דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

כליאה, דיכוי, עבודות כפייה ועינויים: גוברות הקריאות נגד העבדות בתעשיית הביגוד והטכנולוגיה בסין

עבודות הכפייה בצפון-מערב סין עומדות במוקד המחאה של ארגונים בינלאומיים נגד אולימפיאדת החורף שתתקיים במדינה | הארגונים קוראים לוועד האולימפי וכן לחברות כמו אפל, נייקי, יוניקלו וזארה להפסיק את הניצול ולשים את זכויות האדם במקום הראשון

עובדות במפעל אפל בסין. רדיפה, ניצול ודיכוי דתי ותרבותי (צילום ארכיון: AP Photo/Kin Cheung, File)
עובדות במפעל אפל בסין. רדיפה, ניצול ודיכוי דתי ותרבותי (צילום ארכיון: AP Photo/Kin Cheung, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

המחאות נגד הניצול והפגיעה בזכויות אדם לקראת אולימפיאדת החורף בסין עולות מדרגה: קמפיין סולידאריות עולמי קורא לוועד האולימפי לשים את זכויות האדם בסין במקום הראשון, ולבטל את עבודות הכפייה והניצול של תאגידים כמו אפל, נייקי, יוניקלו וזארה.

אנשים שמשתייכים לקבוצות אתניות, תרבותיות ודתיות בצפון-מערב סין, כולל אויגורים, קזחים, קירגיזים והווי, הם כיום היעד למעצר המאורגן הגדול ביותר של מיעוט אתני-דתי שראה העולם מאז מלחמת העולם השנייה. יותר ממיליון איש נעצרו מאז 2017. העצורים נדרשים לעבוד תחת פיקוח מתמיד, ונאסר עליהם לעזוב. עבודת הכפייה שלהם תורמת לייצור סחורות עבור חברות בינלאומיות רבות.

רוב האנשים שנרדפים מהאזור האוטונומי שינג'יאנג אויגורי בצפון מערב סין, שמוכר למקומיים בתור מזרח טורקיסטן, הם מקבוצות אתניות טורקיות. הם נרדפו בשל מוצאם האתני על ידי הממשלה, שדיכאה את שפתם, דתם ותרבותם, ויישבה מיליוני סינים באזור האויגורי.

אפליה גזעית נגד מוסלמים הפכה שם לדבר שבשגרה, ובשנים האחרונות, מאמצי הממשלה לדכא ולהטמיע בכוח אנשים מקבוצות אתניות טורקיות ומוסלמי, כמו האויגורים, התרחבו באופן דרמטי.

חשבונות של ניצולים, מסמכים רשמיים שדלפו ותמונות לוויין מאשרים שהממשלה הסינית מכפיפה מאות אלפי אויגורים, קזחים, קירגיזים, הוי ואנשים טורקים ומוסלמים אחרים לעבודות כפייה שיטתיות במחנות מעצר, בבתי כלא ובמפעלים, כולל נאמנות כפויה למפלגה הקומוניסטית, ויתור על האיסלאם, מעקב מתמיד ועינויים.

מומחים טוענים שעבודת כפייה הפכה לכה נפוצה כעת באזור האויגורי, עד שכל הסחורות שמיוצרות שם צריכות להיחשב כפסולות.

השנה, דיווחים חשפו שעבודת הכפייה של האויגורים הורחבה מעבר לאזור האויגורים, כשלפחות 80 אלף אויגורים הועברו למפעלים ברחבי סין שבהם הם עוברים "הכשרה אידיאולוגית" כדי לנטוש את דתם.

עדויות וידאו עדכניות מראות שחלק מההעברות הללו התרחשו מוקדם יותר השנה, כשחלק גדול מסין היה תחת סגר כתוצאה מהתפשטות הקורונה. המשמעות היא שהפועלים הללו נאלצו לעבוד ונחשפו לנגיף בזמן שרוב אוכלוסיית המדינה מצאה מחסה בבית.

20% מהכותנה העולמית מגיעה מעבודות כפייה בסין

ועדת האו"ם למיגור אפליה גזעית קבעה שמיעוטים מוסלמים נתפסים כאויבי המדינה בהתבסס על זהותם האתנית-דתית בלבד. חוקרים טענו שהשימוש של ממשלת סין בעבודות כפייה כחלק מהמאמץ להטמיע בכוח קבוצה אתנית ולחסל תרבות ודת מבדיל אותה מצורות נפוצות יותר של עבודת כפייה, ועלול להפוך את הממשלה לאשמה בפשעים נגד האנושות. חלקם אף תיארו את פעולות הממשלה כרצח עם תרבותי.

