דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

שאיפות גדולות, הישגים דלילים: סיכום שנתו הראשונה של ג׳ו ביידן בתפקיד נשיא ארה״ב

הנשיא בן ה-78 נחשב להפך המוחלט של קודמו דונלד טראמפ, עם הבטחות אדירות לתכניות סיוע ותשתיות בהיקף 4 טריליון דולר | אלא שבדרך, ביידן בילה כרבע מהזמן באחוזתו הפרטית, ניהל נסיגה שנויה במחלוקת מאפגניסטן ואף הסתכסך עם סגניתו בתפקיד

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

בגיל 78, כאדם המבוגר ביותר שנבחר לנשיאות בהיסטוריה של ארה״ב, ולאחר רוחות הסערה שנישבו מקודמו בתפקיד, ג׳ו ביידן נתפס בעיניי האמריקאים כמי שיכול להחזיר לבית הלבן את תחושת הנורמליות. אבל ביידן גם גילה, כמו רבים מהנשיאים לפניו, כי אירועים שאינם בשליטתו יעצבו את תקופת כהונתו ואת דעת הקהל לגביו יותר מכל.

ביידן התחיל את הקדנציה שלו עם ניסיון לממש תכניות בהיקף של יותר מ-4 טריליון דולר – 2.3 טריליון בסיוע לתשתיות ועבודות, ועוד 1.8 טריליון בסיוע לאזרחים. הוא אף הצליח להעביר גרסה של התכנית, ורשם הישג כשיותר מתריסר רפובליקנים בסנאט הצביעו בעדה.

בחבילת הסיוע ניתן היה למצוא בין היתר, זיכוי מס לטיפול בילדים, חקיקת אקלים, חופשת משפחה בתשלום וחינוך אוניברסלי לגיל הרך. אלא שעד כה, נראה שתכניתו של ביידן לא שינתה את המצב. הרפובליקנים נטשו אותו בעניין הזה, כמו גם כמה סנטורים דמוקרטיים, מה שהגביר את האינפלציה, והוריד את סיכויי הסיוע להצליח.

עדיין חושב כמו סנאטור, אבל שונה מאובמה

ביידן היה סנטור במשך כמעט ארבעה עשורים, מה שאולי מסביר מדוע הוא מביא את הלך הרוח של המחוקק לנשיאותו. הוא נחשב למי ששוקע במשא ומתן חקיקתי ומתמצא בפרטי הצעותיו, מאמין בקשרים אישיים ושיחות פנים אל פנים גם עם סנאטורים זוטרים יחסית.

הנשיא נכנס לתפקיד ברקע סיסמת הבחירות של "אמריקה חוזרת", עקיצה לימי מדיניות החוץ התקיפה, "אמריקה תחילה" של טראמפ. אך ביידן היה נחוש גם להימנע מכמה מהטעויות של הבוס הקודם שלו, ברק אובמה.

הוא עמד בהבטחתו ובאוגוסט הביא לסיום המלחמה באפגניסטן, גם כשמפקדים צבאיים וכמה בעלי ברית פוליטיים דחקו בו שלא לבצעה. הנסיגה, התבררה בסופו של דבר ככאוטית ועקובה מדם עבור הצבא האמריקאי, כשהטליבאן השתלט תוך יממות ספורות בחזרה על המדינה, מיד עם עזיבת הכוחות האמריקאים.

כסגן נשיא, ביידן התנגד למהלך של אובמה לשלוח עוד חיילים אמריקאים למדינה, ועדיין היציאה מאפגניסטן בניהולו זכתה לביקורת בשל האופן המהיר בו נעשתה, שכלל אף  קורבנות רבים בנפש מצד חיילי ארה"ב.

כלוב הזהב

במהלך שנתו הראשונה בתפקיד, ביידן בילה לפחות 99 ימים במדינת ביתו דלאוור, בעיקר במהלך טיולי סוף שבוע, שהסתכמו ביותר מרבע מתקופת הנשיאות הנוכחית שלו. זוהי נסיעה קצרה אמנם מוושינגטון, אך כזו הדורשת מבצע מאסיבי הכולל כוחות ביטחון, צוותי עיתונות, מסוקים ועוד.

ביידן מכנה את הלינה שלו בשדרת פנסילבניה כ"כלוב מזהב, מבחינת היכולת ללכת בחוץ ולעשות דברים. אמרתי בזמנו, שאני רוצה להיות נשיא לא כדי לגור בבית הלבן, אלא כדי להיות מסוגל לקבל את החלטות לגבי עתידה של המדינה", אמר בראיון ל-CNN.

הוא סיפר גם כי מעון סגן הנשיא בצפון מערב הבירה, השוכן על 80 דונם, היה שונה מאוד מהאחוזה בשדרות פנסילבניה.

טוב יותר בלהיות סמנכ"ל מאשר מנכ"ל

אובמה לא בחר בביידן לסגנות הנשיאות מכיוון שהשניים היו קרובים אישית, אלא כי הוסיף קצת ניסיון ומדיניות חוץ. אבל עם הזמן השניים התקרבו. אובמה הטיל על ביידן להיות "השריף" לפקח על האופן שבו הוצא הכסף בהצעת התמריצים של 2009 במהלך המשבר הפיננסי. הוא גם הטיל עליו לעזור לגבש תוכנית לסיום המלחמה בעיראק.

כאשר ביידן שקל לרוץ לרשת את אובמה ב-2016, הנשיא היה סקפטי בנוגע לרעיון, ולבסוף סגנו אכן נכנע לטובת הילרי קלינטון. ובכל זאת, ההערכה של אובמה לסגן הנשיא שלו הוצגה בתום כהונתם, כשהעניק לבידן את מדליית החירות בטקס מרגש.

כנשיא, מערכת היחסים של ביידן עם סגנית הנשיא קמאלה האריס לא הייתה חלקה. לפי גורמים בבית הלבן, האריס התקשתה למצוא את מקומה, וביידן לא היה שם על מנת לשלבה, אם כי השניים מתעקשים בפומבי שהיחסים ביניהם יציבים.

ביידן הקצה להאריס, סגנית הנשיאה ההיספנית הראשונה, את הטיפול בכמה מהנושאים הקשים ביותר שהיו על שולחנו, כולל הגירה וזכויות הצבעה. ובעוד הנשיא עצמו שימש כמוביל חוק התמריצים, הוא נתן את המשימה לפקח על ההוצאות מחוק התשתית שלו בסך טריליון דולר לראש עיר לשעבר, מיטש לנדריה מניו אורלינס, ולא לסגנית הנשיא שלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!