דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"קיצור הבידודים הוא ישראבלוף. שליש מחולי האומיקרון עדיין מדבקים אחרי חמישה ימים"

ד"ר דביר ארן מהפקולטה לביולוגיה בטכניון מזהיר שקיצור הבידודים יגביר את ההדבקה, ויעמיס על מערכת הבריאות | לדבריו, "בפועל אנשים רבים לא נוטים להדביק ולהידבק, ונוצר סגר דה פקטו"

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"בכל המדינות קיצרו את הבידוד למאומתים אבל עשו את זה בצורה הגיונית, בישראל, כמו כל דבר, עושים את זה כישראבלוף", כך אומר ל'דבר' ד"ר דביר ארן, מומחה לביואינפורמטיקה מהפקולטה לביולוגיה בטכניון. לדברי ארן, הנחיית שר הבריאות ניצן הורוביץ לקצר את הבידוד לחמישה ימים עבור אנשים מאומתים תפגע בעיקר בשכבות החלשות, ותחשוף אותן להדבקה.

ארן מפנה למחקרים עדכניים, ביניהם מחקר מאוניברסיטת הרוורד, שנערך לאחר התפרצות האומיקרון. לפי המחקר הזה, בין שליש לרבע מהאנשים עלולים להדביק אחרים גם חמישה ימים לאחר קבלת התוצאה החיובית. במחקר מהרוורד נבדקו 70 חולי אומיקרון מחוסנים, ונערכה להם בכל יום בדיקת PCR. התוצאה: ביום החמישי מהבדיקה, ל-39.1% מהנבדקים היו ערכי Ct קטנים מ-30, שמשמעותם תוצאה חיובית. ביום השישי, שבו מוצע לשחרר חולים מאומתים מהבידוד, ל-33% מהנבדקים היתה תוצאה חיובית, וביום השביעי ל-22.2% מהנבדקים.

לדברי ד"ר ארן, קיצור הבידוד צריך להיעשות בצורה שמבטיחה מניעת הדבקה ובהתאם לממצאים מדעיים. "באנגליה קיצרו לחמישה ימים, כלומר 120 שעות אחרי הבדיקה החיובית אם אין סימפטומים, או אחרי סוף הסימפטומים. אבל כדי לצאת מבידוד, אדם נדרש לבצע שתי בדיקות אנטיגן ביום השישי, בהפרש של 24 שעות ביניהן, ורק אם שתיהן יוצאות שליליות הוא יכול לצאת מהבידוד".

"בישראל אמרו שבעה ימים, אבל בעצם זה שישה ימים, כי את היום של הבדיקה כבר סופרים בתור היום הראשון. אם עשית ב-21:00 בערב וקיבלת תוצאה חיובית, אז היום הזה כבר נספר לך. כלומר, זה לא 24 שעות כפול 7. בנוסף, לא דורשים שום בדיקה ביציאה מהבידוד."

"המסר הזה נותן תחושה בציבור שאין לנו חשש מהדבקה המונית. אני אומר את זה מידיעה אישית, כי אנשים שקרובים אלי שנמצאים בבידוד בגלל שהם חולים, הם לא מבינים למה אני אומר להם לעשות בדיקת אנטיגן אחר כך. הכול בגישה כזאת של 'בואו נדביק כמה שיותר אנשים'. זה מסר בדיוק הפוך ממה שצריך בתקופה שבה חייבים לצמצם מגעים, כדי שלא נגיע למצב של אי ספיקה של מערכת הבריאות."

החלופה: בידוד של 3 ימים לכל מי שנחשף למאומת

בעיה נוספת במתווה הבידודים עליה מצביע ד"ר ארן הוא הדיסוננס שיוצרות ההנחיות לשימוש בבדיקת האנטיגן. למרות שהבדיקה תזהה תוצאה חיובית רק שלושה ימים לאחר החשיפה למאומת, אדם מחוסן שנחשף למאומת נדרש לבצע מיד את הבדיקה, וגם אם הוא יישמע להמלצה לבצע אותה לאחר 3 ימים, הוא לא נדרש לבידוד. ד"ר ארן, יחד עם קבוצת מומחים, מציע להחיל בידוד של 72 שעות על כל מי שנחשף למאומת, מחוסנים ולא מחוסנים, עד לביצוע הבדיקה.

