימים לתכניות ממשלתיות להנגשת בדיקות קורונה ביתיות. באנגליה, למשל, תושבים זכאים לבדיקה ביתית אחת ביום בחינם, ואף ניתן להזמין אותן במשלוח עד הבית, שגם הוא בחינם. גם בישראל, תלמידי מערכת החינוך קיבלו בדיקות ביתיות בתחילת שנת הלימודים ובחזרה מחופשים, וכך גם תלמידים שהשתתפו בתכנית הכיתה הירוקה.

"חייבים להרחיב את הנגישות"

פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, קורא לממשלה להנגיש את הבדיקות. "שימוש מושכל בבדיקות לאור עומס התחלואה מחייב הרחבת הנגישות. לבדיקות ביתיות תפקיד חשוב בשימוש נכון, אך ללא הנגשה ייווצרו פערים, כאשר רק מי שידו משגת יוכל לעשות בהן שימוש, בוודאי במשפחות ברוכות ילדים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!