דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עובדי המפעל לייצור אייפונים בהודו לקו בהרעלת מזון, ופתחו במחאה המונית נגד תנאי העסקתם

העובדים פתחו בשביתה אחרי שהנהלת פוקסקון, שמייצרת אייפונים עבור אפל, סירבה לעדכן במצבן של העובדות שהורעלו | עובדי התשתיות והחשמל בטורקיה חתמו על הסכם קיבוצי שיעלה את שכרם ביותר מ-65% | בגאנה מאבק עובדי תעשיית הרכב עולה הילוך

מחאת העובדים בהודו נגד תנאי ההעסקה בפוקסקון. זיהום במזון, צפיפות במגורים (צילום: IndustriALL Global Union)
מחאת העובדים בהודו נגד תנאי ההעסקה בפוקסקון. זיהום במזון, צפיפות במגורים (צילום: IndustriALL Global Union)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הודו: הרעלה המונית הציתה מחאת אלפים

אלפי עובדים שבתו במפעל של ענקית התקשורת "פוקסקון", שמרכיבה עבור "אפל" את מכשירי האייפון, במדינת טאמיל נאדו בהודו. זאת לאחר שמאות עובדות צעירות לקו בהרעלת מזון במגורים הצמודים למפעל ונדרשו להתפנות לבתי חולים.

כשעמיתותיהן שאלו לשלומן, ההנהלה, האכסניה והקבלן סירבו להגיב ולספק לעובדות תשובות, והדבר עורר את זעמן.

ב-17 בדצמבר יזמה קבוצת עובדות מחאה ספונטנית ליד המפעל, וחסמה את הכביש המהיר בין הערים צ'נאי ובנגלור. בעקבות כך התפשטו ההפגנות למקומות עבודה נוספים של החברה. העובדים דרשו מהרשויות למסור פרטים מלאים על העובדות שנפגעו ועל מצבן הבריאותי, לפעול נגד הקבלן והנהלת ההוסטל, ולהבטיח תשתית טובה יותר ושיפור תנאי החיים והעבודה. הם גם קראו לפוקסקון לקחת אחריות על בטיחות העובדים ורווחתם.

ענקית התקשורת הסינית פוקסקון מעסיקה בהודו כ-16 אלף עובדים ועובדות בתנאי עבודה גרועים ביותר. כ-80% מעובדי החברה בהודו הם צעירים בני 23-18, רובם מהגרים שמועסקים באמצעות קבלני משנה ללא חוזים, ופעמים רבות אף ללא מסמכים.

העובדים, שחלקם חסרי תעודות מזהות, מקבלים שכר נמוך ללא הגנות סוציאליות. הם מחויבים לשהות באכסניות צפופות שתוארו כחסרות תנאים בסיסיים. 40-20 עובדים נאלצים להתגורר בחדר אחד שמיועד ל-10 אנשים בלבד. החדרים אינם מאווררים כראוי, ולעובדים לא מסופק מזון איכותי ואמצעי היגיינה מספיקים.

גם הבטחותיו של שר הרווחה ופקידים גבוהים נוספים ממנהל המדינה והמחוז לא שכנעו את העובדים לעצור את המחאה. לאחר יותר מ-16 שעות של הפגנות, עובדים שהפגינו ליד המפעל בסונגוברצ'אטרם פוזרו על ידי המשטרה. עובדים שהפגינו באוראגדם, אזור תעשייה סמוך, נעצרו. כ-20 פעילי איגוד מקצועי הובאו באותו ערב להארכת מעצר. 67 עובדות שוחררו למחרת.

"הצעירות במפעל נדחפו למחות כתוצאה מתנאי העבודה הבלתי אנושיים לחלוטין במפעל פוקסקון ותנאי החיים במעונות", אמר אפורות קייבר, מזכ״ל אזורי של האיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול. "זה הכרחי שלאיגודים מקצועיים תהיה גישה לעובדים צעירים אלה, כדי שיוכלו להתאגד ולשפר את תנאי העבודה והחיים שלהם".

טורקיה: שכר עובדי המתכת יעלה ב-65% בזכות ההסכם הקיבוצי שחתמו

שלושת הארגונים שמייצגים את עובדי המתכת בטורקיה, טורק מטאל, בירלסיק-איז ואוזליק-איז חתמו על הסכם קיבוצי שיחול על 142 אלף עובדים למשך שנתיים, בתום חודשים של מאבק והפגנות ענק.

בהודעה משותפת של שלושת הארגונים, הם עידכנו ששכר העובדים יעלה ב-65.67% בממוצע, עם פעימה ראשונה מיידית של 27.44%, ו-30% נוספים כעבור חצי שנה. עוד סוכם שאם האינפלציה בטורקיה תמשיך לעלות, המעסיקים יתאימו את שכר העובדים כך שלא ייפגעו ממנה.

האיגודים המקצועיים בטורקיה יצאו למאבק לשיפור תנאי החיים עבור אלפי העובדים שנפגעו מקריסת הלירה הטורקית והמשבר הכלכלי במדינה.

עובדי המתכת בטורקיה שובתים. הדרישות זוכות לתמיכה ציבורית רחבה (צילום: IndustriALL Global Union)
עובדי המתכת בטורקיה שובתים. הדרישות זוכות לתמיכה ציבורית רחבה (צילום: IndustriALL Global Union)

איגוד הגג של עובדי המתכת הטורקי MESS, שמייצג עובדים ב-300 חברות, נכנס באוקטובר 2021 למשא ומתן לשיפור תנאי השכר של כ-142 אלף העובדים המיוצגים בו. איגוד הגג מורכב משני ארגונים מרכזיים: טורק מטאל, שדורש תוספת של 29.6% עבור 129 אלף העובדים המיוצגים בו, וארגון בירלסייק מטאל-איז שדורש תוספת של 30.9% לשכר 11 אלף העובדים המאורגנים בו. דרישות האיגודים כוללות גם הגדלת ההטבות ושיפור שעות העבודה, שירותי הבריאות ושעות נוספות בתשלום.

