דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תוספת של כמיליארד ש"ח: הממשלה אישרה את העברת המעונות לגיל הרך למשרד החינוך

הרפורמה תכלול את הגדלת מספר המטפלות בכל מעון, הרחבת הפיקוח והכשרות בתשלום למטפלות | למשרד החינוך יתווספו כרבע מיליון שקלים למערך הפיקוח, ו-600 מיליון לבניית מעונות חדשים | למרות הביקורת, המשפחתונים יישארו באחריות משרד הכלכלה

מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer  ויקימדיה קומונס)
מעון יום של נעמת ברמלה (צילום: Noamfurer ויקימדיה קומונס)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את מעבר המעונות לגיל הרך למשרד החינוך, לצד רפורמה שכוללת את הגדלת מספר המטפלות בכל מעון, הכשרות לצוותים, הגברת הפיקוח ובניית מעונות חדשים.

הרפורמה תתבטא בתוספת של 240 מיליון שקלים לתחום החינוך לגיל הרך ועוד 600 מיליון שקלים לבניית מעונות. עם זאת, ברפורמה לא נכלל בשלב זה העלאת שכר המטפלות. גם המשפחתונים, מסגרות טיפוליות למספר מצומצם של ילדים בבתיהן של המטפלות בהן מטופלים כ-20 אלף פעוטות, לא יועברו לאחריות משרד החינוך למרות ביקורת מצד ארגונים העוסקים בתחום.

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, אמרה עם אישור הרפורמה בממשלה: "הבטחנו וקיימנו. במהלך היסטורי מעונות היום עוברים למשרד החינוך. אחרי שנים של ציפייה זה סוף סוף קורה, שנים מדברים על החשיבות של המהלך והדבר הזה לא קרה עד היום כי הפוליטיקה לא אפשרה אותו, לכן עמדנו על כך שהעברת המעונות תהיה חלק משמעותי בהסכמים הקואליציונים של תקווה חדשה. אנחנו הופכים היום חזון למציאות. עכשיו מתחילים את המסע לבניית המערך החינוכי לגיל הרך מגיל לידה."

הרפורמה הוצגה ברביעי האחרון על ידי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי ושר האוצר אביגדור ליברמן, ותובא בקרוב לאישור הממשלה. היא מתייחסת לכ-360 אלף פעוטות מגיל לידה עד 3 שנמצאים במסגרות לגיל הרך, מתוך כחצי מיליון פעוטות בגילים אלו. כ-120 אלף פעוטות נמצאים במעונות המפוקחים שמופעלים על ידי ארגונים כמו ויצ"ו, נעמת, אמונה ועוד, וכ-240 אלף נמצאים במעונות פרטיים.

שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצגת הרפורמה בחינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)
שר האוצר אביגדור ליברמן (מימין) שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בהצגת הרפורמה בחינוך בגיל הרך (צילום: עודד קרני/לעמ)

עם זאת, התוספת התקציבית במסגרת הרפורמה אינה כוללת תקציב להפעלת המעונות עצמם. אלו ימשיכו להיות מסגרות פרטיות, בניהול של עמותות או עסקים פרטיים, שגובות תשלום מההורים, ומשרד החינוך יפקח על התנהלותן ויקבע את הסטנדרטים לפעילות. מנגנון הסבסודים למסגרות המפוקחות (ויצ"ו, נעמת ועוד) ימשיך להיות באחריות משרד הכלכלה. קביעת המחירים למעונות אלו, שמשפיעה גם על שכר המטפלות בהן, תמשיך להיות בידי ועדה משותפת למשרדי האוצר והכלכלה.

הגדלת התקינה: פחות פעוטות למטפלת

הרפורמה תכלול הגדלת של התקינה הנדרשת במעונות לשנת הלימודים הבאה (תשפ"ג): במעון לפעוטות מגיל לידה עד 15 חודשים תידרש מטפלת אחת על כל 5 פעוטות, במקום 6 כיום. במעון לגילי 15 חודשים עד 24 חודשים תידרש מטפלת אחת על כל 8 פעוטות, במקום 9 כיום. ולמעון של פעוטות מגיל 24 חודשים עד גיל 36 חודשים תידרש מטפלת אחת ל-10 פעוטות, במקום 11 כיום.

הגדלת הפיקוח: יותר מפקחים, ביקורת מעמיקה יותר

בנוסף תכלול הרפורמה הגדלה משמעותית של מערך הפיקוח על המסגרות לגיל הרך. מערך הפקחים יוגדל מ-54 כיום ל-105, ואליהם יתווספו 100 בקרים בעלי תואר שני במקצועות החינוך, ויועצי בטיחות.

