דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מקל בגלגלים של ליברמן ופורר: מליאת הכנסת תוכל לבטל את צווי הפחתת המכסים

היועצת המשפטית לכנסת, שגית אפיק, פרסמה חוות דעת לפיה מליאת הכנסת תוכל לבטל את צווי הסרת והפחתת המכסים עליהם תכננו לחתום שרי האוצר והחקלאות | חוות הדעת ניתנה לבקשתו של סגן השר שוסטר

חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
חקלאי מפגין בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
מאיה רונן

הכנסת תוכל לבטל את צווי הורדת המכסים אותם מובילים שרי האוצר והחקלאות בתוך שבועיים מיום פרסומם ברשומות. חוות הדעת הזו ניתנה על ידי היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק, בתשובה לפנייתו של סגן שר הביטחון אלון שוסטר.

שוסטר, שר החקלאות בממשלה הקודמת, פנה ליועצת המשפטית בעקבות כוונתו של אביגדור ליברמן לחתום על צו שיבטל באופן מיידי את המכס על פירות וירקות מסוימים ויפחית ב-90% את המכס על אחרים. טיוטת הצו פורסמה להערות הציבור לפני שבועיים, ובכוונת שר האוצר לחתום עליו בימים הקרובים.

סגן שר הביטחון אלון שוסטר. ביקש את חוות הדעת (צילום: משרד החלקאות)
סגן שר הביטחון אלון שוסטר. ביקש את חוות הדעת (צילום: משרד החלקאות)

הצו יבטל באופן מיידי את המכס על פירות וירקות כמו שיני שום, אפונים, שעועית, אבוקדו, פטל, אספרגוס ופטריות, ועל דשנים ומוצרי הדברה. הוא גם יביא להפחתה הדרגתית של שיעור המכס ב-90%, כך שבשנת 2027 המכס רשימה נוספת של פירות וירקות לא יעלה על 10%.

מדובר ברשימה ארוכה של פירות וירקות טריים, קפואים, משומרים ומיובשים וכן שמנים מן הצומח, ריבות ומיצי פירות. על רשימה זו נמנים, בין היתר, תפוחי אדמה, מלפפונים, עגבניות, בצלים, אפרסקים ותות שדה.

בתשובתה פירטה שגית אפיק את נוהל ביטול הצווים על ידי הכנסת, הכולל הגשת בקשה על ידי חבר כנסת לביטול הצו שפורסם ברשומות. אפיק כתבה שבסמכותה של מליאת הכנסת לבטל, בתוך חודשיים ממועד פרסומו ברשומות, כל הוראה שאינה מנחה על העלאת מכס או הטלת מכס חדש.

על פי היועצת המשפטית לכנסת, בהפחתה של מכסים יש השפעה על ציבור הצרכנים, היבואנים ושוק הייצור המקומי, וראוי שיהיה על צעדים כאלה פיקוח.

עו"ד שגית אפיק. ״ראוי היה לדון בצווים בוועדת הכספים״ (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עו"ד שגית אפיק. ״ראוי היה לדון בצווים בוועדת הכספים״ (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במסמכי עמדה שפרסמה אפיק לאורך השנים היא כתבה שנכון יהיה לקיים דיון בוועדת הכספים בנושא, לפני שהדיון מגיע למליאת הכנסת. ״אין להפחית מחשיבות הדיון בוועדת הכספים״, כתבה אפיק, ״דיון מוקדם כאמור, אף אם הוועדה לא נדרשת לאשר או לבטל צו, מאפשר לציבור להביע את עמדתו בנוגע לשיעור המכס המוצע על ידי הממשלה.

״דיון בוועדה מהווה מעין שימוע ומאפשר העלאת טענות שונות ביחס לתיקונים המוצעים על ידי הממשלה ונראה כי הוא אף חשוב יותר במצב בו הממשלה מבקשת לבצע רפורמה בפרטי מכס רבים״.

אף על ההמלצה לדיון בוועדת הכספים, אפיק מדגישה שהסמכות המהותית הקבועה בחקיקה ראשית לביטול צווי המכס באופן סופי שמורה למליאת הכנסת. המשמעות היא שעל הכנסת לדון ולהכריע בכל התנגדות שתוגש לה בעניין הצווים.

חוות הדעת של היועצת המשפטית מחזקת את עמדת נציגי ארגוני החקלאים והשדולה למען החקלאות בכנסת. הארגונים דורשים להביא את נושא ביטול המכסים לדיון רחב במליאה ובוועדות הכנסת, ולאפשר חשיבה על מלוא ההשפעות של צעד דרסטי מסוג זה.

אפיק מדגישה שהפרוצדורה הזו איננה מיטבית כי עלול להיווצר מצב שבו צו יהיה בתוקף למשך תקופה ארוכה מבלי שנבחן כלל על ידי הכנסת. מכיוון שימי הפגרה לא נספרים במניין 60 הימים של הצו ברשומות, עלולים לחלוף מספר חודשים מיום פרסום הצו והחלתו בפועל ועד להחלטת מליאת הכנסת. מושב החורף של הכנסת יסתיים ב-13 במרץ 2022, וכל עיכוב עלול לדחות את הדיון למושב הקיץ שיתחיל רק ב-8 במאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!