דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

סימנים ראשונים לירידה מהירה במספר הנדבקים באומיקרון בארה"ב ובריטניה

מדענים בשתי המדינות מצאו צניחה בדומה לזו שנרשמה בדרום אפריקה, אחרי הגילוי הראשון של הזן המדבק | בארגון הבריאות העולמי צופים שחצי מאוכלוסיית אירופה תידבק בנגיף תוך שמונה שבועות

חגיגות חג המולד בלונדון, בצל גל הקורונה (צילום: Andrew Milligan/PA Images via Getty Images)
חגיגות חג המולד בלונדון, בצל גל הקורונה (צילום: Andrew Milligan/PA Images via Getty Images)
אוריאל לוי

מדענים בארה"ב מצאו סימנים ראשונים לירידה בגל התחלואה של זן האומיקרון. תקוות המדענים היא שקצב הירידה בהדבקה יהיה גבוה כמו זה של העלייה. נתונים שהגיעו מבריטניה בשבוע האחרון מחזקים את ההערכות המעודדות. גל התחלואה במדינה הגיע לשיאו ב-4 בינואר עם קרוב לרבע מיליון מאומתים ביממה, אתמול (שלישי) אותרו 12 אלף נדבקים חדשים.

זן האומיקרון, שהתגלה בדרום אפריקה לפני כחודש וחצי, הוא ללא ספק הזן המדבק ביותר של נגיף הקורונה שהופיע עד כה. בשבוע האחרון אובחנו ברחבי העולם קרוב ל-3 מיליון חולים חדשים מדי יום, פי ארבע ויותר מהשיאים של הגלים הקודמים.

כעת עולה השאלה אם זה שיא שאחריו תבוא ירידה תלולה, או שהליך הדעיכה יהיה איטי וכואב. מספר מדענים סבורים שבאותה המהירות בה התפשט האומיקרון, הוא צפוי לצנוח. הערכות אלה מבוססות על כך שמספר האנשים שעדיין לא נדבקו בו הולך וקטן. "זה הולך לצנוח באותה המהירות בה זה עלה", אמר לסוכנות הידיעות איי.פי ד"ר עלי מוקדאד, פרופסור באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל.

מומחים אחרים סבורים שמוקדם מדי לקבוע את עתידו של הזן, שעשוי לפתח מוטציות מסוכנות יותר כעת כשהוא בשיא. הם טוענים שהירידה בהדבקה במדינה מסוימת לא אומרת דבר על מדינות אחרות, וגם אם השיא מאחורינו עוד צפויים אלפים רבים של חולים קשים ומתים מהמחלה בטרם תדעך.

בדרום אפריקה, שם התגלה לראשונה האומיקרון, גל התחלואה הגיע לשיאו תוך כ-20 ימים וצנח באותה המהירות בה עלה. כעת, נראה שגם בבריטניה, ובמיוחד במטרופולין של לונדון, חלה צניחה מהירה במקרי ההדבקה.

"אנחנו רואים ירידה ברורה של מקרים בבריטניה, אבל הייתי רוצה לראות את הירידה גם כאן לפני שנכריז שזה כמו בדרום אפריקה", אמר ד"ר פול האנטר, פרופסור לרפואה באוניברסיטת מזרח אנגליה בבריטניה.

"רבים עוד יידבקו לפני שגל התחלואה ידעך", אמרה לורן אנסל מאיירס, מנהלת מרכז המודלים להתפשטות הקורונה של אוניברסיטת טקסס, שצופה שמספר המקרים המדווחים יגיע לשיא במהלך השבוע הקרוב.

למעשה, הסבירה מאיירס, לפי המודלים שמחשבים את מספר הנדבקים שכולל את אלה שלא אומתו, השיא היה ב-6 בינואר עם כ-6 מיליון נדבקים יומיים בארה"ב בלבד (באותו היום אובחנו בארה"ב כ-800 אלף נשאים חדשים).

ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול שאובחנו 7 מיליון מקרים חדשים של קורונה ברחבי אירופה בשבוע האחרון, וכינה זאת "גאות ששוטפת את האזור". אנשי הארגון הציגו תרשימים לפיהם מחצית מאוכלוסיית אירופה תידבק באומיקרון תוך כשמונה שבועות.

אולם עד אז, צופים האנטר ואחרים, העולם יעבור את שיא גל האומיקרון ומספרי הנדבקים ירדו. "כנראה שיהיו כמה עליות ומורדות בדרך, אבל אני מקווה שעד חג הפסחא, נצא מזה", אמר האנטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!