דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נציב שירות המדינה: הקלטת שיחה בין עובדי מדינה תחייב הסכמת שני הצדדים

הפרה של ההוראה החדשה תהיה עבירה משמעתית ולא עבירה פלילית | למרות הסייגים המפורשים, חשש שההנחיה החדשה של הנציב תמנע הקלטות של התנהגות פוגענית או מקרי שחיתות

פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה. 22 אלף עובדים נהנו מהרחבת הזכאות להטבות משרת הורה (צילום: חיים צח/לע"מ)
פרופ' דניאל הרשקוביץ, נציב שירות המדינה. 22 אלף עובדים נהנו מהרחבת הזכאות להטבות משרת הורה (צילום: חיים צח/לע"מ)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ פרסם הנחיות חדשות שאוסרות על עובדי מדינה להקליט זה את זה.  הרשקוביץ: "בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת תופעה בשירות המדינה, בה עובד מקליט עובד אחר כאשר הוא צד לשיחה. תופעה זו יוצרת מצב בו עובדים לא יכולים לדבר באופן חופשי ופתוח במקום העבודה ובתוך כך גורמת לחוסר אמון בין העובדים, פוגעת במרקם יחסי העבודה ועלולה אף לפגום במערך התקין של שירות המדינה".

ההנחיות החדשות ששולבו בתקנון שירות המדינה, קובעות שעובד מדינה לא יקליט עובד אחר, בין אם נתקיימו ביניהם יחסי כפיפות ובין אם לא, אלא בהסכמת העובד המוקלט לכך.

איסור זה, כך נכתב, לא יחול אם לעובד המקליט היה בסיס סביר להניח כי ההקלטה מוצדקת לצורך חשיפת התנהגות פוגענית בעבודה או הגשת תלונה על התנהגות פוגענית או לצורך חשיפת עבירות או פגיעה בטוהר המידות.

עוד נקבע שאחראי בשירות המדינה רשאי להקליט דיון במשרדו או ביחידתו לצורך תיעוד. היתר זה כולל כנסים, דיוני וועדות וישיבות, אך בתנאי שהמשתתפים ייודעו על כל. הפרת הוראות אלו תהווה עבירת משמעת.

ככלל, בישראל מותר לאדם להקליט שיחה במידה והוא אחד מהצדדים או בהסכמת אחד מבעלי השיחה. אלא שבשנת 2015 דן בית המשפט העליון בתיק בעניינה של עובדת מדינה מענף גביה ואכיפה במע"מ בבאר שבע, שפוטרה מעבודתה, בין היתר לאחר שהואשמה בבית הדין המשמעתי בכך שהקליטה את המנהלת שלה.

בפסק דינו כתב השופט השופט אליקים רובינשטיין: "הקלטת אדם שלא בידיעתו נגועה ככלל בפגם מוסרי, שלמותר להכביר עליו מילים; הרי שיחה בין אדם לחברו אינה ככלל מיועדת להקפדה 'משפטנית' על כל מילה, בידיעה שהיא תשמש חומר ראייתי בהליך כזה או אחר… יחשוב כל אחד מאתנו מה היה הוא חש אילו נודע לו שהוקלט על ידי פלוני מחבריו לעבודה בלא ידיעתו".

גם בשנת 1999 קבע השופט יצחק זמיר שהקלטה שכזו עלולה לזרוע חוסר אמון בין העובדים, שישבש את היחסים בשירות המדינה ועשוי אף לפגוע בשירות לציבור, ולפיכך מהווה התנהגות שאינה הולמת עובד מדינה.

התיקון הנוכחי מעגן למעשה את החלטות בית המשפט העליון כחלק מהתקנון.  יש לציין שהקלטה שכזו, גם בשירות המדינה,  לא מהווה עבירה על החוק אלא על הוראות המשמעת הפנימיות במקום העבודה בלבד.

בהודעתו, ציין הנציב כי "הוראה זו נועדה לאזן בין שני אינטרסים חשובים: מחד, לאפשר שיח חופשי ופתוח בין עובדים מבלי שיידרשו לברור את דבריהם שמא ישמשו כראיה נגדם בהליך כזה או אחר ומאידך, לאפשר ביצוע הקלטות לצורך תיעוד דיונים רשמיים או לצורך הגשת תלונה או חשיפת עבירות".

עם זאת, עולה חשש שההנחיה החדשה תאיים על עובדים שיבקשו לבצע הקלטות גם במקרים של התנהגות פוגענית מצד עובד מדינה או במקרי שחיתות, למרות הסייגים שנקבעו בה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!