דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אין גורם אחד שמרכז את הכל": שלוש אימהות על הכאוס במערכת החינוך

גבריאל מוזס (אם ל-3 מפתח תקווה), דקלה סירי (אם לשלושה מפרדסיה) ואור פרידמן (אם ל-4 מרמת גן) מספרות ל'דבר' על הקושי לעקוב אחרי עדכון ההנחיות, הבעיה בבידוד ילד אחד בלי לפגוע בלימודים של אחיו, והצורך לחדש את 'הכיתה הירוקה'

אמא מלווה את ילדיה לגן. עד כה נדרשו הורים שילדיהם נדבקו להיכנס לבידוד (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
אמא מלווה את ילדיה לגן. עד כה נדרשו הורים שילדיהם נדבקו להיכנס לבידוד (צילום אילוסטרציה: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"אני לא מרגישה שיש גורם אחד שמרכז את כל המצב. ועד הורים שולח הודעות עם הנחיות מדי פעם,  אבל לרוב יותר פשוט לשאול אמא אחרת מהכיתה", אומרת גבריאל מוזס מפתח תקווה. למוזס שלושה ילדים: האחד בכיתה ד', השני בכיתה ב' והשלישי בגן טרום חובה. לבלבול מול שטף ההנחיות המשתנות, שהיא ושתי אימהות נוספות מתארות בשיחה עם 'דבר' , שותפים הורים רבים לילדים במערכת החינוך. 

דקלה סירי מפרדסיה מוסיפה לדבריה של מוזס: "כשאני נכנסת לאתר של משרד הבריאות כדי לקרוא את ההנחיות, לא ברור לי איפה למצוא את מה שאני צריכה". עם זאת, אומרת סירי, אמא לשלושה ילדים האחד בתיכון ביישוב אחר והשניים האחרים ביסודי ביישוב: "יאמר לזכותו של משרד הבריאות שיש מענה מהיר מאוד בווטסאפ שלו".

דקלה סירי: כשאני נכנסת לאתר של משרד הבריאות כדי לקרוא את ההנחיות, לא ברור לי איפה למצוא את מה שאני צריכה (צילום: אלבום פרטי)
דקלה סירי: כשאני נכנסת לאתר של משרד הבריאות כדי לקרוא את ההנחיות, לא ברור לי איפה למצוא את מה שאני צריכה (צילום: אלבום פרטי)

וסירי ואור פרידמן,  אמא  לילדים בני 5 ו-7 ותאומים בני שנתיים וחצי מרמת גן, מספרות דווקא שהמסגרות של ילדיהם מעדכנות אותן בכל ההנחיות ובמצב התחלואה בהם. "בתי הספר נמצאים בקשר הדוק עם הנהגת הורים והמועצה ומעריכים את המצב יחדיו. אנחנו ההורים מקבלים עדכון יומי על איזו כיתה נכנסה לבידוד והערכת מצב כללית", אומרת סירי.

פרידמן אומרת: "הקשר עם המסגרות סך הכל טוב מאוד. לבית הספר יש אפליקציה, שם אני מקבלת את כל המידע שאני צריכה: שיעורי בית, חיסורים וכל מה שקשור לקורונה. גם על הבידוד קיבלנו הודעה מסודרת אתמול בלילה. ובגנים יש עדכון שוטף בווטסאפ".

"אנחנו בקשר טוב עם הגננת של האמצעי כי זו השנה הרביעית שאנחנו שולחים לגן הזה". היא מוסיפה.

"לא מאשימה את בתי הספר והגנים במצב הזה"

אחת ההנחיות שסירי מציינת כמבלבלת נוגעת לאחים של ילדים שנכנסו לבידוד. על פי ההנחיות החדשות, אם אין יכולת לנתק מגע בין המבודד לשאר דיירי הבית, עליהם להיכנס לבידוד אלא אם הם מחוסנים או מחלימים. סירי טוענת הורים רבים לא מכירים את ההנחיה הזאת, ולכן גם לא ממלאים אותה.

"אני חושבת שזה קשור לזה שההנחיות משתנות כל שני וחמישי, וכי זו הנחיה שמנהלי בתי הספר לא יכולים לאכוף", היא אומרת. יחד עם זאת הוסיפה שבעקבות פנייתה ראש המועצה יכתוב על ההנחיה בפוסט היומי בנושא ההנחיות שמפורסם ברשתות החברתיות.

מוזס, שמקיימת את ההנחיה והשבוע שני ילדיה הגדולים נכנסים לבידוד בגלל הבידוד של בנה הקטן מתארת את הקושי שנוצר. "הילדים שלי  שכבר שנתיים לא נמצאים בבית ספר, ועכשיו הם לא הולכים כי אין לי איך להפריד אותם מהקטן", היא מספרת, "אבל הכיתות שלהם, שלא נמצאות בבידוד, ממשיכות ללמוד והם מפספסים חומר".

