דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ממונה הקורונה: "העומס על בתי החולים גדל, לא יודע להגיד אם לא נגיע לסגר"

פרופ' סלמאן זרקא הודיע שמשרד הבריאות יבחן צמצום פעילות רפואית לא-דחופה | החל ממחר (ו') ייושם התיעדוף בבדיקות ה-PCR לאנשים בקבוצות הסיכון, שיקבלו קדימות בתור ובקבלת התוצאה

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ממונה הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אמר היום (חמישי) שמשרד הבריאות בוחן צמצום פעילות רפואית לא-דחופה בבתי החולים כדי לתת מענה לגל התחלואה ולהתמודד עם המחסור בכוח אדם. עוד אמר זרקא ש"אני לא יודע להגיד אם לא נגיע לסגר", אך הדגיש שכרגע, זה לא המצב.

בנוסף אמר פרופ' זרקא שהחל ממחר יוגבר היישום של תעדוף בדיקות ה-PCR לאנשים מעל גיל 60 ולקבוצות סיכון. לפי פרופ' זרקא, אוכלוסיית הסיכון תתועדף בקביעת תורים בקופות החולים, ובמתחמי הבידוק של פיקוד העורף יהיו מסלולים נפרדים לאנשים בקבוצות הסיכון. בנוסף, הבדיקות של קבוצות הסיכון יסומנו ויתועדפו בקבלת התשובה.

זרקא ציין שמספר תחנות בדיקות האנטיגן המוסדיות הוכפל מ-270 ל-550 בשבוע האחרון בפרישה גיאוגרפית רחבה. לפני שבוע החלה מדיניות הבדיקות החדשה של המשרד, לפיה מי שמתחת לגיל 60 ואינו בקבוצת סיכון נדרש לבדיקת אנטיגן בלבד לאחר מגע עם חולה מאומת, ומי שעם חיסון בתוקף יכול גם לבצע בדיקה ביתית.

עיקר התחלואה מתמקדת באוכלוסיית הסיכון

"הגל שאנחנו נמצאים בו שמשולב בווריאנט האומיקרון ובווריאנט הדלתא ממשיך לעבוד", אמר זרקא, "סביר שכמות הנדבקים גבוהה מהדשבורד של משרד הבריאות. חלק ודאי לא ידעים שנדבקו וחלק מבצעים בדיקת אנטיגן ביתית. קצב ההדבקה של האומיקרון מחייב אותנו כל הזמן לבחון את האמצעים שננקטו בגלים הקודמים ולהתאים אותם לקצב הגדילה הגדול מצד אחד, ולמצב התחלואה הקשה, שלשמחתי הוא נמוך יותר מהגלים הקודמים."

"עיקר התחלואה מתמקדת באוכלוסיית הסיכון, אנשים מעל גיל 60 ואנשים לא מחוסנים שחלקם לא סיימו את החיסון. החולים הקשים הם מעל גיל 60 והחיסון שלהם לא תקף. אני כבר מבקש לקרוא לציבור, לאנשים שנמצאים בסיכון, לאנשים שעדיין לא קיבלו את המנה השלישית, לבוא ולהתחסן. 95 אחוז מהאוכלוסייה מעל גיל 60 כן התחסנה ושיפרה את המוגנות שלה מהאומיקרון שאנחנו חווים כרגע. רבע מהאוכלוסייה מעל גיל 60 קיבלה מנת חיסון רביעית. אבל יש 100 אלף אנשים מעל גיל 65 שזקוקים למנה שלישית ועדיין לא קיבלו אותה."

זרקא ציין ש"הנתונים מהעולם מראים שגל האומיקרון קצר, אורך מספר שבועות ואנחנו מקווים שנסיים אותו בקרוב."