במסגרת המשא ומתן הציעו תחילה המעסיקים תוספת של 12% עבור 6 חודשים, בהמשך עלו ל-17% ולבסוף ל-21% בפגישה האחרונה בשבוע שעבר. הארגונים סירבו להצעות האחרונות של המעסיקים, והחלו לגייס את חבריהם למפגני כוח ולצעדים ארגוניים.

אסיפת עובדים של ארגון עובדי המתכת (צילום: IndustriALL Global Union)
אסיפת עובדים של ארגון עובדי המתכת (צילום: IndustriALL Global Union)

האיגודים ארגנו מחאות המוניות במרכזי ערים שבהם ממוקמים מטות החברות לצד הפסקות עבודה באתרים. דרישות עובדי המתכת זוכות לתמיכה ציבורית רחבה. ב-24 בדצמבר 2021 הודיעה טורק מטאל על החלטתה לפתוח שביתות בכל אתרי העבודה במהלך החודשיים הקרובים. בירלסיק מטאל-איז הודיעה שתשבית ארבעה מפעלים החל ממחר, ושישה מפעלים נוספים החל מהשבוע הבא אם לא ייענו דרישותיה. בנוסף ערכה טורק מטאל הפגנה המונית בעיר קוצ'אלי, שבה התאספו כ-100 אלף איש.

כמאל אוזקאן, מזכ״ל ארגון העובדים העולמי אינסדטריאול שהאיגודים המקומיים מסונפים אליו אמר בהפגנה: "אנחנו תומכים באופן מלא בדרישות השותפים שלנו שמייצגים אלפי עובדי מתכת. הציפייה של העובדים להעלאת שכר מוצדקת לחלוטין, במיוחד עם האינפלציה המוחצת והמצב הכלכלי הקשה בטורקיה. נמשיך לגייס את משפחת האיגוד העולמי שלנו להרחבת הסולידריות שלנו לאחיותינו ואחינו הטורקים. המאבק נמשך בטורקיה ובכל מקום אחר בעולם".

המשבר הכלכלי בטורקיה הוביל לתנודות במטבע ולהעלאות המחירים, מה שהותיר את העובדים במצב קשה. העובדים מרגישים את עליית המחירים של מזון ומוצרי יום-יום אחרים. על פי נתונים רשמיים שפרסמה סוכנות הסטטיסטיקה הטורקית (TUIK), האינפלציה השנתית ב-2021 הגיעה ל-36%, ול-13.6% רק בדצמבר.

גאנה: תעשיית הרכב באפריקה מתארגנת

בעשורים האחרונים מקימות תעשייניות הרכב העולמיות יותר ויותר נקודות ייצור במדינות אפריקה מתוך כוונה להוזיל את עלויות העבודה. החתימה על הקמת אזור הסחר החופשי היבשתי של אפריקה (AfCFTA) חיזקה את תעשיית הרכב בגאנה, שכוללת ייצוא של מכוניות בהרכבה מקומית למדינות שכנות בתעריפים מופחתים והקלות מס משמעותיות לחברות הרכב. ענקיות הרכב טויוטה ופולקסוואגן פתחו במקום מפעלים, ופולקסווגן צפויה לייצר במדינה עד 20 אלף מכוניות בשנה.

המגמה התעשייתית הזו מחייבת את איגודי העובדים להרחיב אף הם את פעולתם במדינה במטרה לחזק את עובדי תעשיית הרכב ולמנוע את ניצולם. איגוד עובדי התעשייה והמסחר ICU ואיגוד העובדים הבינלאומי לעובדי התעשייה 'אינדסטריאול' צירפו כבר 1,982 עובדים לאיגוד המקומי של עובדי תעשיות הרכב, שכולל גם את החברות המייצרות ומוכרות רכיבים וחלקי חילוף לתעשייה.

האיגודים אומרים שמטרתם היא שחברות הרכב יבטיחו לעובדים שכר שניתן לחיות ממנו ורוצים שהחברות ינהלו מול העובדים משא ומתן קיבוצי ודיאלוג חברתי, וייצמדו לתקני בריאות ובטיחות טובים יותר, כולל בהקשר של הגנה על העובדים בתקופת מגפת הקורונה.

בנוסף, רוצה האיגוד שהחברות ישקיעו באוטומציה שתשפר את מיומנויות העובדים בגאנה. במפעל פולקסוואגן בגאנה נחתם כבר הסכם קיבוצי שקבע שכר מעל המינימום, אבל מחקר שהוזמן על ידי האיגודים מעלה שהשכר עדיין אינו מאפשר באמת רמת חיים ראויה לעובדים.

בהתאם להתפשטות הגלובלית של תעשיית הרכב, הקימו גם האיגודים המקצועיים רשת גלובלית שמייצגת את עובדי פולקסוואגן באפריקה ומורכבת מוועדים ואיגודים בגאנה, קניה, נמיביה ודרום אפריקה, יחד עם מועצת העובדים האירופית של עובדי החברה.

מטרות הרשת הן קידום עבודה הוגנת לעובדי פולקסווגן. ההתארגנות הבינלאומית באה לוודא שהתרחבות החברה למדיניות עניות לא תבוא על חשבון זכויות העובדים, מתוך הבנה שבמקום שבו ישנם איגודים שמייצגים את האינטרסים של העובדים, אפשר לגרום לעושר להתחלק בצורה הוגנת.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!