דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"צריך להכיר בכך שיש משבר כלכלי, המבחן של האוצר והממשלה הוא מהירות הביצוע"

ועדות העבודה והכלכלה של הכנסת קיימו באופן מיוחד ישיבה משותפת על מצב תכניות הסיוע למשק | יו"ר ארגון המלונאים הזהיר: "אם לא יהיה סיוע, אנחנו לפני גל פיטורים"

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ויו"ר ועדת הרווחה אפרת רייטן-מרום (משמאל) בדיון משותף של הוועדות בהשלכת האומיקרון על עסקים (צילום: דוברות הכנסת, שלומי אמסלם)
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ויו"ר ועדת הרווחה אפרת רייטן-מרום (משמאל) בדיון משותף של הוועדות בהשלכת האומיקרון על עסקים (צילום: דוברות הכנסת, שלומי אמסלם)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

"צריך להכיר שיש משבר כלכלי. יש מי שהתעשר ויש מי שאיבד את פרנסתו ואת העסק שלו, המבחן של האוצר והממשלה הוא מהירות ביצוע, ונגישות לשטח" אמר אתמול (שני) יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון לפקידי האוצר, בדיון משותף עם ועדת העבודה והרווחה על מתווה הפיצויים.

"אני מפצירה בכם לא להשאיר אף אחד ללא מענה. לבחון בנפש חפצה מענקים ופיצויים", אמרה יו"ר ועדת העבודה והרווחה אפרת רייטן-מרום. "החשש שלי היא שהתפיסה של האוצר היא שהחזק ישרוד את הקורונה. חוקי הג'ונגל".

נציג האוצר הראל שליסל אמר כי זו אינה הכוונה, והוסיף: "אנחנו עוקבים אחרי הנתונים ונגבש את המענה המתאים. אנחנו כן אומרים שהנתונים שאנחנו רואים עכשיו זה לא הנתונים של הסגרים הראשונים. יותר דומה לסגר הרביעי. יש ירידה מסוימת בנתונים".

לדבריו במשרד עובדים בימים אלו על מתווה סיוע לענף התרבות, וכי בקרוב יפורסמו מבחני הזכאות לענף התיירות. הוא הוסיף כי יבחנו נושאים נוספים שעלו בדיון.

"אם לא יהיה סיוע עכשיו אנחנו לקראת גל פיטורים מסיבי, ענף המלונאות בקריסה" אמר בדיון יו"ר ארגון המלונאים אבי ניסנקורן. "ינואר הנוכחי הוא הקשה ביותר בשנים האחרונות, למעט השנה שעברה שבה היה סגר. יש ירידה של 50% בתפוסה, ובתל אביב וירושלים של 70% – ואנחנו כבר אחרי שנתיים של משבר".

"שוב לוקחים את העסקים למנגנון ממושך לקראת פיצויים שיגיעו רק במאי" אמר נשיא ארגון העצמאים לה"ב, עו"ד רועי כהן. "צריך פיצויים מיידיים ומענה לענפים שנמצאים במצוקה תזרימית. אין היום פיתרון לעובדים, אין חל"ת. מעסיקים נדרשים לשלם שכר גם כשאין הכנסה: סוכנת נסיעות, נהג של אוטובוס תיירים.

לדבריו הפגיעה בעסקים החלה כבר כשראש הממשלה קרא ב-15 בדצמבר להימנע מהתקהלות ולצמצם השתתפות באירועים ויציאה לחו"ל. "הממשלה צריכה להבין שלמילים יש כוח".

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים בישר לוועדה כי ההתאחדות עתרה לבג"צ כנגד ההגדרה של כלל החיוביים לקורונה, ובכללם אלו שאין להם תסמינים, כחולים. הוא קרא לביצוע שורה של הקלות שיסייעו לתזרים העסקים – בהן דחיה של תשלומי הביטוח הלאומי ושל מקדמות מס ההכנסה בחודשיים, והקדמת תשלומי הממשלה לספקים.

רן קויתי מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עדכן את הוועדה כי בחדר המצב שהקימו ניתן לראות שישנה ירידה משמעותית בפעילות של ענפים מסוימים המתאפיינים בהתקהלויות. "התחלנו לקבל דיווחים לפני כשבועיים על ירידה בביקושים, אירועים שבוטלו, מסעדות ואטרקציות שעברו לעבוד חצי שבוע בין היתר בגלל מחסור בעובדים. אין לנו הדוחות הכספיים של העסקים אבל רבים מהם מדברים על ירידה משמעותית ועסקים שסגורים".