"אנשים שלא חשים בטוב, שיישארו בבית"

עוד אמר ממונה הקורונה: "אנחנו ממליצים לאוכלוסייה בסיכון להפקיד על מסכה ולצמצם השתתפות באירועים עם סכנת הדבקה". בנוסף אמר: "אנחנו בתקופה רוויית נגיפים, דלתא, אומיקרון, שפעת, RSV. חשוב שנשמור על עצמנו ועל אחרים, נשמור על היגיינה אישית, מסכה על האף ועל הפה ולהתרחק מאחרים ככל האפשר. אנשים שלא חשים בטוב ויש להם סימנים של מחלה נשימתית ייטיבו עם עצמם ועם כלל הציבור שיישארו בבית."

על צמצום הביקורים בבתי האבות: "אנחנו לא רוצים לצמצם את הביקורים, אבל חשוב שיבוא אדם אחד בשביל שנשמור עליהם על החולי שמסכן את החיים שלהם"

מערכת הבריאות בעומס

זרקא התייחס לעומס הגדל על מערכת הבריאות, עקב עלייה במספר מאושפזי הקורונה לצד עלייה באנשי צוות מאומתים או שנדרשים לבידוד. "היקף העובדים שנדבקים ונמצאים בבידוד מביא אותנו לאתגרים רבים מבחינת שימור השירותים החיוניים. במערכת הבריאות יש כיום 6,500 עובדים בבידוד, מתוכם כ-1,500 אחיות ו-750 רופאים."

לדברי זרקא, "יש עומס על מערכת הבריאות, העומס גדל, ואנחנו בוחנים לצמצם שירותים, לא דחופים, שירותים אמבולטוריים ככל שיידרש". עם זאת זרקא הדגיש שהכוונה אינה לקבל החלטה גורפת אלא לאפשר לבתי החולים לקבל החלטות בהתאם למצב ולעומס אצלו.

"חידדנו בימים האחרונים לציבור העובדים החיוניים ולעובדי מערכת הבריאות את ההקפדה על מסכה וצמצום מגעים, מנכל משרד הבריאות הודיע כבר לפני שלושה שבועות על ביטול כנסים, חדרי האוכל סגורים. בוחנים צמצום של פעילות אמבולטורית. בנוסף יש כוונות לתגבר את בתי החולים בצוותים של סטודנטים."

על קיצור הבידוד למאומתים אמר זרקא: "עשינו מחקר על מידת המידבקות של אנשים שנדבקו בנגיף והפכו למאומתים. ראינו שסכנת ההדבקה אחרי היום השביעי היא מאוד נמוכה ולכן קיצרנו את הבידוד.

לדברי פרופ' זרקא, נתונים עולמיים מראים שכ-40% מהחולים במחלקות הקורונה הגיעו לאשפוז מסיבה אחרת שאינה קורונה, אפילו שבר ביד. לדבריו אין נתונים על כך מישראל, אך זו ההערכה שכך גם המצב בישראל. "אנחנו לא עושים את ההפרדה הזו. כל אדם שמגיע לבית החולים יקבל את המענה שהוא זקוק לו".

בתשובה לשאלה על אשפוזי בית אמר זרקא: "קופות החולים כבר נערכות לאשפוזי בית, חיל הרפואה שסייע בגל הקודם יסייע לנו גם בגל הנוכחי. כרגע היכולות הן סביב 400 ואנחנו צופים להגדיל את היכולת לסדר גודל של 700 מאושפזים על ידי קופות החולים וחיל הרפואה."

על הטיפול בתרופה נגד קורונה פקסלוביד אמר זרקא: "אנחנו מציעים את התרופה לאנשים בסיכון בזמן שהם מרגישים טוב ושמצבם עוד לא הידרדר. זה הזמן להציע את התרופה. אולי חלק מהאנשים מאמינים שמצבם לא יידרדר. לתרופה יש יעילות גבוהה אבל יש לה גם תופעות לוואי כמו טעם מתכתי בפה, כמו שלשולים. זו תרופה יעילה ובטוחה ואנחנו ממליצים עליה."

