דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המתיחות במזרח אירופה: האקרים פתחו במתקפת סייבר על אוקראינה, אתרי ממשל קרסו

פצחנים הפילו אתרים של ממשלת אוקראינה ופרסמו אזהרות לציבור במדינה "לצפות לגרוע מכל" | בתגובה, נאט"ו ואוקראינה יחזקו את שיתוף הפעולה שלהם בתחום הסייבר

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום ארכיון: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום ארכיון: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

רוסיה מגבירה את הלחץ על אוקראינה שכנתה ומאותת כי הפלישה אליה קרבה. הבוקר (שישי) הותקפו שורה של אתרי אינטרנט אוקראיניים, בהם הוצגו איומים ברוסית "להתכונן לגרוע מכל". בו בעת שודרו בתחנות הטלוויזיה הרוסית תמונות של הכוחות הצבאיים הנערכים על גבול אוקראינה. גורמים רשמיים באוקראינה אמרו כי הייתה זאת התקפת הסייבר הגדולה שידעה המדינה, שהכפכה לאויבת של שכנתה ממזרח לפני 8 שנים עת הדיחה את השלטון הפרו-רוסי ובחרה להתקרב לאיחוד האירופי.

בעקבות המתקפה הודיע מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג, שהארגון יחתום על הסכם להידוק שיתוף הפעולה בתחום הסייבר, כולל גישה של אוקראינה לפלטפורמת שיתוף מידע על תוכנות זדוניות. כ

אתמול (חמישי) איימה רוסיה על ארה"ב, והנציג הרוסי לשיחות עם נציגי נאט"ו אמר כי היא "מתנהגת כמו מדינה השרויה בהתמוטטות עצבים".

סגן שר החוץ של רוסיה, סרגיי ריאבקוב, אמר שהוא "לא מאשר ולא שולל" את האפשרות שרוסיה תשלח נכסים צבאיים לאמריקה הלטינית (ונצואלה וקובה) אם המערב לא יצמצם את פעילותו הצבאית בסמוך לגבלותיה של רוסיה. "הכל תלוי בפעולה של מקבילינו בארצות הברית", אמר השר בריאיון לרשת הטלוויזיה הרוסית RTVI, תוך שהוא מזכיר את האזהרה של הנשיא ולדימיר פוטין מנקיטת "צעדים צבאיים-טכניים" לא מוגדרים אם ארצות הברית ובעלות בריתה לא יענו לדרישותיה של מוסקבה.

ריאבקוב הוביל את המשלחת של רוסיה לשיחות עם ארצות הברית ב'זנבה ביום שני. השיחות בין המערב לרוסיה התקיימו בתגובה לצבר משמעותי של כוחות רוסיים בגבולות אוקראינה, והחשש באירופה ובוושינגטון כי זאת עשויה להיות הקדמה לפלישה.

רוסיה, שסיפחה את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014, מכחישה שהיא מתכננת לתקוף את שכנתה. הקרמלין האשים בתגובה את נאט"ו באיומים על רוסיה ודרש מהברית הצבאית שתתחייב לא לצרף את אוקראינה או כל רפובליקה סובייטית אחרת לשעבר לשורותיה. וושינגטון ובעלות בריתה דחו בתוקף השבוע את הדרישה והבהירו כי היא אינה פתוחה למשא ומתן. ואולם, נציגי נאט"ו ורוסיה הסכימו להשאיר את הדלת פתוחה לשיחות נוספות על בקרת נשק ונושאים אחרים שנועדו לצמצם את הסיכוי למלחמה.

שכנותיה של רוסיה ממערב חוששות מפלישה רוסית לאוקראינה, שתחדד את חוסר נכונותה של ארה"ב לעמוד לצידן. פולין הזהירה אתמול כי אירופה נמצאת בנקודה הקרובה ביותר זה 30 שנה לפרוץ מלחמה כוללת.

וונדי שרמן, סגנית מזכיר המדינה האמריקאי, אמרה שלשום כי על רוסיה להחליט אם בכוונתה להמשיך במגעים דיפלומטיים עם המערב, במטרה להימנע מהסלמה בגבול אוקראינה, או שמא היא מעדיפה ללכת לקראת עימות ולשלם על כך מחיר. שרמן דיברה במסיבת עיתונאים שנערכה לאחר שיחות בין נציגי רוסיה לנציגי ברית נאט"ו בבריסל. לדבריה, "קצב המגעים הבילטרליים שנערכו השבוע מעיד על כך שארה"ב ובעלות בריתה אינן גוררות רגליים. על רוסיה לקבל החלטה ברורה: דיפלומטיה והימנעות מהסלמה או מלחמה על כל השלכותיה".

שרמן הוסיפה כי אם רוסיה תבחר שלא להמשיך במגעים הדבר יעיד על חוסר רצינותה, ואמרה כי ארה"ב נערכת לכל תרחיש. לדבריה, גישתה של מוסקבה כלפי קייב תכריע בשאלת הפעלתו של צינור הגז נורדסטרים 2 — שמחבר ישירות בין רוסיה לגרמניה ונועד להעביר גז אל מערב אירופה. "עמדתנו היא כי יהיה קשה מאוד לאפשר זרימת גז בצינור אם רוסיה תחדש את תוקפנותה כלפי אוקראינה", הוסיפה שרמן.

רוסיה ממשיכה להכחיש את הדיווחים על הכנות לפלישה לאוקראינה. משרד ההגנה הרוסי מסר היום כי מוסקבה בטוחה כי השיחות המועילות עם נאט"ו יימשכו. במשרד החוץ הרוסי הוסיפו כי נאט"ו מבקשת להבטיח את עליונותה בכל האזורים, וכי התנהגותה יוצרת "סיכונים בלתי מקובלים" עבור רוסיה.

דרישותיה של רוסיה מברית נאט"ו היא לא לפעול במסגרת הארגון מזרחית מפולין, ולהוציא את הכוחות של בנות הברית מכל מדינה שהצטרפה אליה לאחר 1997. הרוסים טוענים שניתנה להם הבטחה עם פירוק ברית המועצות כי נאט"ו לא תפעל מזרחית לגרמניה. על פי תחקיר של הגרדיאן הבריטי, הבטחה כזו אכן ניתנה בעל פה כמה פעמים אך מעולם לא נחתמה בכתב.

סגן שר החוץ הרוסי, אלכסנדר גרושקו, הוסיף כי השיחות התנהלו באופן ישיר ופתוח אך לא הגיעו להסכמה. הוא הוסיף כי אם תחול הידרדרות נוספת ביחסים בין הצדדים, הדבר יוביל להשלכות לא צפויות על ביטחונה של אירופה. לדבריו, המגעים הדיפלומטיים יימשכו אבל רוסיה תגיב באמצעים צבאיים כדי לסכל איומים עליה, במקרה שהשיחות לא יניבו תוצאות.

גרושקו אמר כי מוסקבה תגיב "באופן סימטרי" לכל ניסיון לבלום אותה או לאיים עליה. לדבריו, השיחות היום בבריסל עסקו בהימנעות ממצבים מסוכנים. הוא ציין כי ניתן להימנע מהסלמה מול קייב אם זו תעמוד בתנאי הסכם שביתת נשק שנחתם ב–2015 במינסק, במטרה להביא לסופה את המלחמה במזרח אוקראינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!