דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא ובטחון

צילום שגרירות ומידע על ח"כית: שב"כ סיכל רשת איראנית לגיוס ישראליות למשימות ריגול

כתבי אישום הוגשו נגד חמש תושבות מרכז הארץ, אשר גויסו בפייסבוק על ידי אדם שהתחזה ליהודי שמתגורר באיראן, בשם "ראמבוד נמדר" | לפי החשד, אחת מהן העבירה מידע על אבטחה בקניון, ואחרת הוכוונה להתקרב לחברת כנסת ולדחוף את בנה לשירות במודיעין

"ראמבוד נמדר״, המפעיל האיראני שלפי החשד הפעיל ישראליות בניסיון ריגול (צילום: שב״כ)
"ראמבוד נמדר״, המפעיל האיראני שלפי החשד הפעיל ישראליות בניסיון ריגול (צילום: שב״כ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

כתבי אישום הוגשו נגד חמישה אזרחים ישראלים בגין קשרים שקיימו עם גורמי מודיעין אירניים, כך הותר היום (רביעי) לפרסום.

במסגרת חקירה של השב"כ ולהב 433 התבצע מעקב אחר חמישה אזרחים ישראלים, תושבי בית שמש, כפר סבא וחולון – במהלכה נחשפה רשת איראנית שניסתה לגייס אותם. מהמעקב עלה כי החשודים, ארבע נשים וגבר, קיימו קשרים מתמשכים עם גורם מודיעין איראני, עד שסוכלה הפעילות המכוונת של איראן לגיוסם.

בהודעת שב"כ נכתב כי הפניה אל האזרחיות הישראליות נעשתה דרך פייסבוק, בידי מי שהתחזה בפני רובן כיהודי המתגורר באיראן, בשם "ראמבוד נמדר".

ראש הממשלה, נפתלי בנט התייחס גם הוא לפרשה ואמר כי "ניסיונותיה של איראן כנגד ביטחון ישראל לא מסתכמים רק בתחום הביטחוני והמודיעיני, אלא מתרחבים גם למאמצי השפעה על אזרחי ישראל, על החברה הישראלית, לזריעת קיטוב ומחלוקת, לערעור של היציבות הפוליטית בישראל ולפגיעה באמון הציבור בשלטון".

אחת החשודות בפרשה, תושבת חולון בת 40, חשדה ב"ראמבוד" כי פעל מטעם שלטונות איראן וגופי המודיעין שלה, ובכל זאת עמדה עימו בקשר כבר מספר שנים. היא חשודה כי ביצעה עבורו משימות שונות, לרבות צילום בסתר של שגרירות ארצות הברית בתל אביב, צילום בתוך משרד הפנים בעיר מגוריה, וצילום המשרד לביטוח לאומי, והעברת מידע על סידורי אבטחה וצילום קניון בחולון.

בחקירה עלה שבעלה של החשודה, היה מודע לקשריה עם "ראמבוד", ואף שוחח איתו בעצמו, למרות שחשד כי מדובר בגורם מודיעין איראני. החשוד אף סייע לאשתו בביצוע אחת ממשימותיה עבור "ראמבוד", בכך שהסיעה לצלם את שגרירות ארה"ב בתל אביב.

במסגרת הקשר עם "ראמבוד", התבקשה החשודה לכוון את בנה, שעמד בפני גיוס לצה"ל, לשירות באגף המודיעין בצה"ל ובתוך כך, ובתיווכה, שוחח "ראמבוד" באמצעות הטלפון עם הבן על מנת לחוות דעתו על רמת השפה הפרסית שלו, ללא שהאחרון מודע להקשר הדברים. עוד עלה כי החשודה הונחתה על ידי "ראמבוד" לאסוף מודיעין אודות בכירים במערכת הביטחון.

התבקשו לעקוב אחרי ח״כ שטרית ולהכווין לשירות באמ״ן

עצורה נוספת היא תושבת בית שמש בת 57, שעמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך יותר מארבע שנים, במהלכן ביצעה לבקשתו משימות שונות וקיבלה סכום כולל של כ-5,000 דולרים בתמורה עליהן. בין המשימות שביצעה היו ניסיון לכוון את בנה לשירות בחיל מודיעין, העברת חוגר ודסקית של בנה למפעיל, כמו גם צילומים וסרטונים מטקס צבאי מגיוסו של בנה.

עוד פעלה להקמת מועדון של יוצאי איראן בבית שמש, במסגרת פעילות "קרן מיראז'", והעבירה את פרטי הישראלים הפעילים בסניף, תמונות וסרטונים מפגישות המועדון ותמונות המשתתפות בפעילות. כמו כן, היא צילמה קלפי במהלך הבחירות לכנסת ה-23, וניסתה לצלם את השגרירות האמריקאית בירושלים, אולם לא הצליחה כיוון שהאבטחה עצרה בעדה.

החשודה הוכוונה להתקרב לחברת הכנסת מהליכוד, קטי שטרית. היא ביצעה מהלכים פעילים לטובת חיזוק הקשר עימה והעבירה מידע על הקשר ביניהן למפעיל שלה.

נחקרת נוספת היא תושבת כפר סבא בת 47, החשודה כמי שהעבירה לחשודה השניה, בשתי הזדמנויות שונות כספים מ"ראמבוד". הכספים התקבלו באמצעות קרובת משפחתה שהגיעה מאיראן לביקור בישראל, וכן במסגרת פגישה עם שליח מטעמו של "ראמבוד" בטורקיה.

חשודה חמישית היא תשובת ירושלים בת 50, שעמדה בקשר עם "ראמבוד" במשך כשנה וחצי עד למעצרה. במסגרת הקשר העביר לה 1,240 דולרים אוסטרליים, קיבל ממנה פרטי מידע שונים, וביקש להשתתף עימה במיזמים עסקיים ומיזמי צדקה בישראל, אותם יממן.

במהלך החודש האחרון, הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית המשפט המחוזי בירושלים, כתבי אישום חמורים כנגד כל המעורבים בפרשה.

בסביבתה של חברת הכנסת שטרית אמרו כי החשודה שניסתה ליצור עימה קשר היא עובדת ניקיון לשעבר בעיריית בית שמש, אותה הכירה ממסדרונות העירייה. היא שוחחה איתה לאחר פטירת חמיה לפני כשנתיים, וניחמה אותה בטלפון תוך שככל הנראה היא מקליטה אותה. את ההקלטה הציגה לגורם האיראני כדי להציג את הקשר ככביכול קרוב, אך מעבר לכך לא היה דבר. שטרית עודכנה על כך מצד גורמי הביטחון לפני כחודשיים.

בעקבות הפרשה אמרה ח"כ קטי שטרית כי "שוב ניתן לראות עד כמה האיום האיראני הוא איום קיומי. איראן וגרורותיה ממשיכים לנסות לפגוע בישראל בכל זירה ובכל דרך, ונדרשת מכלל נבחרי הציבור מוכנות ודריכות גבוהה כדי לסכל נסיונות עוינים שכאלו. אני מברכת את השב"כ, המוסד ושאר כוחות הביטחון על העבודה החשובה והמאומצת שלהם במלחמה מול איראן. אין לי ספק שבמערכת הביטחון נערכו ונערכים לכל תרחיש, ויעשו כל שנדרש בכדי להגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!