דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמעון פרס

שמעון פרס / הלווית פרס: כל הפרטים לקראת האירוע, היכנסו לשידור החי

הערכות חסרת תקדים בהיקפה ובדריכות של מערכות הביטחון והבריאות. סגירות הכבישים, הערכות מד"א, משרד הביטחון והמשטרה, סידורי ההלוויה והטקס - כל הפרטים לצד שידור חי מהר- הרצל.

שמעון פרס (ארכיון. צילום: פלאש 90).
שמעון פרס (ארכיון. צילום: פלאש 90).

הערכות חסרת תקדים של מערכת הביטחון, המשטרה, נתב"ג והכנסת לקראת הלווית הנשיא התשיעי וראש הממשלה לשעבר, שמעון פרס.

פרס יטמן בהר הרצל, בחלקת גדולי האומה, בטקס רב רושם, אשר עוד בחייו התווה את הלך הרוח בו, ובחר בין השאר את השיר 'אבינו מלכנו', שיבוצע בידי הזמר דוד דאור. 90 משלחות מ-70 מדינות ינכחו בהלוויה, לצד בכירי המערכת הצבאית, הפוליטית והמשפטית בישראל, לצד כמובן משפחת פרס וחברים קרובים.

החל מהשעה 9:00 יכנסו המשלחות מחו"ל לאזור הטקס ברחבת קבר הרצל, כשלאחריהן נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון.
את שלב ההספדים ינחה גלעד עדין, ובין השאר ינאמו נשיאי ארה"ב בהווה ובעבר ברק אובמה וביל קלינטון, בתו ובנו של פרס, הסופר וחברו הקרוב של פרס – עמוס עוז.

בשעה 11:45 (שעה משוערת) יחל טקס הקבורה, בחלקת גדולי האומה, עם הגעת מסע הלוויה. בנוסף לאמירת הקדיש, 'אל מלא רחמים' ותפילות נוספות, יונחו על הקבר זרים רשמיים של מדינת ישראל, עיריית ירושלים, מרכז פרס לשלום וכן, בחריגה ממנהגי הטקס הרשמיים, גם זר של יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג (המחנה הציוני).

הערכות המשטרה: איומים פרובוקציות וסגירת כבישים

רנ"צ רוני אלשיך אמר אתמול בתדרוך לעיתונאים כי המשטרה אף היא נערכת באופן חסר תקדים כדי להבטיח מהלך תקין וללא הפרעות, של הלוויה והגעת האורחים מחו"ל, ביניהם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. "שמנו את האמצע על הנקודות הרגישות ועל נקודות הכשל האפשריות, כדי להיות מוכנים להפתעות שללא ספק תהיינה, מפני שבסופו של דבר יש פה הרבה מאוד שחקנים, עם הרבה מאוד צרכים ולכן יהיו הפתעות. למען הסר ספק – משטרת ישראל ערוכה בכל האזורים הרלוונטים. לצורך הגנה על מה שמתרחש, בחנו את כל הגורמים שעלולים לאיים על התהליך – איום או פרובוקציה, וגם עשינו מעצרי מנע. לא מספרים גדולים, מעט מאוד גורמים מאיימים – החששות כוללים ערבים ויהודים".

בנוסף לחסימת כבישים בתוך ירושלים, אלו הסדרי התנועה בכבישים הבינעירוניים: הבוקר, בין 7:30 ל-9 בבוקר, לאחר נחיתת נשיא ארצות הברית אובמה, ייחסם לתנועה לחלוטין כביש 1, בשני הכיוונים. גם בתום ההלוויה ייחסם הכביש בין 12:30 ל-14:00. משטרת ישראל מבקשת מהנהגים לא להגיע כלל לכביש 1, המחבר בין תל אביב לירושלים. בעקבות החסימות ההרמטיות בכביש 1 צפויים בשעות אלו עומסי תנועה כבדים בכבישים 6, 431, 38 ו-443.

