דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / מתווה הפיצוי לעצמאים על ימי בידוד לא נותן מענה לבעיה הגדולה של האומיקרון

בשיא גל התחלואה צפויים 2 מיליון מאומתים, אליהם המתווה כלל לא מתייחס | האבסורד: עובד עצמאי שייכנס לבידוד יקבל פיצוי, אבל אם יידבק ויחלה בעצמו בקורונה, הוא אינו זכאי לדבר

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מתווה הפיצויים המשופר לימי בידוד לעצמאים שהציג משרד האוצר בשבוע שעבר הוא התקדמות, אבל אינו נותן מענה לבעיה הגדולה שתאפיין את התפרצות האומיקרון: החולים המאומתים לקורונה.

לפי המתווה שיעלה היום (ראשון) לוועדת השרים לחקיקה, כל עצמאי שנכנס לבידוד בחודשים האחרונים (מאז יולי) יקבל תשלום רטרואקטיבי על על שלושה ימי בידוד בשווי 420 שקלים. עצמאי שייכנס לבידוד בחודש ינואר, יקבל תשלום על יום בידוד נוסף. בהתאם למדיניות הקיימת, גם הורה שנאלץ להישאר עם ילדו בבית בשל בידוד או למידה מרחוק, זכאי לפיצוי זה.

אלא שבשונה מגלי תחלואה קודמים, בגל האומיקרון, הבידודים לא צפויים להיות הגורם המרכזי שמשתק את המשק. נכון לעכשיו יש בישראל 273 אלף חולי קורונה פעילים, לעומת 200 אלף בבידוד. הפער זה צפוי לגדול: על פי הערכות של מומחים שונים, שיא הגל יגיע לאחר שכ-2 מיליון אנשים לפחות יידבקו בקורונה. מדיניות הבידודים, מנגד, מקלה יותר, ומאפשרת פטור מבידוד למחוסנים שנחשפו לחולה מאומת לאחר בדיקת ביתית, ללא כל צורך בבידוד.

מבחינת החוק, דמי בידוד וימי מחלה הם שני דברים שונים. עובד שכיר שנדבק בקורונה זכאי לתשלום על ימי מחלה, בהתאם לחוק (50% על הימים השני והשלישי, ו-100% מהיום הרביעי והלאה), או לחוזה ההעסקה שלו. דמי בידוד משולמים אמנם באופן דומה, אבל הם מיועדים אך ורק למי שנמצא בבידוד, ואינו חולה קורונה. עובד שבמהלך הבידוד יתברר שהוא חולה, הוא אמור לעבור לקבל דמי מחלה.

אך למרבה האבסורד, לפי המתווה המוצע, עצמאי שמגלה שנדבק בקורונה ולא היה בבידוד, לא זכאי לכל פיצוי. לעובד העצמאי אין מנגנון של ימי מחלה בימי שגרה, ונראה שמצופה ממנו להתנהל בלעדיו גם מול האומיקרון. זאת למרות שבתקופה זו הוא נדרש לציית להנחיות יוצאות דופן: בשונה ממחלה רגילה, עליו להישאר בבית גם אם הוא חש בטוב; הוא חייב להיות בבית במשך שבוע גם אם המחלה חולפת; ואסור לו לבוא במגע עם אנשים. בפועל, מדובר בבידוד, אך כזה שהמתווה אינו מכיר בו כלל.

בארגוני העצמאים ערים לבעיה זו, ומצפים שהמתווה יעבור שינויים בדיונים על החוק בכנסת. אם לא יעבור מקצה שיפורים, המתווה החדש עלול להתגלות כלא רלוונטי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!