"אין מדיניות של הדבקה המונית, הגבלות לא יעזרו כרגע"

בתשובה לשאלה האם הממשלה החליטה על הדבקה המונית אמר: "אין לנו מדיניות של הדבקה המונית, אנחנו לא בתפישה של חסינות עדר, אף אחד לא יודע מה יקרה עם אנשים שנדבקים באומיקרון בעוד חודשיים, בעוד שלושה, אין לנו נתונים על לונג קוביד, על פימס. אנחנו גם לא רוצים שאנשים בקבוצות סיכון יחלו ויסבלו.

"אין שום הגיון מקצועי ואין שום נתונים או מחקר שאומר בו נידבק ונעבור את זה בשלום. אין לנו מדיניות כזאת. זה מצב מסוכן, אנחנו ממליצים לכל הציבור להגן על עצמו, גם ריחוק, גם מסכה, כל אחד במסגרת הסיכון שלו ובמסגרת החיים שלו. מסר שאומר 'בוא נידבק' היה מציע לאנשים גם לא להיבדק בכלל ולא מנגיש תחנות אנטיגן לטובת הציבור.

"אנחנו מתייעצים עם מומחים בארץ וחלקם אתם שומעים, כולל בישיבות הקבינט, ואנחנו נמצאים בשלב שהגבלת התקהלות לא תשנה את היקף המגפה ולכן אנחנו לא ממליצים עליהן רק מהסיבה הזאת. כשחשבנו שזה ישנה המלצנו. זו המלצתנו המקצועית"

"חולי האומיקרון קלים יותר באופן יחסי, אבל זה לא שאין סיבוכים"

על עוצמת התחלואה אמר: "אנחנו רואים בשבוע האחרון את העלייה באשפוז את העלייה בחולים הקשים, במונשמים כן ראינו עלייה, לא ראינו עליה במחוברים לאקמו. אכן למדנו מהעולם שחולי האומיקרון הם קלים יותר באופן יחסי, אולי רק הנשמה ולא אקמו, אבל זה לא שאלו חולים שלא מסתבכים, במיוחד בגיל ואוכלוסיית סיכון."

"רוצה שתלמידי בתי הספר ימשיכו להגיע לכיתה"

לדברי זרקא, כל עוד ניתן להמשיך ולקיים את פעילות מערכת החינוך הוא תומך בכך. "אני מאמין שצריך למצוא את הדרך לחיות לצד הקורונה. בין הגלים צריך להישמר ולהיזהר ולחזור ככל הניתן לחיינו הטבעיים. כשהגל עולה אנחנו צריכים להתכווץ ולהישמר יותר. אבל כל דבר שניתן לעשות אותו, במיוחד אם אנחנו לא באוכלוסיית סיכון, צריך לקיים אותו. אני רוצה שתלמידי בתי הספר ימשיכו להגיע לכיתות וללמוד באופן פרונטלי, לאפשר להם את הפעילות החברתית ולהורים שלהם להגיע לעבודה. לנו כמשרד הבריאות אין מדיניות של סגירת בתי ספר. לרופא המחוזי יש אפשרות לסגור את בית הספר כדי למנוע התפרצות."

על הפסקת מבצע החיסונים בבתי הספר אמר: "אנחנו נמשיך לחסן בבתי הספר בשיתוף מערכת החינוך. כרגע המשאבים הם בבתי האבות לחיסון הרביעי. אבל כל בית ספר שיש בו היתכנות לעוד חיסונים, אנחנו נביא את הניידת ונחסן". עם זאת הוא הזכיר שקופות החולים נגישות וזמינות לחיסוני ילדים.

"הבדיקה של BD נמצאת בטווח היעילות"

על המחקר שנערך במשרד הביטחון על יעילות בדיקות האנטיגן אמר פרופ' זרקא: "המחקר היה דו"ח ראשוני. בבדיקה נוספת ראינו שהערכה של חברת BD נמצאת בטווח היעילות, ופרסמנו את זה בתקשורת".

על האפשרות שבדיקת קורונה ביתית תשמש אימות לקורונה, ללא בדיקת אנטיגן מוסדית, אומר פרופ' זרקא: "אנחנו עוד לא שם, יש סיכוי שהנושא הזה ייבחן בעתיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!