דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / בדיקות ביתיות חינם ימנעו הפסדים כלכליים למשק

חוקרים באוסטרליה גילו שהתועלת בהפצת בדיקות חינם עולה על העלות של ימי בידוד ומחלה | בריטניה, גרמניה וסינגפור מספקות בדיקות חינם, לעיתים עם משלוח עד הבית

בדיקה ביתית חיובית לקורונה (צילום אילוסטרציה: דבר)
בדיקה ביתית חיובית לקורונה (צילום אילוסטרציה: דבר)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

ההחלטה של ממשלת ישראל להעביר את הנטל הכלכלי של בדיקות הקורונה לאזרחים שגויה מוסרית, בריאותית וכלכלית.

מתחילת המגיפה בישראל נערכו 36.5 מיליון בדיקות קורונה בחינם. ההנחה היתה שיש אינטרס ציבורי להבטיח את נגישות הבדיקות, ולייתר כל דילמה כלכלית של האזרחים אם לבצען. המעבר של בדיקות הקורונה מהדרייב-אין לסלון הבית לא צריך לשנות את המשוואה הזו. פיקוח על המחיר גם הוא לא מספיק, צריך לחלק בחינם.

***

בימים האחרונים התגברו הדרישות להטיל פיקוח על מחירי הבדיקות. הפיקוח עדיף אולי על חוסר מעורבות מוחלט של הממשלה, אבל הוא בעייתי בשני היבטים: הוא מורכב ליישום, והוא לא יהפוך את הבדיקות לנגישות וזולות מספיק.

מטרתו של מנגנון הפיקוח על המחירים הוא למנוע הפקעת מחירים. ועדת המחירים של משרד האוצר צריכה לערוך בדיקה של עלות בדיקת קורונה ליבואנים, ואז לקבוע מחיר מקסימום לבדיקה שתגביל את שולי הרווח של היבואנים, ותמנע מהם לנצל את הביקוש הגבוה.

מדובר במנגנון מורכב. אסור שהמחיר יהפוך את הבדיקה לבלתי משתלמת, מה שייפגע במוטיבציה לייבא אותה. בנוסף, המחיר צריך להיות רלוונטי למגוון גדול של בדיקות, שלכל אחת מהן מחיר אחר בשוק.

בשורה התחתונה חשוב לזכור שעצם הפיקוח לא מסבסד את מחירן, ולכן לא בהכרח יהפוך את הבדיקות לזולות. הוא ימנע ניצול של המצב, אבל לא ישקף האינטרס הציבורי: בדיקות נגישות לכולם, וביטול שיקולי חיסכון בבחירה להיבדק.

***

מדיניות הבדיקות של ישראל ייחודית, אבל מדינות רבות בעולם מתמודדות בימים אלה עם שאלות דומות. באוסטרליה קבוצת חוקרים פיתחה מודל לבחינת עלות מול תועלת של חלוקת בדיקות אנטיגן מהירות. החוקרים הגיעו למסקנה שמדובר בצעד כלכלי משתלם. הם בחנו את העלות של הפצת בדיקה חינם ל-100 אלף איש, מול הערכה של מספר ימי בידוד שיימנעו באמצעות המהלך הזה. לגבי החשש מ'שימוש יתר' בבדיקות בגלל שהן בחינם מציינים החוקרים ש״אף אחד לא נהנה לדחוף ספוגית לעומק האף שלו״.

הרעיון האוסטרלי נכון בבסיסו גם לישראל. על פי הערכות של משרד האוצר, עלות של 100 אלף מבודדים למשק היא 175 מיליון שקלים בשבוע. הקטנת כמות המבודדים על ידי זיהוי מוקדם של חולים עדיפה בהרבה ממצב של התפשטות לא מבוקרת של המחלה.

***

מדינות רבות בעולם, בהן בריטניה, גרמניה וסינגפור, מספקות בדיקות אנטיגן חינם, לפעמים עם משלוח עד הבית. גם בישראל חולקו בדיקות מהירות בחינם ליותר ממיליון תלמידי מערכת החינוך כבר שלוש פעמים.

האינטרס הציבורי הוא לבצע כמה שיותר בדיקות על ידי כמה שיותר אנשים. האפשרות לעשות בדיקת אנטיגן מוסדי או לשלם על בדיקה אינה עונה על האינטרס הזה.

המתחמים המוסדיים לא מתאימים לתדירות הבדיקות שנדרשת לנוכח התפשטות האומיקרון, ורבים מהם אינם מאווררים ויכולים להפוך למוקדי הדבקה. הבדיקה הביתית מכניסה את השיקול הכלכלי, שיכול להפוך לכבד ככל שיידרשו יותר ויותר בדיקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!