דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

כדי להימנע ממאסר: רוב החייבים בדמי מזונות משלמים אותם

81% מהחייבים נרתעו מהאפשרות להיאסר, והדיון בצו המאסר גרם להם לשלם את חובם, לפי מחקר של רשות האכיפה והגבייה | עם זאת, המחקר גילה שהצווים פעלו רק בטווח הקצר, ורוב החייבים שלא התמידו לשלם היו מובטלים או בעלי הכנסה נמוכה

טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

81% מהחייבים בתיקי מזונות נרתעו מצו המאסר ומהאפשרות להיאסר, ובחרו לשלם את סכום פקודת המאסר שנקבעה בדיון, כך עולה ממחקר של רשות האכיפה והגבייה שפורסם אתמול (ראשון). המחקר בדק את השפעת הדיון בצווי המאסר במעמד החייב על הגבייה בתיקי מזונות אישה בהוצאה לפועל.

נכון לסוף 2020, בהוצאה לפועל יש 72,815 תיקי מזונות עבור 61,311 חייבים. רוב התיקים, כ-61%, הם תיקי פסק דין למזונות של המוסד לביטוח לאומי. 39% הנותרים הם תיקי פסק דין למזונות אישה. על פי תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל מ-2009, צומצמה האפשרות לבקש מאסר חייבים בתיקי הוצאה לפועל, למעט בתיקי מזונות אישה.

גם בהוראת השעה שנכנסה לתוקפה במאי 2011 נקבע שלא ניתן לבצע מאסר בתיקי ההוצאה לפועל (כולל בתיקי מזונות ביטוח לאומי), למעט בתיקי מזונות אישה. ממאי 2016 ועד היום ניתן להטיל מאסר בתיקי מזונות ביטוח לאומי רק אם התיק כולל הפרשים (כלומר חוב לזוכה פרטית) ובלבד שהחוב גבוה מ-2,000 שקלים.

במסגרת המחקר שערך רפי גולן, סטטיסטיקאי באגף לתכנון ומדיניות ברשות האכיפה והגבייה, בוצע מדגם מקרי שכלל תיקי מזונות בהוצאה לפועל שהתקיימו בהם דיונים בצווי מאסר במעמד החייב בתיק. המדגם כלל 171 פרוטוקולים בדיונים שהתקיימו ברבעון הראשון של 2019, מתוך 490 דיונים שהתקיימו בתקופה זו. 

המחקר בחן את המוטיבציה של החייב לשלם את החוב בתיקי מזונות כפי שנקבע בדיון, ולאחר הדיון בצו המאסר. מהמחקר עלה שלחייבים שהתקיים בעניינם דיון בצו מאסר, ממוצע מספר הדיונים שהתקיים הוא חמישה דיונים בצווי מאסר (והחציון הוא ארבעה דיונים). משמעות הנתון היא שהחייבים בתיקי מזונות נקראים שוב ושוב לדיון בצו מאסר, כשלחייבים עם תיקים ישנים אף התקיימו דיון בצו מאסר ביותר משבעה דיונים בממוצע. 

עוד עלה שהסכום שנקבע בדיון בצו מאסר לתשלום החוב מהווה כ-42% מהסכום שנקבע בפקודה לפני הדיון, ורק ב-12% מהצווים הסכום שנקבע בפקודה תואם את הסכום שנקבע בדיון בצו המאסר. בעת הדיון בצו המאסר, רשם ההוצאה לפועל מתרשם ממצבו של החייב ולא רק ממסמכים המוגשים בתיק. על פי רוב, הדבר מיטיב עם החייב. 

רוב החייבים נרתעו מצו המאסר ומהאפשרות להיאסר, ובחרו לשלם את סכום הפקודה שנקבעה בדיון. עבור אותם חייבים שנקבעה להם פקודה בדיון, 81% מהחייבים שילמו את הפקודה, ומיעוטם נאסרו.

לעומת זאת, עלה שלמרות ריבוים של צווי המאסר לחייבים, והאחוז הגבוה של החייבים שמשלמים את הסכום שנקבע בדיון בצו המאסר, רוב החייבים (64%) לאחר הדיון לא משלמים באופן שוטף את דמי המזונות (דבר שגורר ריבוי של צווי מאסר לחייב). שני הנתונים האלה מעידים שצווי המאסר יעילים בטווח הקצר, ואילו בטווח הארוך החייבים לא משלמים באופן שוטף את דמי המזונות. 

רק 14% מהחייבים שהעידו שהם מובטלים, נושאים בתשלום השוטף, לעומת 58% מהחייבים שעובדים עם הכנסה נמוכה. הדבר מעיד על חשיבות התעסוקה לתשלום החובות, וכן לחשיבותה של מציאת עבודה לחייבים כדי לשקם אותם. ניתן לראות שהאוכלוסייה שמתקשה יותר מהאחרות לשלם את חובות המזונות באופן שוטף היא האסירים המשוחררים, ש-100% מהם לא משלמים באופן שוטף את דמי המזונות. 

מסלול המזונות בהוצאה לפועל הוא יעיל לפי הנתונים. בתיקים שהיה בהם דיון בצו מאסר ומתנהלים במסלול מזונות, 39% משלמים את דמי המזונות השוטפים לאחר הדיון בצו המאסר, לעומת 28% מהתיקים שלא מתנהלים במסלול זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!