התאונה המחרידה שאירעה בצומת פצאל ביום חמישי האחרון, בה נהרגו שמונה בני אדם ושניים נפצעו קשה, היא החולייה האחרונה בשרשרת תאונות מתועדות באותו מקטע כביש קטלני.
מבקר המדינה כבר התריע מפני הסכנות במקטע המסוכן של כביש 90, ולמרות זאת שיפור התשתיות לא תוקצב על ידי הממשלה. שדרוג של מקטעים אחרים בכביש הוכיח במהלך השנים שהתוצאה היא הפחתה של היקף הנפגעים בתאונות דרכים.
בשנים האחרונות תועדו מספר תאונות מרובות נפגעים בצומת פצאל עצמה. ב-2018 נהרגו בצומת שישה בני אדם בהתנגשות משאית ורכב הסעות. ב-2017 התרחשה תאונה דומה, בה נהרג אדם אחד ושישה נפצעו בדרגות חומרה שונות.
תיעוד התאונה הבוקר בכביש 90 ליד פצאל, בה נהרגו שישה בני אדם pic.twitter.com/7n8c9wizlq
— Maya Horodniceanu (@mayahorodnicean) November 4, 2018
תיעוד התאונה בכביש 90 צומת פצאל, בין אוטובוס אגד לגרר פלסטיני. פלס' נהרג, בן 20 קשה מאוד, בן 30 בינוני והשאר קל pic.twitter.com/xHhbmumrOJ
— אלי שלזינגר Eli Shlezinger (@EliShlezinger) October 9, 2017
בדו"ח מחודש מאי 2021, כתב מבקר המדינה: "אף שידוע זה שנים רבות לגורמים הנוגעים בדבר על הסכנות הטמונות בכביש 90, שהתרחשו בו 2,480 תאונות בשנים 2020-2003, חלקן חמורות ורוב התאונות החמורות חזיתיות, ועל הצורך הניכר בשדרוגו, לא נמצא כי בוצעו בצורה מספקת פעולות ומהלכים אופרטיביים שנועדו לטפל כראוי בסכנות שאליהן חשופים הנוסעים בכביש זה".
במהלך אותן שנים נהרגו בכביש הערבה 251 בני אדם ו-7,790 בני אדם נפצעו, מהם 769 באורח קשה.
כביש הערבה, על 480 הקילומטרים שלו, הוא הכביש הארוך ביותר בישראל. לפי מבקר המדינה "מאפייניו יוצרים בחלקים ממנו סכנות לנהגים שאינן מאפשרות להם מרווחי טעות, וכל סטייה קלה מהנתיב שבכביש עלולה להוביל לתאונה חזיתית שתוצאותיה קטלניות".
עירית אילת כתבה למבקר: ״בקטעי כביש 90 שמדרום לצומת הערבה, ששודרגו כאמור לארבעה מסלולים עם הפרדה, לא התרחשו מאז תאונות קשות ולא היו הרוגים. יש לכך משמעות מבחינת הכדאיות הכלכלית בשדרוגו המלא של כביש זה״.
צומת פצאל, בו התרחשה התאונה בשבוע שעבר, לא זכה לשדרוג למרות תמרורי האזהרה.