דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

זוג בעלי עסקים מנסים לשרוד את המשבר: "הממשלה מנותקת, חיה בלה-לה לנד"

ישראל ושרה פכטר, זוג חרדי בשנות ה-40 לחייהם, מנהלים עסקים במקביל לגידולם של 11 ילדים | אי-היציבות במשק פוגע בעסקים שלהם: "לכאורה אין סגר, אבל העסקים נופלים כמו בדומינו"

שרה פכטר. "כל החברות שלי בארצות הברית מקבלות פיצויים. המדינה מבינה שם שזה הזמן לתמוך בעסקים ולהניע אותם" (צילום: אלבום פרטי)
שרה פכטר. "כל החברות שלי בארצות הברית מקבלות פיצויים. המדינה מבינה שם שזה הזמן לתמוך בעסקים ולהניע אותם" (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"הממשלה חיה בלה-לה לנד", אומר ל'דבר' ישראל פכטר ממרכז הארץ, בעל חברה שמציעה שירותי כשרות ושחיטה בצפון. פכטר מעסיק כ-60 עובדים, ו-40 נוספים במוסדות חינוך שהוא מנהל. "בימי הבידוד הממשלה משתתפת באופן חלקי בלבד, ובימי המחלה אין השתתפות בכלל, וזה מספר מטורף של ימי מחלה. איך חברה יכולה לעמוד בזה?"

לרעייתו שרה יש משרד פרסום ויחסי ציבור למגזר הדתי-חרדי. "אני מעסיקה עובדים ועובדות, כולם כמונו בעלי משפחות", היא אומרת. "גם המגזינים שמקבלים ממני עלויות פרסום יצטרכו לפטר עובדים. זה ממש דומינו, אחד נופל ואחריו כולם נופלים".

הזוג פכטר הם חרדים בשנות ה-40 לחייהם, הורים ל-11 ילדים. "אנחנו לא עשירים, אבל מתפרנסים ברוך השם", אומרת שרה. "בגל הראשון של הקורונה העסק שלי לא היה חוזר לעצמו בלי הפיצויים הממשלתיים. יש תשלומים שוטפים כמו שכירות, ארנונה, משכורות. ההכנסות הצטמצמו לשליש, אבל הפיצויים אפשרו לשרוד, לצוף מעל המים ולפרנס את הילדים".

היא מתארת את המכות שסופג העסק שלה בשל החלטות ממשלה שמשתנות באופן תדיר. "עכשיו, לכאורה, אין סגר. אבל בפועל, המשבר הוא כמו דומינו. ללא התראה, מהרגע להרגע, בעלי הרשתות הפסיקו לפרסם, עצרו את כל הקמפיינים ואת כל הריטיינרים, שזה מה שמחזיק את המשרד ואת המשכורות". מצב כזה מביא אותה לקושי להמשיך ולהעסיק את העובדים שלה, כשהממשלה הפסיקה את הזכאות לחל"ת ולדמי אבטלה.

ישראל מספר שבעסק שלו נוצרה בעיה ממשית של כוח אדם בגלל גל הקורונה הנוכחי. "אנחנו עוד רק בתחילת הגל, אבל יותר ויותר עובדים חולים. מאז יום חמישי אני כל הזמן מקבל עוד ועוד טלפונים שמודיעים לי על עובדים שנכנסים לבידוד או מאומתים. זה מקשה לספק את השירותים שהתחייבתי להם, וגורר עוד הוצאות על ימי בידוד וימי מחלה".

"שר האוצר מנותק, זה כל כך כואב לי"

בני הזוג מנסים לנהל את העסקים במציאות המורכבת והמשתנה בלי הרף, במקביל למצב בבית שבו מחצית מהילדים לומדים בבית הספר, מחציתם מרחוק, ופעם אחר פעם נדרשים להתמודד גם עם בידודים. ההוצאות על בדיקות אנטיגן למשפחה גדולה מגיעות למאות שקלים.

"אני שומעת את שר האוצר אומר שמצב העסקים מצוין ואין צורך בסיוע רוחבי. זה ניתוק שכל כך כואב לי", אומרת שרה. "הרי בסוף, העסקים שלנו משלמים מסים. הרי זה כסף שיחזור למדינה, כסף שאנחנו קונים איתו. אין לי עניין להיכנס לפוליטיקה, אבל מה שנתניהו עשה היה מובן וברור. יש לי חברות בארצות הברית, וכולן מקבלות פיצויים. המדינה מבינה שם שזה הזמן לתמוך בעסקים ולהניע אותם".

ישראל אומר: "בחקלאות מדברים על פיצוי בגין אסונות טבע. אז עכשיו אנחנו באסון טבע כלל משקי, אבל התחושה היא שמתעלמים מזה. אנחנו מאמינים ותמיד האמנו שאין לנו אלא לסמוך על אבינו שבשמים. אבל איך יכול להיות שאחרי שנתיים של קורונה, עדיין יש כאוס כזה? הכול באוויר.

"אני לא מצליח להבין את ההוראות היום. מי לבידוד, כמה בידוד. גם מנהלי בתי הספר שלי מתקשים להבין. גם הילדים שלהם בחלקם נשארים בבית או נדרשים להיכנס לבידודים. עלות בדיקות האנטיגן למשפחה ברוכת ילדים החודש עלולה להגיע למאות שקלים, וזאת לצד הצורך לעשות תורנות על השהייה עם הילדים בבית".

ישראל מותח ביקורת על צעדי הממשלה. "קח לדוגמה את החוק ההזוי של צבי האוזר, שקבע שעובדים יקבלו ימי מחלה כדי ללכת לחסן את הילדים. הממשלה רוצה לעודד התחסנות. למה אני כמעסיק צריך לממן את זה? למה להכניס את היד לכיס שלי? למה שהמדינה לא תממן את זה? ממש כמו בדיקות האנטיגן ששלחו את האנשים לרכוש בעצמם והמדינה הסירה אחריות".

הוא מבהיר שלא יסגור את עסקיו. "יש לנו חשש שההתאוששות תיקח הרבה זמן, אבל העסק חשוב לנו ומפרנס המון משפחות. אנחנו לא מוותרים, אבל זה המצב, וזה מכעיס ומתסכל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!