דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״מוכרים אותנו לרשתות השיווק״: חקלאי הערבה הפגינו בכביש 90 במחאה על הרפורמה

החקלאים מתנגדים לפתיחת הייבוא של תוצרת חקלאית טרייה ללא מכסים, שתגרום לדבריהם נזק לחקלאי ישראל באי כדאיות הגידול | ראש מועצת תמר-ים המלח: ״החקלאים הם הביטחון התזונתי והציוני של ישראל״

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
מאיה רונן

כ-200 חקלאים מהערבה התיכונה וממועצה אזורית תמר הפגינו לפני הצהריים (ראשון), הבעירו צמיגים וחסמו את צומת עין יהב בערבה במחאה על רפורמת החקלאות ולמען חיזוק ההתיישבות באזור. שיירת טרקטורים יצאה הבוקר ממושב צופר ועשתה דרכה לאורך כביש 90. 

להפגנה הגיע גם ניר ונגר ראש מועצת תמר ים המלח שאמר למפגינים: "החקלאים בים המלח והערבה הם הביטחון התזונתי והציוני של עם ישראל, החקלאים הם הפתרון, לא הבעיה. רפורמה בחקלאות צריכה להיעשות בדיאלוג אמיתי עם החקלאים, תוך השוואת תנאי הגידול וסימון ארץ הגידול״.

החקלאים מוחים כנגד כוונת שר החקלאות ושר האוצר להעביר את הרפורמה בחקלאות, שמרכיבים עיקריים בה עלולים למוטט את החקלאות בישראל, לדבריהם. החקלאים מתנגדים לפתיחת הייבוא של תוצרת חקלאית טרייה ללא מכסים, שתגרום לדבריהם נזק לחקלאי ישראל באי כדאיות הגידול.

טענותיהם של החקלאים מסתמכות על תוצאות הסרת המכסים מייבוא תוצרת חקלאית מן החי והצומח בשנים האחרונות, כדוגמת הפטם והתפוחים. במקרים אלה ונוספים המחיר לצרכן לא הוזל, ובחלקם ניכרה עלייה. נוכח העלויות הגבוהות הכרוכות בגידול תוצרת חקלאית מקומיתבהן עלות העסקת עובדים זרים לחקלאותמחירי המים המאמירים ועלויות הדשניםייבוא תוצרת מן החי והצומח ללא מכסיםטוענים החקלאים, יגדיל את רווחי בעלי רשתות השיווק והיבואנים

הפגנת חקלאים בכביש הערבה. (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה. (צילום: תם אלדר)

מומחים מעריכים שביטול המכסים כרוך באובדן הכנסות למשקים בחקלאיים של 100 מיליון שקל בשנה הקרובהביטול כל המכסים יביא, על פי הצפי, לאובדן הכנסות להיות 350 מיליון שקל. עוד מוטרדים החקלאים מהצפת השוק בתוצרת לא מפוקחת, העלולה לגרום להבאת ירקות ופירות נגועים בוירוסים מסוכנים.  

עוד אמר ונגר: "יש לנו ממשלה טובה, ממשלת שינוי, אבל היא עדיין צריכה לעשות שינוי אמיתי, ורק בדיאלוג מול החקלאים בשטח. אני מבטיח כי אהיה הפה של החקלאים במסדרונות הכנסת". 

״העגבניות בטורקיה זולות כי ארדואן דואג לחקלאים שלו״

טל שפירא (58), חקלאי ממושב צופר, נציג ועד הפעולה של חקלאי הערבה: "אנחנו רוצים שהרפורמה תלווה בהשוואת תנאים לחקלאי ישראל לפני שמתחילים בייבוא. כל מדינה שמה מכס על הייבוא כדי לשמור על החקלאים שלה, מורידה מחירי מים, דואגת לביטחון מזון ולאספקת סחורה טרייה. איך לדעת פורר העגבניות בתורכיה כל כך זולות? כי ארדואן דואג לחקלאים שלו״. 

"הם אומרים שהם רוצים תחרות, אבל זו התחרות לא הוגנת", אומר שפירא, ומוסיף, "אני לא מתנגד לתחרות, אבל שנקודת המוצא תהיה שווה. מי שרוצה לפתוח את הייבוא במצב של חוסר שוויון משקר. הוא לא רוצה תחרות. הוא רוצה לחסל את החקלאים המקומיים והוא רוצה להעשיר את היבואנים ורשתות השיווק״.

"אני 30 שנה חקלאי ואני לא קובע את המחיר על הפלפלים שאני מגדל. רשתות השיווק קונות ישר מהחקלאים וחונקות אותנו במחירי שפל כי הם יודעים שאם לא נמכור  הפלפלים ירקבו. לירקות יש חיי מדף מוגבלים והם משתמשים בזה כדי למחוץ אותנו".  

חקלאי בהפגנת החקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
חקלאי בהפגנת החקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)

עלות הגידול של פלפלים מגיעה ל-4.5 שקלים לקילו. רשתות השיווק, לעומת זאת, קונות מהחקלאים את אותם פלפלים ב-4-3.5 שקלים לקילו בממוצע. "אני סופג את ההפרש", קובל שפירא, "בשנה זה יצא 100 אלף שקלים, רק על הפער בתשומות", אומר שפירא, המחיר ברשתות השיווק הוא כפול ולפעמים יותר״.

"בשנה האחרונה היתה עלייה עצומה בתשומות. עלויות העבודה, עלויות המשטחים, המים, הדשנים. הפלפל בהתרסקות גם בשוק המקומי וגם בבינלאומי. ובמקום לשמור על החקלאיםולשמור על העצמאות של ישראל, שר האוצר ושר החקלאות מוכרים אותנו לרשתות ולמשווקים. המדינה יודעת טוב מאוד איך לעזור למי שהיא רוצה. והפעולות של ליברמן ופורר מעידות בדיוק למי הם רוצים לעזור״.

"האבסורד הוא שיש כבר יבוא עגבניות מתורכיה והמחיר רק עולה. דיברו על סימון תוצרת, אבל לא מיישמים והרשתות אפילו מרמות לפעמים. אני יודע שהישראלים הם פטריוטים ואני בטוח שאם יסמנו את התוצרת הישראלית בסופר  אנשים יקנו תוצרת ישראלית״.

 

"אנחנו דורשים להגיע איתנו להסכמות. אף אחד לא מדבר איתנו. בשורה התחתונה בסוף נסגרים עוד ועוד משקים. אם הצו הזה יחתם, יש סיכוי טוב שאני אסגור את המשק שלי באפריל, בסוף עונת הפלפלים הנוכחית. כמה אפשר להפסיד? אני כבר שלוש שנים מפסיד כסף. אשתי אומר שאני משוגע. חקלאים פה יסגרו כדי לא לקרוס, אבל כולם יהיו שקועים בחובות. אני לא יודע אם יהיה לילדים שלי למה לחזור. פורר, אתה היית מכניס את הילד שלך לחקלאות היום?".

"אח של סבתא שלי היה ברל קצנלסון. הוא אמנם היה איש רוח, אבל ידע טוב מאוד מה המשמעות של החקלאות לישראל. אם היה שומע על מה שעושים היום לחקלאות היה אומר לסגור את המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!