לפי שאשא ביטון, הבקרים יהיו אחראים על ההיבטים הפדגוגיים והטיפוליים במעון: בחינת האקלים בגן, אינטראקציות בין המטפלות לפעוטות, בחינת הסביבה החינוכית, תכנית פדגוגית בהתאם לסטנדרטים החינוכיים שייקבע משרד החינוך. בנוסף הם יבצעו פיקוח מנהלי על תיק המעון, שנועד לבחון הימצאותן של תעודות הכשרה של הצוותים החינוכיים, אישור מפקח בטיחות, טופסי תברואה וכל מסמך רלוונטי לשם קבלת רישוי. המפקחים יהיו חלק ממחוזות משרד החינוך, ויפקחו על פעולת הבקרים.

בנוסף יכלול מערך הפיקוח יועצי בטיחות שיהיו אחראים על בדיקת המבנה, החצר, התאורה והאוורור במעון ואיתור מפגעים. יועצי הבטיחות יהיו אחראים גם על אכיפת חוק המצלמות, שמחייב התקנת מצלמות במעון.

הכשרה: קורס 220 שעות לכל מטפלת, 4 שעות שבועיות לליווי מקצועי

התוכנית תתמקד גם בהכשרתם של הצוותים. הכשרה זו כוללת שלושה קורסים: קורס אחד של 220 שעות בתחום החינוך טיפול, קורס של 22 שעות של עזרה ראשונה, וקורס נוסף של 14 שעות בהתנהלות בטוחה. בנוסף לכל מטפלת מחנכת יהיו 4 שעות שבועיות של ליווי מקצועי. לפי משרד החינוך, המטפלות יקבלו תשלום עבור זמן ההכשרה.

בניית 180 מעונות חדשים בשנתיים הקרובות

התכנית כוללת בנייה של 180 מעונות יום חדשים בשנתיים הקרובות, בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. הבנייה תתוקצב ב-600 מיליון בפריסה של שנתיים: 250 מיליון לשנה הנוכחית ו350 מיליון לשנה הבאה.

אחראי על החינוך לגיל הרך בכל רשות מקומית

בנוסף למערך הפיקוח ימונה אחראי על הגיל הרך בכל רשות מקומית. לפי הודעת משרד החינוך, "ממונה זה יעבוד בשיתוף פעולה מלא עם נציגי משרד החינוך, עם מנהלי מעונות היום ונציגי ארגוני מעונות היום ויתר הגורמים הרלוונטיים למהלך זה".

רק מסגרות עם 7 פעוטות ומעלה יעברו לאחריות משרד החינוך

ביטון הודיעה שהמעבר למשרד החינוך יחול רק על מסגרות שבהן 7 פעוטות ומעלה. כלומר, חלק מהמשפחתונים, שהן מסגרות טיפול ביתיות שבהן מספר קטן של פעוטות, לא ייכללו בו. עד כה, האחריות על המשפחתונים ומעונות היום לגיל הרך הייתה בידי אותו אגף במשרד העבודה והרווחה. כיום מטופלים במשפחתונים 20 אלף פעוטות.

בתגובה לשאילתה בכנסת שהגישה ח"כ נעמה לזימי (העבודה) ענתה שאשא ביטון ש"מדובר על העברת תחום מעונות היום. משפחתון אינו מעון יום, אלה שני דברים שונים ואין אותם כלים פיקוחיים עבור שניהם. כדי שיעברו גם הם למשרד החינוך, עליהם להיות תחת כלי פיקוחי אמיתי. משפחתון יכול להיות גם בית עם שלושה עד חמישה פעוטות, אם יגיעו לשבעה פעוטות הם אוטומטית ייכנסו תחת חוק הפיקוח ויהיו מחוייבים לעבור אלינו״.

האחריות לסבסוד התשלומים למסגרות המפוקחות תישאר בידי משרד הכלכלה

האחריות על סבסוד תשלומי ההורים למעונות המפוקחים (נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה ועוד) לא תעבור למשרד החינוך, ותישאר בידי זרוע העבודה שעברה למשרד הכלכלה. "אנחנו משאירים את הסבסוד במשרד שלנו, כי הוא כלי לעודד אנשים לצאת לעבודה". המשמעות היא שמשרד הכלכלה הוא שיקבע את הזכאות לקבלה למעונות במקרה של עומס, ואת הזכאות לסבסוד, לפי קריטריונים שתומכים בהורים עובדים ובאנשים עם הכנסה נמוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!