דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ממשל ביידן העביר 2.9 מיליארד דולר סיוע בשכר דירה, בחודש אחד

התכנית האמריקאית לסיוע בתשלום חובות שכר דירה עומדת על 61.5 מיליארד דולר | 10 מיליון אמריקאים נהנו ממנה עד כה, ב-3.1 מיליון משקי בית שונים

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיןו: AP/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיןו: AP/Evan Vucci)

מדינות ורשויות מקומיות בארה"ב העניקו בחודש נובמבר האחרון 2.9 מיליארד דולר לזכאים לסיוע בתשלום שכר דירה במסגרת תכנית פדרלית להתמודדות עם משבר הקורונה, כך דיווחה מחלקת האוצר האמריקאית. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהועבר בחודש אחד מאז שהחלה התכנית לפעול בתחילת 2021.

סכום העתק שהועבר לזכאים הוא סימן נוסף לכך שהתכנית הפדרלית הצליחה להתגבר על הקשיים שליוו אותה בשבליה הראשונים, ושהכסף זורם כעת לדיירים שנכנסו למצוקה כלכלית בעקבות המגפה.

לפי הנתונים העדכניים של מחלקת האוצר, 17.39 מיליארד דולר הוקצו לתשלום חובות שכר דירה, מה שמציב את התכנית הפדרלית בנקודה טובה להשגת היעד שהוצב לה: תשלום או הקצאה של 30 מיליארד דולר עד סוף 2021. עד עכשיו, בוצעו במסגרתה 3.1 מיליון תשלומים.

בראיון באמצעות דוא"ל עם סוכנות הידיעות איי.פי אמר ג'ין ספרלינג, האחראי על יישום חבילת הסיוע של ממש ביידן להתמודדות עם הקורונה בהיקף של 1.9 מיליארד דולר: "אנחנו פשוט רואים אנשים שהשתתפות שלהם בתכניות השונות התחילה, ועשינו אותן פשוטות יותר ויעילות יותר".

לדבריו, "בהרבה מקומות הדברים זזים מהר, ואנחנו מצליחים להעביר כמויות גדולות של כסף לשוכרים שצריכים אותו".

דיאן ינטל, מנכ"לית הקואליציה הלאומית לדיור למשתכרי שכר נמוך בירכה על האצת קצב הסיוע בשכר דירה.

"המאמצים של ממשל ביידן, הפעילים החברתיים, מנהלי התכניות והממשלתיות וגורמים אחרים שיפרה משמעותית את הפעולה של תכניות סיוע החירום בשכר דירה והאיצה את קצב התשלומים במסגרתן. כל זה סייע להשאיר מעל לשלושה מיליון משקי בית בדיור יציב", נכתב בהודעה שפרסמה.

לפי ינטל, "קרוב ל-10 מיליון בני אדם ביותר משלושה מיליון משקי בית קיבלו סיוע תודות למשאבים שהוקצו לתכניות האלה. עם תשלום חובות שכר דירה, המשפחות האלה פתחו את השנה החדשה עם לוח חלק בכל מה שקשור ליציבות המגורים שלהם".

עם זאת, השיפור בתוצאות של התכנית הפדרלית, לה הוקצו 46.5 מיליארד דולר, הביא איתו חששות שהיא לא תגיע לכל השוכרים שזקוקים לעזרה. המנה הראשונה של תכנית הסיוע בשכר דירה עמדה על 25 מיליארד דולר, והמנה השנייה שלה אמורה להתפרש על פני תקופה ארוכה יותר ותעמוד על 21.5 מיליארד דולר.

לפי מחלקת האוצר הפדרלית, למעלה ממאה תכניות שקיבלו מענקים מהתכנית הפדרלית, כולל במדינות כמו ניו יורק וטקסס, דיווחו שכמעט וסיימו את הכספים שקיבלו במסגרת המנה הראשונה.

לדברי ספרלינג, הבעיה היא שבגלל שהמדינות והעיריות השונות כבר הוציאו כל כך הרבה מהכסף שקיבלו מהתכנית, לא נשאר הרבה להקצות מחדש למדינות האלה. הוא העריך שיותר מ-1.1 מיליארד דולר יוקצו מחדש בשלושת הסבבים הראשונים של החזרי הכספים, 875 מיליון מהם יועברו בתוך המדינות עצמן, לרוב מתכניות ברמת המדינה לתכניות ברמה המקומית שזקוקות לסיוע נוסף.

מספר מקומות ימומנו על ידי קופה שאספה כספים ממדינות שלא ניצלו את כל התקציב שהוענק להן. "לא תהיה כמות עצומה של כסף עודף", אמר ספרלינג, "הקצאה מחדש תעזור אבל לא תמלא את הפער במדינות כמו טקסס, ניו יורק וקליפורניה שכבר הוציאו את רוב התקציב שלהן ויש להן צורך בתוספת משמעותית".

היציאה לדרך של התכנית הפדרלית אופיינה בהחזר כספים איטי, ולוותה בהאשמות מצד הממשל כלפי מנהלי התכניות במדיניות בעיריות לפיהן הם יצרו צוואר בקבוק בתהליך עם ביורוקרטיה מיותרת בניסיון למנוע תרמיות.

הבעיה שהתגלתה לאחרונה היא שחלק מהמדינות הוציאו את כל הכספים שהועברו להן בזמן שמדינות אחרות, בעיקר בדרום ארה"ב, נשארו הרחק מאחור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!