דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

מבקר המדינה יבדוק את הטענות לריגול משטרתי באמצעות תוכנת NSO

לפי הדיווח שפורסם בכלכליסט, התוכנה הותקנה מרחוק בטלפונים של ישראלים, האזינה לשיחות הטלפון ועקבה אחר התכתבויות | בתחקיר נמצא שההוראה למעקב ניתנה ללא צו ופיקוח בית משפט | המפכ״ל: ״חלק מהמקרים אינם נכונים, גאה בשימוש בטכנולוגיה״

השר עמר בר לב ומפכ״ל המשטרה קובי שבתאי. המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול NSO כדי לעקוב אחרי ישראלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
השר עמר בר לב ומפכ״ל המשטרה קובי שבתאי. המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול NSO כדי לעקוב אחרי ישראלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה עקבה אחרי ישראלים באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, שהושתלה מרחוק במכשירי טלפון, כך פורסם היום (שלישי) בכלכליסט. התוכנה השתלטה על טלפונים של מפגינים, עובדים בחברה ממשלתית, מתנגדים למצעד הגאווה ואף ראשי עיר ומקורב לפוליטיקאי בכיר, האזינה לשיחות הטלפון שלהם וצפתה בהתכתבויות שלהם.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע שפתח בבדיקת הפרשה: "ביקורת המדינה שמה דגש מיוחד על ההגנה על פרטיותם של אזרחי ישראל ותושביה. האמצעים הטכנולוגיים משמשים כראיות בהליך הפלילי ומעוררים שאלות של איזון בין התועלת שבהם אל מול פגיעה בזכות לפרטיות ובחירויות נוספות. האמצעים הללו גם מעלים סיכונים מפני זליגת מידע אישי ושימוש לרעה במאגרי מידע".

לפי הפרסום, ההוראה למעקב ניתנה על ידי דרגים גבוהים במשטרה, ללא צו בית משפט או פיקוח של שופט. מי שביצע את המעקב היו אנשי צוות המבצעים המיוחדים בחטיבת הסייבר "סיגינט" המשטרתית.

המעקב נערך בין היתר כדי למצוא ראיות לפשעים שאזרחים היו חשודים בביצועם או במעורבות בהם, או כדי למצוא מידע שיעזור להפעיל לחץ על נחקרים. באחד המקרים המשטרה פרצה לטלפון של ראש עיר מכהן, שם מצאה התכתבויות שהעלו חשד ליחסי תן וקח בינו לבין קבלן. התיק לא התקדם מעבר למידע שנמצא בידי המשטרה, ולפי הפרסום לא ידוע אם ראש העיר יודע שההתכתבויות שלו נחשפו.

לאחר רצח שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים בקיץ 2015, המשטרה שתלה את התוכנה בטלפונים של חלק ממתנגדי מצעד הגאווה ש"סומנו מראש", על מנת לאסוף עליהם מידע.

המפכ"ל: "הכול נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים"

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב יעקב שבתאי, אמר: "הוריתי על בדיקת כל המקרים שעלו בכתבה ושלכאורה התרחשו לפני כמה שנים. מהבדיקה עלה שחלק מהמקרים אינם נכונים.

"בין השאר, לא התבצע שימוש בכלים מסוג זה מול מפגיני הדגלים השחורים, טלפונים של ראשי רשויות ומעקב אחרי גורמים המתנגדים למצעד הגאווה. בכל הנוגע לשימוש באמצעי אכיפה באופן כללי, כאמור, הכול נעשה עם האישורים המשפטיים הנדרשים. משטרת ישראל לא מפעילה את יכולותיה הטכנולוגיות המתקדמות אל מול אזרחים ומפגינים תמימים".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר: "לאחר בירור, אין פרקטיקה של האזנות סתר, או חדירה למכשירים, בידי משטרת ישראל ללא אישור שופט". עם זאת, הבהיר שהוא יוודא ש"לא מתבצע שום עיגול פינות בנושא NSO, ושכל דבר נבדק ומאושר על ידי שופט".

רוני אלשיך, מפכ״ל המשטרה בדימוס. לפי תחקיר כלכליסט, המשטרה ביצעה מעקב אחרי אזרחים בתוכנת הריגול NSO (צילום: חן גלילי)
רוני אלשיך, מפכ״ל המשטרה בדימוס. לפי תחקיר כלכליסט, המשטרה ביצעה מעקב אחרי אזרחים בתוכנת הריגול NSO (צילום: חן גלילי)

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, קרא לפיטורי המפכ"ל קובי שבתאי. "אלשיך התחיל את הריגול בתוכנת NSO אבל שבתאי המשיך אותו", נימק. "בדיוק כמו שהוא המשיך עם אותה גישה של אלימות כלפי אזרחים, זריקת אחריות וטיוח. ראינו את זה בשיבוש העבודה של ועדת החקירה על אסון מירון וראינו את זה כלפי אזרחים ערבים, מפגינים ועיתונאים. שבתאי חייב ללכת הביתה".

גם יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר קרא לפטר את המפכ"ל. "מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין, או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח, זה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן. גורמים במשטרה מתנהלים במקרה הזה כמו במדינת עולם שלישי".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קרא להקים ועדת חקירה לבחינת הטענות. "ישראל היא מדינה דמוקרטית ששומרת על פרטיות וחופש אזרחיה. לא ניתן לזה לעבור על סדר היום".

לפני כחודש הודיע משרד הביטחון שהוא מהדק את הפיקוח על חברות סייבר ישראליות, לאחר פרשת הפריצה לטלפונים הסלולריים של עובדי משרד החוץ האמריקני שבוצעה בידי תוכנה של חברת NSO. בעקבות הפרשה החברה הוכרזה בארצות הברית כ"פועלת נגד האינטרס הביטחוני האמריקני".

חברת NSO הואשמה בעבר בפריצה וריגול אחר עיתונאים, פוליטיקאים בכירים במדינות זרות ופעילי זכויות אדם, באמצעות התוכנה "פגסוס". בנוסף, נחשד שהתוכנה שימשה כדי לפרוץ למכשיר הטלפון הנייד של נשיא צרפת עמנואל מקרון ובכירים צרפתים נוספים. החשד יצר משבר דיפלומטי בין ישראל לצרפת.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!