"במתווי הבדיקות כמו הכיתה הירוקה למיניהן, שמותר לך לעשות בדיקת אנטיגן מיד אחרי חשיפה למאומת, זה רק ייתן לך בטחון כוזב, כי ברור שהבדיקה תצא שלילית. בדיקת אנטיגן יכולה לתת תוצאה חיובית רק אחרי 72 שעות". הוא מצביע על אירוע בנורבגיה, בו עשרות משתתפים במסיבה נדבקו, למרות שבבדיקות שערכו יום או יומיים לאחר המסיבה, כולם נמצאו שליליים ורק מהיום השלישי הם נמצאו חיוביים.

בחישוב שערכו ד"ר ארן ועמיתיו, החלת חובת בידוד לכל הנחשפים עכשיו תוכל לצמצם בשישית את מספר הנדבקים הצפוי בגל הנוכחי ולחסוך 800 חולים קשים. לדבריהם, מתווה כזה לא יפגע בכלכלה, אלא להיפך – יצמצם את ההדבקות שכרגע הן הפוגעות בכלכלה ומאיימות על יציבות המערכות החיוניות. הוא מציע גם לשקול קיצור של הבידוד לאנשים לא מחוסנים (בהם ילדים), בכפוף לבדיקות.

"הציבור לא מטומטם, שליש מהאנשים נשארים בבית"

עם זאת, ארן מצביע על כך שחלק גדול מהציבור הבין בעצמו את הסכנה במדיניות הנוכחית. "הציבור לא כל כך מטומטם, רואים את זה בכל הנתונים שחצי מהתלמידים נשארים בבית עכשיו, שליש מהמשק לא פועל כרגע, שליש מהאנשים נשארים בבית, אז בפועל אנשים לא נוטים להדביק ולהידבק. אז אני חושב שמה שקורה זה סגר דה פקטו."

ד"ר דביר ארן. "במקום לפזר את הסיכון באוכלוסיה, העבירו אותו לשכבות החלשות" (צילום: שאולי לנדר)
ד"ר דביר ארן. "במקום לפזר את הסיכון באוכלוסיה, העבירו אותו לשכבות החלשות" (צילום: שאולי לנדר)

הוא באופן אישי מצמצם מגעים ככל האפשר, אך מודע לכך שלא כל הציבור יכול לעשות זאת. "אני לא יצאתי מהבית כבר שבוע, הילדים שלי בבית כי אנחנו יכולים להשאיר אותם בבית. אנחנו לא מגזימים, אנחנו כן עושים את הפעולות שאנחנו רוצים בזהירות."

לארן ברור מי נפגע מהמדיניות הנוכחית. "מי שנפגע זה השכבות החלשות, אנשים שלא יכולים לעבוד מהבית, אנשים שצריכים להיות במגע עם אנשים, אנשים שלא יכולים להשאיר את הילדים בבית. זה מה שקורה בפועל. במקום לפזר את הסיכון באוכלוסייה, העבירו את הסיכון לשכבות החלשות. ככה עשו בארצות הברית, ככה עושים אצלנו. צריך לשים את זה על השולחן, אלו המסקנות של המדיניות הזו."

הוא מתייחס לעמדות שהציגו לאחרונה רופאים בכירים, בהם איגוד רופאי בריאות הציבור בראשות פרופ' חגי לוין, ופרופ' עידית מטות מבית החולים איכילוב לתל אביב, שתמכו בקיצור הבידודים ואף בביטולם לאנשים ללא סימפטומים. "הממשלות עד עכשיו הבינו את הבעיה בגישה הזו", הוא אומר, "עכשיו לצערי הם פועלים לפיה, ואנחנו נשלם מחיר כבד על זה."

על האמירה שזן האומיקרון מסוכן פחות מזנים קודמים אומר ד"ר ארן: "אם הציבור היה קונה את האמירה הזאת, אז בתי החולים היו עולים על גדותיהם כבר השבוע. אבל הציבור שינה את ההתנהגות שלו בשבוע האחרון, כי אנשים מכירים אנשים שחלו באומיקרון שחטפו את זה קשה. בפועל אנשים מצמצמים את המגעים שלהם וזה ימשיך ככה כי בשבוע האחרון בתי החולים יגיעו קרוב מאוד לאי ספיקה."

"בכל יום בשבוע הקרוב יהיו מעל 100 חולים חדשים קשה בכל יום אם לא יותר. ולכן אנשים יראו את זה ויימנעו מהדבקה, אין לי בכלל ספק בעניין. בשונה מהמערכת שמעודדת הדבקה, הציבור בוחר לא להידבק."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!