דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבעת עמל

תושבי גבעת עמל עדיין לא קיבלו פיצוי מהמדינה, העבודה ומרצ לא מצליחות להעביר את הכסף

בזמן שיצחק תשובה העביר את רוב כספי הפיצויים שחויב על ידי בית המשפט, מדינת ישראל לא העבירה למפונים אף שקל | ״הכספים תקועים בקופת המדינה״, אומרת רונית אלדובי תושבת השכונה לשעבר, ״רובנו חיים עדיין אצל קרובי משפחה או חברים בלי קורת גג״

השרים מרב מיכאלי וניצן הורוביץ. לא מצליחים להעביר את הכסף שהובטח לתושבי גבעת עמל (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
השרים מרב מיכאלי וניצן הורוביץ. לא מצליחים להעביר את הכסף שהובטח לתושבי גבעת עמל (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
דוד טברסקי

המשפחות שפונו מגבעת עמל לא קיבלו את כספי הפיצויים שהובטחו להם מהמדינה, חודשים לאחר הפינוי. יתר על כן, פתרון להעברת הכספים לא נראה באופק.

30 מיליון שקלים שהובטחו ככספים קואליציוניים למפלגות העבודה ומרצ, ומהווים פיצוי של כ-1.8 מיליון שקלים לכל משפחה מפונה, כלואים בקופת המדינה, ולא נמצאה כל דרך משפטית להעבירם למשפחות.

״הכספים שמיועדים לפיצוי שלנו, תושבי גבעת עמל, תקועים באוצר מסיבות ביורוקרטיות״, אומרת ל׳דבר׳ רונית אלדובי, תושבת השכונה לשעבר. ״רוב המפונים שפונו מביתם ב-14 בנובמבר גרים אצל קרובי משפחה וחברים״, אומרת אלדובי, ״אנחנו תקועים בלי פיצוי שמאפשר קורת גג חליפית״.

פינוי גבעת עמל. להעברת הכסף מהמדינה אין אפילו תאריך נראה באופק (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)
פינוי גבעת עמל. להעברת הכסף מהמדינה אין אפילו תאריך נראה באופק (צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90)

שר המשפטים גדעון סער ושרת הפנים איילת שקד הבטיחו שידאגו להעברת כספי הפיצויים אבל מאז הפינוי אי אפשר לקבל מהם אף תשובה, אומרים במשפחות שפונו. המפונים מפגינים פעם בשבוע מחוץ לבית של השרה שקד בדרישה לקבלת הפיצוי שהבוטח להם. ״לא נספיק להפגין עד שנקבל פיצוי ראוי״, אומרת אלדובי.

במשרד המשפטים מתנערים מאחריותם למשפחות וכך גם במשרד ראש הממשלה. במשרדים אומרים ל׳דבר׳ שהם אינם צד בנושא ומעבירים את האחריות למשרד האוצר, שמסרב להגיב.

מתווה הפיצויים שגובש עבור התושבים עומד על 75 מיליון שקלים בסך הכול. מרבית 45 מיליון השקלים שהיו צריכים לעבור לתושבים מיצחק תשובה כבר הועברו, אבל המדינה לא מעבירה את החלק אליו היא התחייבה בסך 30 מיליון שקלים.

הפיצוי אליו התחייבה המדינה ניתן ככספים קואליציוניים למפלגות העבודה ומרצ במסגרת תקציב 2021. חודשיים אחרי הפינוי, עדיין זה לא נבנה המנגנון המשפטי שדרכו יועברו כספי הפיצויים לתושבים. המדינה לא יכולה לעשות פשוט העברה בנקאית לאזרחיה. כספי מדינה יכולים להיות מועברים רק באמצעות התקציב שמבוסס על תקנות שוויניות ולא שמיות.

העבודה ומרצ אמנם דאגו לכספי פיצויים, אבל כאמור לא מצליחות להעבירם לתושבים. אף יועץ משפטי של משרד ממשלתי לא מוכן לתת חוות דעת שתאפשר את העברת הכספים לתושבים באמצעות תקנות.

תושבת גבעת עמל התעלפה בזמן הפינוי. רוב התושבים שפונו חיים אצל משפחה או חברים, בלי קורת גג (צילום: רונית אלדובי)
תושבת גבעת עמל התעלפה בזמן הפינוי. רוב התושבים שפונו חיים אצל משפחה או חברים, בלי קורת גג (צילום: רונית אלדובי)

ערב הפינוי מגבעת עמל חתמו השרים מרב מיכאלי וניצן הורוביץ, על מכתב שקורא למנוע את הפינוי ולדאוג לפיצויים, אלא שמאז נראה שהם לא עוסקים בנושא. ראשי המפלגות העבודה ומרצ, אף לא ענו לפניית ׳דבר׳ בנושא.

לאחרונה פנתה ח״כ נעמה לזימי (עבודה) לחשב הכללי באוצר בבקשה לבחון אפשרות לפתירת המכשול המשפטי של העברת הכסף לתושבים, אבל לא נראה שהאוצר נותן פתרון אפשרי. לזימי שוקלת להגיש הצעת חוק פרטית לגיבוש מתווה הפיצויים אך אין כל בטוחה שהממשלה תאשר חוק כזה.

״לא יתכן שהובטחו כספים שנשמרו עבור משפחות המפונים״, אומרת לזימי, ״והם לא עוברים אליהם, למרות שהמדינה היא זו שעשתה להם עוול עצום״.

סגן השר אביר קארה (ימינה), בוחן אף הוא אפשרויות להעברת הכסף לתושבים באמצעות חברת עמיגור או דרך רשות מקרקעי ישראל. גם שם אין כרגע מוצא.

נראה שעד שראשי מפלגות השמאל מרכז בקואליציה, מיכאלי והורוביץ, לא יניחו אולטימטום על שולחן הממשלה, לא יהיה פתרון לתושבי גבעת עמל המפונים. והעוול ארוך השנים שנעשה לאזרחי המדינה הוותיקים, יימשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!