מרשות שדות התעופה נמסר כי עד הבוקר נחתו 65 טיסות בהם אורחים רשמיים אשר הגיעו לחלוק כבוד אחרון לנשיא המדינה שמעון פרס ז"ל. עד לנחיתת האייר פורס 1 הבוקר צפויים עוד 11 מטוסים בהם  במטוסים פרטיים (המשלחות האתיופיות, מאנגליה, סינגפור, איטליה, פולין, בולגריה ועוד). מאז ליל יום רביעי ( בין רביעי לחמישי) ועד לשעה זו  לא נרשמו אירועים אשר השפיעו על לוח הטיסות המסחריות בשדה התעופה ובכלל זה ברכבת האווירית לאומן. ביום השיא של כל הזמנים אתמול 29 לחודש עברו כ 95 אלף נוסעים (לא כולל את מאות האורחים שהגיעו להלוויה). היום מחצות עד חצות  אמורים לעבור בשדה התעופה עוד כ 73 אלף נוסעים בלמעלה מ 580 המראות ונחיתות (שיא פעילות ביום שישי). הטיסה הראשונה מתוכננת בשעה 13:00 (בשל שיקולי ביטחון לא ניתן לפרסם מראש את סדר יציאת המטוסים). האורח האחרון שאמור לעזוב את ישראל אמור להמריא בשעה 22:00. המבצע האווירי המורכב אשר מתנהל (החל מיום רביעי) בשיתוף פעולה של גורמים רבים החל מבקרת התעופה בקפריסין , משרד התחבורה, בקרה צפון , מגדל הפיקוח בבן גוריון.

במד"א נערכים לשמור עלינו ועל האורחים מחו"ל

משרד הביטחון, באמצעות אמו"ן (אגף מבצעים ונכסים) ואגף משפחות הנצחה ומורשת, השלים אמש את ההכנות לקראת הלווייה הממלכתית. מאות עובדי משרד הביטחון ואנשי חברות לוגיסטיקה אזרחיות עובדים מסביב לשעון, יחד עם כל הגופים הממלכתיים השותפים, על מנת לאפשר למשתתפים בלוויה ולהמוני בית ישראל להיפרד מהנשיא פרס בצורה ראויה ומכבדת. המבצע הלוגיסטי המורכב כלל רכש ושכירות של עשרות אלפי בקבוקי מים, מחסומים וגדרות, במות אוהלים והצללות, מסכי טלוויזיה, שירותי הגברה ותאורה. ובכדי לאפשר לשלל האורחים מחו"ל להבין את הנאמר בטקס – הערכות לתרגום סימולטני באנגלית, רוסית, צרפתית, איטלקית וערבית.

הערכות לטקס בהר הרצל (תמונה - משרד הביטחון)
הערכות לטקס בהר הרצל (תמונה – משרד הביטחון)

 

כוחות מגן דוד אדום נערכו ביממה האחרונה לאירועי הפרידה ולמסע הלוויה, במקביל לאירועי היום-יום. מאז שעות הבוקר המוקדמות אתמול נפרסו צוותי מד"א סמוך לרחבת הכנסת ונתב"ג, על מנת לדאוג לשלומם של המבקרים מבית ומחו"ל.

הערכות מד"א כללה גם את העובדה כי צירי התנועה ביממה האחרונה חסומים ופקוקים עם עשרות אופנועי מד"א, אמבולנסים, ניידות טיפול נמרץ, רכבי הצלה ייעודים וחוליות רגליות של מגישי עזרה ראשונה פרוסים וערוכים להעניק טיפול רפואי למי שיזדקק.

צוות מד"א על אופנוע (תמונה: יחצ מד"א)
צוות מד"א על אופנוע (תמונה: יחצ מד"א)

אלי בין, מנכ"ל מד"א: "במקביל לשירות בשגרה העלנו את רמת הכוננות בארגון ואנו פועלים בתיאום ושיתוף פעולה מלא כלל הגורמים הרלוונטיים. מד"א כארגון ההצלה הלאומי ערוך ומתורגל בניהול אירועים מורכבים בקנה מידה נרחב שכזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!