דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מינוי שופטים

מינוי שופטים / 26 שופטים חדשים מונו. לראשונה: שתי שופטות מהעדה האתיופית

דיוני הוועדה למינוי שופטים לוו בהאשמות על גזענות ופוליטיזציה, אך אמש נדחקו הוויכוחים. עורכות הדין אדנקו סבחת חיימוביץ' ואסתר טפטה גרדי, שברו עוד תקרת זכוכית.

שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יוסי זליגר פלאש 90
שרת המשפטים איילת שקד. צילום: יוסי זליגר פלאש 90

הוועדה לבחירת שופטים, בראשות שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), בחרה אתמול (חמישי) 26 שופטים חדשים מתוכן 14 נשים לבתי משפט מחוזיים, שלום, משפחה עבודה ותעבורה. לראשונה בישראל, נבחרו לתפקיד גם בנות העדה האתיופית.

עו"ד אדנקו סבחת חיימוביץ' מונתה לשופטת בבית משפט השלום במחוזות ת"א והמרכז, ועו"ד אסתר טפטה גרדי – לשופטת תעבורה במחוז חיפה. עוד בין השופטות הנבחרות, עו"ד מרים (מיקה) בנקי, אמה של הנערה שירה בנקי אשר נרצחה במצעד הגאווה בירושלים בשנת 2015.

בית המשפט (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)
בית המשפט (צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90)

עשו היסטוריה

חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) וחבר הכנסת אברהם נגוסה (הליכוד) הוציאו הודעות חגיגיות המציינות את היבחרן של שופטות מהעדה האתיופית, "זהו מינוי היסטורי ומתנה נהדרת לשנה החדשה לעם ישראל בכלל וליוצאי אתיופיה בפרט", מסר נגוסה. "עוה"ד אדנקו סבחת חיימוביץ' ואסתר טפטה גרדי עשו היסטוריה וחצו את תקרת הזכוכית העדתית שעמדה זמן רב מדי במערכת המשפט", אמרה סבטלובה.

"אין לי ספק ששתי השופטות מוכשרות ומצויינות, אני מכיר אותן. הן קיבלו את התפקיד בגלל שהן מוכשרות ולא בגלל שהן יוצאות אתיופיה. זה מהלך שמחזק את מערכת האמון בין מערכת המשפט והחברה הישראלית", אמר נגוסה, המכהן כיו"ר ועדת העלייה והקליטה.

גם השרה שקד התרגשה, "אני רואה במינוי שתי שופטות בנות העדה, גם יישום צוואה של שמעון פרס, שהיה ראש הממשלה בזמן 'מבצע משה'. אין דבר חשוב מזה, יממה לפני שמביאים אותו למנוחת עולמים".

בהודעת שרת המשפטים צויין כי בזמן כהונתה נבחרו 150 שופטים חדשים, וכי ההקלה בעומס התיקים על השופטים והשופטות הקיימים כבר ניכרת.

מתוך דיוני הוועדה למינוי שופטים

אולם, למרות החגיגיות, מקריאת דיוני הוועדה למינוי שופטים, ניתן ללמוד כי חלק מהנוכחים טענו כי קיימת הטייה ואף גזענות בבחירת המועמדים לשפיטה. בישיבת הוועדה לבחירת שופטים שהתקיימה ביום ב' בסיון התשע"ו, 7/6/2016, נכחו בין השאר השרה שקד, נשיאת בית המשפט העליון, השר משה כחלון, ח"כ נורית קורן וכן נציגים נוספים של לשכת עורכי הדין ועולות בה טענות קשות.

בין השאר עולות טענות, בעיקר מצידה של קורן, על גזענות בבחירת השופטים, ואילו מצד הרשות השופט עולות טענות, בעיקר כלפי קורן, על נסיון התערבות פוליטית בבחירת השופטים.

כך נראה הדיון:

הנשיאה נאור: בעיני שופט שנפגש עם פוליטיקאים לשם קידום מועמדותו זה לא ראוי ואני לא אתמוך בקידומם.
חה"כ אילטוב: מבקש להתייחס לדברי הנשיאה, לא במקום לומר ששופטים שהולכים לפוליטיקאים את לא תצביעי עבורם. אני חבר וועדה בדיוק כמו הנשיאה. האם את אוסרת על שופטים להיפגש עם פוליטיקאים? (פונה לנשיאת בית המשפט העליון)
עו"ד אילנה סקר (נציגת לשכת עורכי הדין): כוונת הנשיאה היא ששופטים לא יפגשו עם פוליטיקאים שאינם חברי הוועדה, ודאי שהם יכולים להיפגש עם חברי הוועדה.
הנשיאה נאור: אני לא רוצה להיות מושפעת מלחצים פוליטיים.
ח"כ קורן: דלתי פתוחה, מי שרוצה להיפגש איתי אני מוכנה להיפגש

ובהמשך:

עו"ד סקר: בעת האחרונה היו פרסומים רבים על הקורס והעדפה עדתית. על העדפת מועמדים שאינם מזרחיים, נאמר בכתבות שונות ששופטי ביהמ"ש העליון בעלי העדפה כזו או אחרת. אני משתדלת לעשות עבודה יסודית בוועדה, ממועד הגשת הבקשה ועד לוועדת המשנה אני לא רואה צל של אפליה כזו.

השרה שקד: שוחחתי טלפונית עם חה"כ קורן, בוועדה זו אין אפליה, אם כבר ישנה אפליה מתקנת. אנחנו בוחרים מכל המינים הסוגים.
השר כחלון: מצטרף לדברי השרה שקד.

הנשיאה נאור: (פונה לחה"כ קורן) האשמת את הוועדה בגזענות ואם אני שומעת על מוצא עדתי זה רק ממך, תימני לא תימני.
חה"כ קורן: אני לא מדברת על תימני או לא תימני, דווקא השופט רובינשטיין מסב תשומת לבי למוצא המועמד. מה לעשות שרק מועמדים ממוצא מזרחי מגיעים אלי?
השר כחלון: אני יושב כאן שנה ואני לא מזהה את האפליה הזו, אם זה קיים אז אנחנו בבעיה. אני רוצה להצטרף לדברי אילנה סקר. התקשורת תמשיך "לחמם" זה תפקידה ואסור לנו ליפול לידיה, אני חושב שאנחנו עושים עוול. אולי צריך להוציא הודעה פומבית.
חה"כ קורן: לא צריך.
השר כחלון: התקשורת תמשיך לחמם – אסור להיסחף לזה.
השופט רובינשטיין: אני בשרות הציבורי כמעט 51 שנה, והייתי יותר מכל אדם כאן במערכת ציבוריות שונות, בכל מקום בו עברתי לא נתקלתי במילה גזענות ואפליה מזרחית. תמיד ראיתי בעיני בחיוב העדפה מתקנת ולא אפליה. היו לי עוזרים מרקע מזרחי.
הנשיאה נאור: לא יכול להיות שככרטיס להיבחר ישפכו דם של מישהו. ניתן להעלות לדיון אחד לאחד את המקרים של אלו שהתלוננו.
השרה שקד: כולנו מסכימים כאן שאין אפליה בוועדה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!