דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות: עובדים "חיוניים קריטיים" מאומתים לקורונה יוכלו להגיע לעבודה

המתווה כולל עובדי רפואה, ועובדי ארגונים חיוניים בעלי 'מומחיות מיוחדת' | הוא יחול על עובדים ללא תסמינים, שיופרדו ככל האפשר משאר העובדים | בהסתדרות הרפואית הזהירו מהעסקת עובדי רפואה מאומתים: "סיכון למטופלים"

עובד חברת החשמל בתיקון תקלות במהלך סופת 'כרמל'. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: חברת החשמל)
עובד חברת החשמל בתיקון תקלות במהלך סופת 'כרמל'. למצולם אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: חברת החשמל)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות גיבש מתווה שיאפשר לעובדי צוות רפואי ועובדים בארגונים גדולים שיוגדרו כ"חיוניים קריטיים" להגיע לעבודה גם אם הם מאומתים לקורונה וללא תסמינים. המתווה יצא לפועל היום (שלישי).

פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, אישר אתמול (שני) בתדרוך לעיתונאים שנבחן "המשך עבודה בתנאים מסוימים ככל שהתנאים ידרשו את זה". בכירים במערכת הבריאות, בהם ועדת האתיקה של ההסתדרות הרפואית, מסתייגים מהאפשרות שעובדי בריאות מאומתים יעבדו, ומזהירים מפניה.

בסך הכול במשק היו בראשון האחרון 253,103 חולי קורונה פעילים ו-207,436 מבודדים, אך נתונים אלו אינם כוללים התפלגות לפי גיל. מנגד, במשרדי הבריאות והאוצר העריכו בשבוע שעבר שכשליש מהעובדים לא הגיעו לעבודתם מסיבות הקשורות לקורונה.

המתווה גובש בשיתוף רשות החירום הלאומית שבמשרד הביטחון והתאחדות התעשיינים, ונכנס לתוקף היום. לפי המתווה שפורסם לראשונה בחדשות 12, היציאה תתאפשר לעובדים בכל המגזרים, כל עוד הם מוגדרים "חיוניים קריטיים", כלומר, בעלי תפקיד ייחודי או הכשרה ייחודית, שאי הגעתם לעבודה "תסב פגיעה משמעותית והשלכות למשק החיוני", וזאת רק בהנחה שמקום העבודה לא מצא להם תחליף. הבקשות יוגשו דרך התאחדות התעשיינים.

האישור החריג יינתן על ידי משרד הבריאות בלבד, והוא לא יינתן לעובדים שמספקים שירות פרונטלי ללקוחות. לפי המסמך, השחרור יתאפשר כל עוד המאומת לא סובל מתסמינים, ומתחייב למלא את ההגבלות המחמירות שבמסגרת המתווה. השחרור מהבידוד ייעשה לצורך העבודה בלבד ולא לצרכים אחרים.

הגבלות אלו כוללות בין היתר נסיעה לעבודה ברכב הפרטי לבד ללא עצירות ביניים בהלוך ובחזור, שהייה במרחב פרטי במקום העבודה, או במרחב ציבורי במרחק של לפחות 10 מטרים מיתר העובדים. משרד הבריאות גם ממליץ לפנות לאותו עובד תא שירותים נפרד מיתר העובדים.

עוד נקבע שעל העובד החיוני הקריטי לעטות מסכה לכל אורך שעות היום, ולהקפיד על שטיפת ידיים במים וסבון, או חיטוי בתכשיר על בסיס אלכוהול 70% באופן תדיר, ובפרט לפני ואחרי אכילה, עישון או שימוש בשירותים. הפסקות התרעננות של העובד יתקיימו באוויר הפתוח בלבד, כולל הפסקות אוכל, תוך הקפדה יתרה על איסור אכילה בקרבת עובדים או לקוחות. אם העבודה מתקיימת בחלל סגור, המעסיק מחויב להקפיד על אוורור מקסימלי.

במשרד הבריאות הדגישו שהאישור יינתן באופן חד פעמי לכל יום ספציפי והוא לא יהיה גורף לכל תקופת הבידוד. בנוסף מבהירים שהאחריות לקיום כלל ההנחיות היא בידי מעסיקו של העובד.

