דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

המעבדות בעומס כבד: "אחד העובדים נשאר במעבדה 26 שעות ברצף, כי לא היה מי שיחליף אותו"

ד"ר חנוך גולדשמידט, מנהל אגף המעבדות באיכילוב, מתמודד עם היעדרות רחבה של עובדים חולים או מבודדים | לצד העלייה בבדיקות הקורונה, הצוות נדרש לפענח גם בדיקות חיוניות לחולי סרטן ומחלות דם: "נעשה כל מאמץ שלא יהיו עיכובים"

ד"ר חנוך גולדשמידט, מנהל אגף המעבדות בבית החולים איכילוב (צילום: המרכז הרפואי ת"א)
ד"ר חנוך גולדשמידט, מנהל אגף המעבדות בבית החולים איכילוב (צילום: המרכז הרפואי ת"א)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ד"ר חנוך גולדשמידט, מנהל אגף המעבדות בית החולים איכילוב בתל אביב, מתמודד בימים אלו עם עלייה חדה במספר בדיקות הקורונה שהמעבדה שלו נדרשת לבצע, לצד היעדרות נרחבת של עובדים שנדבקים בקורונה או נדרשים לבידוד. חוץ מבדיקות קורונה, אנשי הצוות של גולדשמידט צריכים לפענח גם בדיקות של חולי סרטן, המטולוגיה ומחלות מורכבות אחרות. בינתיים, התוצאות לבדיקות החיוניות מגיעות בזמן, והעובדים שכן יכולים לעבוד עובדים מסביב לשעון.

"יש כמויות עצומות של בדיקות, והתלות של בית החולים בבדיקות היא גבוהה", מסביר גולדשמידט, "כאשר יש חשיפה לקורונה בבית החולים, אנחנו פועלים מהר כדי למפות אנשי צוות חיוביים, כדי שיהיה אפשר להפריד בין חולים לבריאים. המטרה היא שהחולים לא יגרמו לעוד הדבקות, בשביל לשמור על המטופלים שלנו, ובשביל שיישארו עדיין אנשי צוות בבית החולים. זאת משימה קריטית שמאפשרת את תפקוד בית החולים."

"בנוסף, גם אנשי צוות המעבדה שעושים את בדיקות הקורונה גם הם חולים ונעדרים, וזה מעמיס עלינו בצורה בלתי רגילה. עשרה אנשי צוות נעדרו השבוע וזה מוסיף לאתגר שלנו."

עובדת מעבדה מפענחת בדיקות קורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב (צילום ארכיון: יוסי אלוני/פלאש90)
עובדת מעבדה מפענחת בדיקות קורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב (צילום ארכיון: יוסי אלוני/פלאש90)

כדוגמה לעומס, גולדשמידט מספר על עובד מעבדה חיוני שנאלץ להישאר השבוע במעבדה 26 שעות ברצף, כי לא היה מי שיחליף אותו. "זאת עבודה שדורשת ריכוז ודיוק גבוה. אני מתאר לעצמי שהוא יצא באמצע לנקות את הראש, אבל נאלץ להישאר ולהמשיך לעבוד. אנחנו מאוד משתדלים שאנשים לא יצטרכו לעבוד שעות מופרכות, אבל כנראה שבתקופה הקרובה לא תהיה לנו ברירה."

יש גם פתרונות חלקיים לעומס. "אנחנו נאלצים למשוך אנשי צוות ממעבדות אחרות של בית החולים, ולהכשיר אותם לעבודת מעבדת הנגיפים. הגיעו אלינו גם חיילי מילואים, שעוזרים לנו בעבודה אדמיניסטרטיבית."

נכון לעכשיו, המעבדה מצליחה לעמוד במשימות. "עדיין אין עיכובים בתוצאות הבדיקות שאינן בדיקות קורונה. כל בדיקה שעוברת דרכנו היא קריטית למטופל, ואנחנו עושים כל מאמץ שלא להגיע למצב שבו הבדיקות יתעכבו. אני מקווה שזה לא יקרה בגלל היעדרות של אנשי צוות בהמשך השבוע."

"בדיקות דחופות לא יחרגו מהזמן הנדרש, אנחנו נחזיק את בית החולים בצורה תקינה, בכל מחיר. לא יכול להיות שבדיקות ביוכימיה, המטולוגיה או מתן דם ייפגעו. אבל יכול להיות שבדיקות לא דחופות, אלה שזמני ההמתנה לתוצאה הם ימים ולא שעות, יתארכו אם לא יהיו לנו מספיק עובדים. אנחנו עוד לא שם, אבל אם נצטרך לשנות את סדרי העדיפויות, נעשה זאת."

"עובדים עוזבים למעבדות הפרטיות, כי השכר גבוה יותר"

גולדשמידט מציין שהמעבדות הציבוריות מתמודדות עם מחסור כוח אדם גם בשגרה.  המשבר הזה החריף מפרוץ הקורונה, עקב הפניית חלק גדול מהבדיקות למעבדות פרטיות. "בשנתיים האחרונות יש קושי גדול לגייס עובדים חדשים", הוא מספר, "בנוסף, היו לנו גם עזיבות של עובדים לשוק מעבדות הקורונה הפרטיות. הם מציעים לעובדים משכורות הרבה יותר גבוהות ממה שאנחנו מציעים. יש לנו כרגע חמישה תקנים פתוחים."

לדבריו, שני צעדים שיאפשרו לעובדי המעבדות להחזיק מעמד: "בטווח הקצר, צריך להבטיח תגמולים לעובדי מעבדות הקורונה הציבוריות, כדי להגביל את הפער במשכורת בין המעבדות הציבוריות למעבדות הפרטיות. בטווח הארוך, צריך להגדיל את מספר המקומות במסלולים ללימוד המקצוע."

הוא מציין לחיוב את ההסכם הקיבוצי לעובדי המעבדות שנחתם בשנה שעברה בין ההסתדרות לאוצר, לאחר מאבק ושביתה של העובדים. "ההסכם שיפר את השכר של עובדי המעבדות, ותיקן עוול של הרבה שנים. אני חושב שזה רק צעד ראשון בטיפול בצרכים של המקצוע. זה כבר מזמן הפך להיות מקצוע שדורש ידע מדעי רחב, ותפיסת המקצוע צריכה להתעדכן בהתאם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!