דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

59% מהעסקים במשק השתמשו בתכנית דמי האבטלה לעובדים בחל"ת

לפי סקר עמדות המגזר העסקי של הלמ"ס, דמי האבטלה לעובדים בחל"ת הייתה התכנית בה נעשה השימוש הגבוה ביותר | 63% מהעסקים שקיבלו הלוואה בערבות מדינה דיווחו שהיא סייעה להם לצלוח את המשבר

לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

תכנית דמי האבטלה לעובדים בחל"ת הייתה תכנית הסיוע הממשלתית שנעשה בה השימוש הנרחב ביותר, כ-59% מהעסקים בישראל נעזרו בה, כך עלה מסקר עמדות מנהלים במגזר העסקי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הסקר שפורסם היום (שני), עסק בעמדות המעסיקים על התמיכות הממשלתיות במהלך משבר הקורונה.

לפי נתוני הלמ"ס, 54% מהעסקים שהוציאו עובדים לחל"ת ציינו שמימון עובדים אלה, דרך דמי האבטלה, סייע להם לצלוח את המשבר במידה רבה. תכנית זו כזכור, בוטלה בחודש יוני האחרון.

(צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
(צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

68% מהעסקים בענף השירותים הוציאו עובדים לחל"ת, 55% בענף המסחר ו-83% בענף שירותי המזון והמשקאות. בענף המלונאות 100% מהעסקים באוכלוסיית הסקר נאלצו להוציא עובדים לחל"ת.

גם בענפי הבינוי והתעשייה, שעסקים רבים בהם המשיכו לעבוד בתקופת הקורונה, הוציאו 44% ו-51% מהעסקים (בהתאמה) עובדים לחל"ת.

כ-57% מהעסקים שהוציאו את עובדיהם לחל"ת בענפי המסחר והשירותים וכ-68% מהעסקים שהוציאו את עובדיהם לחל"ת בענף המלונאות, ציינו שמדיניות תשלום דמי האבטלה, סייעה להם במידה רבה לצלוח את משבר הקורונה.

התכנית אותה ציינו המנהלים כזו שסייעה במידה הרבה ביותר לצלוח את המשבר הייתה תכנית ההלוואות בערבות המדינה. 63% מהעסקים שקיבלו סיוע זה ציינו שסייע להם במידה רבה לצלוח את המשבר.

עם זאת, שבמרבית ענפי המשק, לפחות 49% מהעסקים דיווחו שלא היה להם צורך בהלוואה שכזו. בענפי המלונאות ושירותי האוכל והאירוח, שנפגעו קשות במשבר, רק כ-13% ו-23% מהעסקים (בהתאמה) דיווחו שלא נזקקו לסיוע זה.

התוכנית העיקרית השנייה שבה נעזרו מנהלי העסקים הייתה מענק על ירידה בהכנסות. לפי האומדנים, כ-43% מהעסקים קיבלו מענק זה, וכ-12% הגישו בקשה אך היא לא אושרה.

בענף המלונאות לא היו עסקים שלא נזקקו למענק בגין ירידה בהכנסות, ובענף שירותי מזון ומשקאות, שיעור העסקים שדיווחו שלא היו צריכים את הסיוע עמד על 22% בלבד.

מענקים על השבת עובדים מחל"ת או על שימור עובדים סייעו במידה רבה יותר לעסקים בתחום המלונאות בהשוואה לענפים אחרים. כ-54% מהמנהלים במלונאות ציינו שתכנית סייעה להם במידה רבה לצלוח את המשבר. בשאר הענפים אחוז זה היה נמוך מ-24%.

ניכר שהמענק שימש יותר עסקים גדולים בהשוואה לעסקים קטנים, בניגוד לשאר תכניות התמיכה שבהן שיעור העסקים הגדולים שלא נזקקו לסיוע גבוה משיעור העסקים הקטנים. מבין העסקים שקיבלו סיוע זה, 43% דיווחו שהוא סייע להם לעבור את תקופת הקורונה במידה רבה.

(צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)
(צילום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

סוג התמיכה שהיה הכי פחות בשימוש היה סיוע בדחיית הלוואות או החזרי חוב על ידי הבנקים. ל-65% מהעסקים באוכלוסיית הסקר לא היה צורך בו. מבין אלו שכן עשו בו שימוש, 48% העידו שהוא סייע להם לעבור את התקופה במידה רבה. בענף המלונאות כ-56% מהעסקים קיבלו סיוע כזה ובענף שירותי מזון ומשקאות כ-42%.

ככלל, נמצא שעסקים גדולים נפגעו פחות מהמשבר בהשוואה לעסקים קטנים ולכן נזקקו פחות לתמיכות ממשלתיות. עם זאת  בענף שירותי מזון ומשקאות שבו מסווגים מסעדות ואולמות אירועים ניכר שהעסקים שנפגעו פחות מהמשבר (על בסיס השימוש בתמיכה ממשלתית) היו דווקא העסקים קטנים.

הסקר נערך בקרב אוכלוסייה המייצגת כ-60 אלף עסקים במגזר העסקי, שמעסיקים חמישה עובדים ומעלה. שיעור ההשבה לסקר עמד על כ-84%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!