דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

חשמל סולארי מעל שדות חוחובה ומטעי זיתים: הפיילוט החדש שיושק בקרוב

50 חוקרים ישראלים ישיקו מגוון תכניות נסיוניות לגידולים חקלאיים בשילוב פאנלים סולאריים מעליהם | הניסויים, בשטח כולל של 1,800 דונם, צפויים להפיק חשמל בהספק של 100 מגה-ואט  

פאנלים סולאריים על שטח חקלאי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פאנלים סולאריים על שטח חקלאי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרדי האנרגיה והחקלאות הוידעו הבוקר (שלישי) שישיקו תכניות נסיוניות לייצור חשמל מאנרגיה סולארית בקרקעות חקלאיות פעילות בשטח של 1,800 דונם. דו-שימוש בקרקע שמשלב ייצור חשמל עשוי להפיק יותר מ-100 מגה-ואט, תוך המשך ייצור תוצרת חקלאית. הניסויים יתבצעו בכ-100 יישובים ברחבי הארץ. בשל המחסור החמור בשטחים פתוחים בישראל, הצלחת הניסויים היא מפתח להגברת השימוש באנרגיית השמש.

הביקוש להשתתפות בפיילוט היה גדול, ובסוף תהליך המיון אושרו 26 בקשות של חברות. 50 חוקרים מ-12 מוסדות הגישו הצעות, שכללו שימוש בקרקעות שעליהם גדלים כ-50 גידולים חקלאיים שונים, בהם זיתים, מנגו, חוחובה, שום, נקטרינה, ענבים ואחרים.

הכוונה המקורית הייתה להקצות 1,000 דונם בלבד, אבל לאור הביקוש הרב הוחלט להגדיל את הפיילוט. ההשפעה על איכות הגידולים החקלאיים אינה ברורה, והתוצאות יוכלו ללמד על הגידולים שהכי מתאימים לדו-שימוש, כלומר אלה שהפגיעה בהם מינימלית, ואולי אף למצוא גידולים שמצבם משתפר. יייצור החשמל עצמו עשוי להפיק תועלת אם לגידולים החקלאיים שמתחתיו יש יכולת להפחית את הטמפרטורה בכמה מעלות, מה שישפר את תפוקת הפאנלים בימים חמים.

התכניות הנסיוניות יאפשרו במקביל מחקרים נוספים

הפיילוט התאפשר בזכות שינוי כיוון משמעותי במשרד החקלאות בשנים האחרונות, לאחר שבעבר הקשה על פיילוטים מסוג זה, מחשש שפוטנציאל ייצור האנרגיה יבוא על חשבון הגידולים החקלאיים.

את הפרויקטים הזוכים ילוו חוקרי אקדמיה מ-12 מוסדות מחקר ברחבי הארץ, בהם מכון וולקני, מו"פ דרום, מכון שמיר למחקר, מיג"ל, האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בן גוריון. משרד האנרגיה הקים חמישה צוותי עבודה בין-משרדיים במטרה לייעל את הדו-שימוש בקרקע לייצור חשמל.

הוחלט גם על מחקרים אקולוגים מלווים לכלל החלקות הזוכות. במסגרת קול קורא אקדמי של משרד האנרגיה ובשיתוף המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, נבחרו ארבעה מחקרי רוחב שבוחנים את כלל ההיבטים האקולוגיים, לרבות ההשפעה על מגוון של מינים, יונקים, חרקים, ציפורים וצמחיית שוליים כתוצאה מעירוב השימושים. המחקרים האקולוגיים כבר יצאו לדרך, וימשיכו לאורך כל שלבי המחקר.

שילוב המתקן יכול לאפשר ייעול בצריכת המים באופן חכם, ואף לשלב טכנולוגיות אגרו-טק, כמו חיישני לחות, התקנת מנגנונים לצמצום נזקי קרה וחמסין ועוד. בתוך כך, ראה הצוות הבין-משרדי ערך גבוה בשמירה על קרקע חקלאית בייעודה זה, ואפשר את הקמת מתקני הפיילוט לקידום דו-שימוש בקרקע החקלאית ללא כל פגיעה בהיקף הפעילות החקלאית.

שרת האנרגיה קארין אלהרר: "מדינת ישראל שמשית אך צפופה, ולכן היכולת ליצור תמהיל אנרגיה מגוון וירוק תלויה במידה רבה ביכולתנו לחשוב ביצירתיות ולקדם פתרונות שמעודדים שימוש כפול בקרקע. מאה היישובים שייקחו חלק בניסוי להפקת אנרגיית שמש על גבי גידולים חקלאיים יהיו כוח החלוץ של מדינת ישראל בדרך להגדרה מחדש של החקלאות הישראלית".

שר החקלאות עודד פורר: "מדובר בפיילוט שייטיב עם החקלאות הישראלית על ידי מקסום רווחי החקלאים, שימור קרקע חקלאית ושילוב של העשייה החקלאית עם קידום יעדי האנרגיה ושימור הסביבה של מדינת ישראל".

לרשימה המלאה של החברות המשתתפות

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!