דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
18.0°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 18.0°תל אביב
  • 18.0°חיפה
  • 17.5°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 18.9°אילת
  • 16.9°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 16.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

אין תמורה למחיר: 60% מהצרכנים הישראלים מרגישים יחס לא הוגן מבתי עסק

סקר של רשות ההסתדרות לצרכנות בדק את השפעת ההתייקרויות על היחסים בין הקונים לבתי העסק בשנת 2021 | מחצית מהנשאלים אמרו שוויתרו על מוצר בשל מחירו, ורוב של 83% תומך בחרם צרכנים עד שתורגש הוזלה

אנשים עושים קניות בסופרמרקט בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90).
אנשים עושים קניות בסופרמרקט בירושלים. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש90).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

סקר סיכום שנה שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, מעלה שכ-60% חושבים שהתנהלות של בתי העסק בישראל ללקוחותיהם כלל לא הוגנת או לא כל כך הוגנת. רק 33% חושבים שההתנהלות של בתי העסק די או מאוד הוגנת.

בנוסף לנתון הזה, ניתן לגלות גם ש-77% בטוחים או חושבים שהיו מפסיקים לקנות בבית עסק, אם היו מגלים שהוא פוגע בזכויות עובדיו.

עוד עולה כי 79% היו מעדיפים לרכוש מבית עסק שפועל מתוך אחריות חברתית ותרומה לחברה (העסקת עובדים עם מוגבלות, סיוע למבוגרים, קידום נוער מהפריפריה וכו).

משווים מחירים אך לא מודעים לזכויות צרכניות

על פי הסקר, 61% משווים מחירים (תמיד, לעתים קרובות או מדי פעם) לפני קניית מוצרי מזון בעזרת אפליקציות או אתרים, ואילו 28% לא משווים או עושים זאת לעיתים רחוקות. כ-71% נעזרים לפני הקנייה בהצגת המחיר לפי יחידות מידה כדי להשוות בין מחירי מוצרים דומים באריזות שונות, ורק 33% מרגישים שהם מודעים לרוב הזכויות שמגיעות להם כצרכנים, בעוד כ-60% לא מודעים.

בעקבות הכניסה לתוקף של המס על כלים חד-פעמיים והמשקאות הממותקים והעלאת מחיריהם, כ-53% הפחיתו או הפסיקו כלל לרכוש כלים חד-פעמיים. 21% לא שינו את הרגלי הקנייה, ורק 3% קנו יותר. כ-51% אמרו שיפסיקו או ירכשו פחות משקאות ממותקים. 24% לא ישנו את הרגלי הקנייה ורק 2% יקנו יותר.

במעבר לאונליין האוכלוסיה עדיין חצויה. 55% הצהירו על הזמנת משלוחי מזון אונליין בתדירות מסויימת, בעוד כ-42% לא מזמינים כלל. 45% משתמשים בארנק דיגיטלי בתדירות מסוימת, ו-40% לא משתמשים כלל.

50% מהנשאלים מוותרים על רכישה בגלל עליית המחירים

יוקר המחייה מורגש אצל הצרכנים אשר 50% מהם דיווחו כי החלו לוותר יותר מבעבר על רכישת שירותים או מוצרים בגלל עליית מחירם. 23% עושים זאת בדומה לעבר, ו-11% פחות מבעבר.

עליית המחירים מעוררת את זעמם של הישראלים, שעל פי הסקר 83% מהם חושבים להחרים מוצרים של חברות שמעלות מחירים, כדי לגרום להן להוזיל אותם בחזרה. 82% הפסיקו לפחות פעם אחת לקנות מוצרים במחאה על התייקרותם, ו-18% לא מפסיקים לרכוש מוצר בגלל התייקרות.

81% לא מסכימים עם הטענה שעליית המחירים במשק בלתי נמנעת, ורק 12% חושבים שעל הצרכנים לקבל את ההתייקרויות.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: ״בולט הכעס הצרכני על חברות ועסקים אשר בוחרים בעת הזו להעלות את מחירי מוצריהם – דבר שמוביל לכך שרבים מהנשאלים מצהירים שיפסיקו לקנות מהמקומות הללו. יש לקוות שהצרכנים יעמדו בהצהרותיהם, דבר שעשוי לגרום לחברות לחשוב פעמיים לפני העלאת המחירים הבאה הבאה".

הסקר בוצע במהלך השבוע הראשון של חודש ינואר 2021, במסגרת משאל אינטרנטי מייצג בקרב 600 משיבים, בגילאי 18 ומעלה, המייצגים את כלל אוכלוסיית ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!