אינספור חברות מערביות מרוויחות גם הן ממערכת זו של עבודת כפייה בשרשרת האספקה ​​שלהן. יותר מ-20% מאספקת הכותנה העולמית מגיעה מאזור אויגורי, ו-84% מההיצע של סין. דיווחים אחרונים מרמזים על לפחות 83 חברות בתעשיות שונות שמרוויחות מעבודת הכפייה.

מפעל הופאו באקסו, האזור האוטונומי שינג'יאנג אויגורי, מייצר חוטים עבור תעשיית האופנה. יותר מ-4,000 אויגורים עובדים שם בבידוד "ניהול בסגנון צבאי" קפדני של לשכת משאבי אנוש המקומית.

חברת הנעליים קינגדאו טייקוואנג בעיר לאישי במחוז שאנדונג היא אחת היצרניות הגדולות בעולם של חברת נעלי ספורט גדולה. נכון ל-2020, עבדו במפעל כ-600 אויגורים. עובדים אלו לא באו מבחירה, אסור להם לעזוב ואינם יכולים לקיים את דתם. בתמונות מהמפעל ניתן לראות מגדלי שמירה וגדרות תיל.

מנכ"ל אפל מדבר נגד עבודות כפייה; אבל החברה ממשיכה לעבוד עם ספקים שנחשדים בה

מסמך ממשלתי מקומי מספטמבר 2019 דיווח ש-560 פועלי שינג'יאנג הועברו לעבודה במפעלים במרכז מחוז הנאן, כולל במתקן של פוקסקון טכנולוגיות בז'נגג'ואו. ז'נגג'ואו ידועה מקומית כ'עיר אייפון', מכיוון שמחצית ממכשירי האייפון בעולם מיוצרים שם.

חוקרים מאוניברסיטת שפילד חשפו במאי 2021 שכמעט כל תעשיית הפאנלים הסולאריים העולמית מעורבת במערכת עבודת הכפייה האויגורית. כמעט מחצית מאספקת הפוליסיליקון בדרגת השמש בעולם, חומר עיקרי בייצור פאנלים סולאריים, מקורה במחוז האויגורי. יתרה מכך, ארבעת ספקי הפאנלים הסולאריים הגדולים בעולם מקורם כולם בפוליסיליקון מיצרנים שמעורבים במערכת עבודת הכפייה האויגורית.

הקמפיין פונה לוועד האולימפי, וכן כולל בקשות ישירות לחברות בינלאומיות וקריאה למקבלי החלטות לא לשתף פעולה עם הממשלה בניצול האויגורים.

מנכ"ל אפל טים קוק אמר בשנה שעברה לקונגרס האמריקאי ש"עבודת כפייה היא מתועבת", אבל כמה ספקים נוכחיים של אפל שפועלים בסין היו מעורבים במערכת עבודת הכפייה האויגורית. בנוסף, הניו יורק טיימס דיווח בנובמבר 2020 שאפל שילמה ללוביסטים 90 אלף דולר כדי "לחנך את קובעי המדיניות" במאמץ לרכך את לשון החוק האויגורי למניעת עבודה בכפייה שנמצא כעת בפני הסנאט האמריקאי.

אפל הסבירו שהם הציעו "עריכות מוצעות כדי להפוך את הצעת החוק לברורה יותר ויעילה יותר". כבר ביוני 2020 קבוצת אסקוול, שחשודה בעבודות כפייה באזור האויגורי, סיפקה לאפל את מדי העובדים.

מלבד אפל, ניתן לשלוח מכתב לשלושת מותגי הלבוש הגדולים בעולם, נייקי, יוניקלו וזארה, שטוענות שהן אוסרות על עבודת כפייה, אבל עובדות עם יצרניות מהאזור האויגורי.

כמה מדינות כבר הודיעו שיחרימו את אולימפיאדת החורף שתתחיל ב-4 בפברואר, אף שישלחו ספורטאים להתחרות, בהן ארצות הברית, קנדה ובריטניה.

איגוד החופש קרא לממשלת סין להפסיק את הרדיפה והניצול של האויגורים וקבוצות שוליים אחרות באמצעות שימוש בעבודות כפייה.

לחתימה על העצומה של איגוד החופש

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!