הראל שליסל ממשרד האוצר אמר כי מתווה סיוע לתיירות אושר זה לא מכבר, וכי משרד התיירות צפוי לשחרר את נהלי התמיכה כבר בתקופה הקרובה. קרן גולדמן ממשרד התיירות אמרה כי העיכוב נגרם כתוצאה מבקשת התאחדות המלונאים לשנות פרטים במתווה הסיוע.

ראשי הוועדות, ח"כ אפרת רייטן וח"כ מיכאל ביטון הצביעו על כך שאין כיום אף משרד ממשלתי המטפל בעניינם של עובדי ענף התיירות היוצאת שאינם מקבלים מענה. הראל שליסל ממשרד האוצר אמר "אי אפשר להגדיר את התיירות היוצאת תחת הסיוע לענף התיירות. זה לא עניין של מיסים למדינה. הממשלה באה ואומרת שיש ערך אינהרנטי מיוחד להבאת תיירים לישראל. תיירות יוצאת לא עושה את הדבר הזה, היא מוציאה ישראלים לחו"ל ולכן היא לא תחת ההגדרה הזו".

גם יונתן שפירא, יו"ר העמותה לתיירות נכנסת דיבר בדיון בשם מורי הדרך ואמר כי קבוצה זו לא קיבלה כל מענה או פיצוי, עוד מאז ראשית תקופת הקורונה במרץ 2020.  "הציעו לנו עשרת אלפים שקל עבור 4 חודשים, במידה ונעבור הסבה מקצועית של 200 שעות, במינימום של 20 שעות בשבוע. הקורסים שמציעים לנו לא הולמים את האנשים במקצוע: טכנאות רכב וטכנאי מזגנים. זה 'מענה' שמשמעו להרוג את הענף".

חנן דגן מאיחוד גני הילדים דיבר בשם פורום הגנים הפרטיים ואמר כי גן שבו התגלה ילד מאומת נסגר באופן אוטומטי. "העובדים המחוסנים שלנו אינם זוכים לעזרה מהמדינה – לא כמבודדים ולא כחולים. הם יושבים בבית ואנחנו צריכים לשלם להם שכר". לדבריו, בעקבות מתווה שהוביל משרד המשפטים, נאלצות בעלות הגנים גם להחזיר להורים כ-70% מעלויות הימים בהם הגנים סגורים בשל בידודים – ובנוסף, הורים רבים מתקשים לעמוד בנטל ומוציאים את ילדיהם מהגן. "אני חושש שאלפי גנים יסגרו. צריך שביטוח לאומי יפצה אותנו על הימים בהם עובדים יושבים בבית ואינם יכולים להגיע לעבודה".

צמרת אביבי, מנכ"לית העמותה של מורי התל"ן אמרה שראשי ערים רבות החליטו על דעת עצמם להקפיא את עבודת מורי ההעשרה והחוגים. "אין לנו עבודה. אף אחד לא מפצה. פניתי לשרת החינוך והיא אמרה שזה לא באחריותה. מדובר בכ-10 אלפים מורים, רובים כרגע בבית ללא פרנסה וללא פיצוי. שבוע שעבר הייתי בוועדת החינוך. דיברו שלושה פרופסורים על ההשלכות הפסיכולוגיות על התלמידים ואמרו שם שמורי התל"ן הם הפיתרון. תפצו את האנשים – אחרת לא יהיו המורים הטובים הללו".

יו"ר ארגון השחקנים שח"ם, השחקנית ריקי בליך, הוסיפה כי מזה שנתיים שהממשלה איננה מחריגה את מסגרות סל התרבות מתקנות הקורונה כך שיוכלו להופיע מול בתי ספר. "דיברתי הבוקר עם שחקנית, שהיו רשומות לה 20 הצגות, ואתמול התברר לה ש-19 מהן בוטלו. אני מייצגת אנשים קטנים. הממשלה אומרת לנו 'לא סגרנו', אבל אני מקבלת טלפון ממתנ"ס שהתקשרו אליו ממשרד הבריאות ו'ייעצו לו' לבטל את האירועים שתוכננו בשבועות הקרובים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!