"אני לא מאשימה את בתי הספר והגנים במצב שאנחנו נמצאים בו", היא מוסיפה, "למורות אין זמן להבין מה קורה עם כל ילד, מעבר להתבוננות שטחית במשוב, אם לא כל הכיתה נמצאת בבידוד".

לפי מוזס "בגלל שכל הגן בבידוד, אז שם כן יש התייחסות. שולחים מעטפה עם ממתקים ודפי צביעה  לכל ילד, וכמובן עושים  זום של חצי שעה כל יום".

פרידמן החליטה להפריד כוחות כדי למלא את ההנחיה. "הגל האחרון תפס אותנו ממש הבוקר, שהבכור שלי נכנס לבידוד. וזה הבידוד התשיעי שלנו מתחילת המגפה, לא כולל הסגרים", היא אומרת, "בכל הפעמים הקודמות נכנסה כל המשפחה לבידוד, הפעם החלטתי, בשם השפיות ,להפריד. הגדול יהיה בבידוד אצל ההורים שלי ושאר הילדים יישארו בבית וילכו למסגרות".

אור פרידמן ובני משפחתה, "בכל שמונה הפעמים הקודמות נכנסה כל המשפחה לבידוד, הפעם החלטתי, בשם השפיות ,להפריד" (צילום: אלבום פרטי)
אור פרידמן ובני משפחתה, "בכל שמונה הפעמים הקודמות נכנסה כל המשפחה לבידוד, הפעם החלטתי, בשם השפיות ,להפריד" (צילום: אלבום פרטי)

סירי מעלה בעיה נוספת: חוסר הפיקוח על ההסעות במועצות האזוריות."הבן הבכור שלי לומד בתיכון, ובמוצאי שבת הבנו שהתגלו מאומתים מפרדסיה במסיבה שהיו אליה הסעות", היא מספרת. "בגלל שלא היו רשימות של מי היה באיזו הסעה, אז לא פנו אלינו. בעקבות פנייה שלי לראש המועצה, הוחלט שכל השכבה תלך להיבדק ועברו ללמידה מרחוק ליומיים לשם כך. ובאמת התגלו 50 מאומתים תלמידים ואנשי צוות".

"לא מבינה למה ביטלו את הכיתה הירוקה, זה היה נהדר"

מוזס ופרידמן מביעות צער על ביטול מתווה 'הכיתה הירוקה'. "אני לא מבינה למה ביטלו  אותו", אומרת מוזס. "הבן הבכור שלי לומד בכיתה הראשונה שבה הפעילו את המתווה, וזה היה נהדר. הם ביצעו בדיקות בכל יום, הפרידו אותם משאר התלמידים בהפסקות, יצרו להם כניסה נפרדת וכולם היו שליליים".

"אני שמעתי שיש 20 אלף מאומתים במערכת החינוך, ו-80 אלף אלף בבידוד" היא מוסיפה, "כולנו יודעים שאין 80 אלף מאומתים, אז יש פה פער שצריך להבין איך מצמצמים אותו".

פרידמן לא הפסיקה להתנסות במתווה, אבל חושבת "שהכיתה הירוקה היא מודל מוצלח להתמודד עם גל הבידודים, שאנחנו רק בתחילתו".

לפי המתווה, שפקע בתחילת השבוע, בכיתה או גן ילדים בהם התגלה תלמיד מאומת, כלל התלמידים ייכנסו לבידוד וייבדקו בבדיקת PCR. מי שיקבל בבדיקה תוצאה שלילית יוכל להמשיך להגיע ללימודים וייבדק מדי יום בבדיקת קורונה ביתית שתחולק לו בבית הספר, וביום השביעי כלל התלמידים יידרשו לבדיקת PCR נוספת.

בנה הבכור של פרידמן לומד בבית ספר שמשתתף בתכנית 'מגן חינוך', במסגרתה מבצעים כלל התלמידים והצוותים בבית הספר בדיקה אישית וקבוצתית כל שבוע בניסיון לאתר תחלואה מהר יותר. "ככה בעצם גילו את המאומת בכיתה", היא אומרת, "אבל לצערי הרב, בצירוף מקרים חסר מזל, ביטלו את הכיתה הירוקה שנייה לפני לפני שהכיתה שלו נכנסה לבידוד".

לטענתה, ההנחיות החדשות לא משקללות את ההשתתפות ב'מגן חינוך'. "בבדיקה שהבן שלי ביצע אתמול בבית ספר הוא יצא שלילי, ונכנס לבידוד כי חבר מהכיתה נמצא מאומת", היא מסבירה. "הנחו אותנו להיבדק שוב היום ובשבוע הבא. אני לא מבינה את הצורך בבדיקה נוספת יום אחרי הבדיקה בבית ספר. מה הבדיקה בבית ספר לא נחשבת?".

פרידמן מציינת לטובה את 'מגן חינוך'. "הרגשתי רגועה לדעת שהילד נבדק פעם בשבוע מתחילת השנה", היא אומרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!