בתדרוך לעיתונאים אתמול (שני) אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא ש"כמות ההדבקה הגדולה יוצרת עומסים מאוד גדולים במקומות שונים והצוותים הרפואיים ממשיכים לתת מענה תחת עומס לא פשוט, במיוחד כשלחלק מהצוות נדבק ונמצא בבידוד. אנחנו מודעים לנושא של הבידודים ולהשפעה שלהם על הצוותים החיוניים בכלל ועל הצוותים הבריאותיים בפרט, ולכן נערכים למצב הזה.

"אנחנו בוחנים כל הזמן את הנושא הזה וגם את האפשרות לאפשר לעובדים חיוניים במיוחד המשך עבודה בתנאים מסוימים ככל שהצרכים ידרשו את זה. גם בבריאות וגם במערכות אחרות. אנחנו לא על פתרון ייחודי רק למערכת הבריאות, אנחנו מבינים שעובדים חיוביים וייחודיים קיימים גם במערכות נוספות. נמשיך לעקוב אחרי מגמות התחלואה, ונתאים את המדיניות שלנו כפי שאמרתי גם בעבר, בכל פעם שיש צורך בכך".

לשכת האתיקה של ההסתדרות הרפואית: "רופא מאומת יערער את בסיס האמון של המטופלים בו"

בצד המתווה שמיועד לתעשייה, במשרד הבריאות דנים גם בהגעת אנשי צוות רפואי מאומתים לעבודתם. בהסתדרות הרפואית מתנגדים לכך.

לפי נתוני משרד הבריאות, נכון לראשון השבוע בערב, 7,716 אנשי צוות רפואי היו בבידוד מכיוון שהם מאומתים לקורונה או נדרשים לשהות בבידוד. מבין עובדי הרפואה המאומתים והמבודדים, 1,008 הם רופאים, 2,190 אחיות ו-4,518 עובדי מקצועות אחרים בהם עובדי מנהל ומשק, רנטגנאים, טכנאים, עובדי מעבדה, פיזיותרפיסטים ועוד.

ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, פרסמה בשבוע שעבר נייר עמדה שמתנגד בחריפות לאפשרות שאנשי צוות רפואי מאומתים לקורונה יגיעו לעבודתם. לדבריה "רופא חולה או מאומת למחלה מדבקת אשר יתייצב במוסד הרפואי או יטפל בחולים יחטא לאתיקה המקצועית שלו ויערער את בסיס האמון של המטופלים בו ובמערכת הבריאות בכלל".

לדברי ד"ר קרני, "החובה הראשונה של רופא היא לא להזיק. רופא חולה או מאומת עלול להדביק חולה במחלה אחרת וכך להחמיר את מצבו הרפואי של המטופל". היא מפנה לניירות עמדה של לשכת האתיקה בעבר בהם נקבע ש"רופא שאינו כשיר מקצועית, מבחינה בריאותית, יימנע ממתן טיפול רפואי או מקבלת אחריות רפואית על בריאותו של המטופל, וידווח על כך לרשויות המוסמכות". בנוסף נקבע ש"הרופא הבלתי-כשיר, לרבות רופא החולה במחלה מידבקת, יפנה במקרה הצורך לגוף המוסמך לקבוע את מגבלות תפקודו ואת אופן המשך עבודתו".

קרני מציינת ש"הגוף המוסמך" הוא המעסיק של הרופא או משרד הבריאות, וזאת "מתוך אמון מלא כי אלו הגורמים החפצים בבריאות הציבור המטופלים ובטובת הרופא החולה".

פרופ' רן בליצר, יו"ר קבינט המומחים המייעץ לממונה הקורונה, התייחס בשבוע שעבר לסוגייה וכתב כי הוא מתנגד להגעת אנשי צוות רפואי מאומתים לעבודתם, מתוך חשש להדבקת החולים. עם זאת הוא ציין שניתן לשקול זאת במקרה שעבודת אנשי הצוות מתבצעת במחלקות הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!