דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בעקבות הביקורת: 30-25 מיליון בדיקות אנטיגן יחולקו בחינם לציבור

המתווה שנועד לצמצם את עלויות הבדיקות למשקי הבית יכלול חלוקת 6 ערכות לכל תלמיד למשך שבועיים | 2.5 מיליון ערכות יועברו למוסדות הגריאטריים ולמרכזי היום לקשישים, וכ-450 אלף משפחות נתמכות רווחה יקבלו ערכות

בדיקת קורונה מהירה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
בדיקת קורונה מהירה (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הבריאות ניצן הורוביץ ושר האוצר ליברמן הודיעו היום (שלישי) שהגיעו לסיכום שלפיו 30-25 מיליון בדיקות אנטיגן יחולקו בחינם לכלל האזרחים. המתווה מתבסס על מיצוי יכולתם של ׳סוכני מסירה׳ כמו בתי הספר, רשויות מקומיות או מקומות עבודה, שיהיו אמונים על העברת הערכות לציבור, כך שהחלוקה תיעשה במהירות האפשרית וברמת אמינות גבוהה.

ההחלטה של בנט והשרים התקבלה לאחר לחץ ציבורי להנגיש את הבדיקות הביתיות, שהפכו למרכיב נדרש בהתמודדות עם הקורונה, אך בניגוד לבדיקות ה-PCR, האזרחים נדרשו לשלם עליהן מכיסם. המהלך הנוכחי, שמגיע כשלושה שבועות לאחר כניסת המתווה שכולל את הבדיקות הביתיות לתוקף, יאפשר הנגשה של הבדיקות לציבורים רחבים, ובעיקר להורים לילדים שנדרשים לבדיקות רבות עקב הבידודים במערכת החינוך.

בהערכת המצב היומית שנערכה הבוקר, הדגיש ראש הממשלה כי שיקולים ערכיים הנחו את אופן החלוקה, ומשכך תתבצע הבחנה בין אוכלוסיות שונות (אוכלוסיות מטופלות על ידי שירותי הרווחה, מערכת החינוך, קשישים ובתי אבות, ועוד), במטרה לאפשר את המשך פעילות המשק ולשמור על בריאות הציבור.

פרטי המתווה שיעודכן בהתאם לצרכים ולהתפתחויות:

  • מערכת החינוך (גיל לידה עד 18) – יחולקו 6 ערכות לכל תלמיד למשך שבועיים בפעימה הראשונה, ואפשרות לפעימה שנייה תיבחן בהמשך. החלוקה תתבצע ע"י משרדי הבריאות והחינוך, והרשויות המקומיות.
    במערכת החינוך לומדים 2.48 מיליון תלמידים מגיל 3 עד 18. אליהם ניתן להוסיף את מעונות היום המפוקחים שעברו לאחרונה למשרד החינוך מטופלים 120 אלף פעוטות מגיל לידה עד 3, ו-240 אלף נוספים מטופלים במעונות פרטיים.
  • מטופלים בשירותי הרווחה – כ-450 אלף משפחות נתמכות רווחה יקבלו ערכה שכוללת 20 בדיקות. החלוקה תתבצע ע"י משרד הרווחה, פיקוד העורף והרשויות המקומיות.
  • קשישים המטופלים במועדוני מופת ומרכזי יום – כ-25 אלף קשישים יקבלו 3 ערכות בדיקה לשבוע, למשך שלושה שבועות (סה"כ 9 ערכות לאדם). החלוקה תתבצע ע"י משרד הרווחה, פיקוד העורף והרשויות המקומיות.
  • סטודנטים – חלוקת בדיקות ל-350 אלף סטודנטים. לפי הודעת משרד ראש הממשלה, "נבחנת כעת כמות הבדיקות פר סטודנט ואופן החלוקה (המועצה להשכלה גבוהה / מוסדות הלימוד / אגודות הסטודנטים)".
  • עובדי מפעלים חיוניים – במידת הצורך, רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון ומשרד הכלכלה והתעשייה יבחנו את הקריטריונים ויגבשו המלצה למתווה חלוקה מותאם.

ראש הממשלה, נפתלי בנט: "הממשלה מחפשת כל דרך לסייע לאזרחי ישראל לעבור את גל האומיקרון. החלטנו להעביר לאזרחי ישראל, התלמידים וכלל האוכלוסייה, בדיקות חינם. בנוסף, אתמול הודענו על קיצור הבידוד ל-5 ימים. במקום סגרים, אנחנו פועלים למצוא פתרונות במטרה לשמור על הכלכלה מתפקדת ככל האפשר ולצלוח, יחד, את שיא הגל".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ: "אנחנו מחוייבים לספק את כל הכלים כדי לשמור על הבריאות של כל אדם בישראל, לצד השמירה על הכלכלה, החינוך והחיים לצד הקורונה. אנחנו דואגים למלאי חיסונים רציף לכולם, לתרופות ולטיפול מסור לכל מי שזקוק לו, ולבדיקות בהיקף עצום שמאפשרות לנו למנוע הדבקה ותחלואה. במקביל לעמדות הבדיקה הפרוסות בכל רחבי הארץ, כפי שהתחייבנו, אנחנו יוצאים למהלך ענק של חלוקת עשרות מליוני בדיקות לציבור בחינם. אני קורא לציבור, תעשו שימוש בבדיקות. זה פשוט, נגיש וחינם. כך תשמרו על עצמכם וכך נשמור על מי שבסיכון ועלול לחלות במחלה קשה. זו האחריות חברתית של כל אחד מאיתנו".

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "ההחלטה להעניק בדיקות בחינם לאזרחי ישראל, בדגש על אוכלוסיות פגיעות, לצד קיצור תקופת הבידוד ל-5 ימים בכפוף לתוצאת בדיקה שלילית, היא בשורה חשובה שמאפשרת לנו חיים לצד קורונה. לכל אורך הדרך אני אומר שאנחנו ערוכים לעבור את הגל הזה תוך מתן סיוע ממוקד ואחראי לענפים שנפגעים. תודה לרה"מ ולשר הבריאות על שיתוף פעולה שמביא להחלטות שקולות ואחראיות. נמשיך לעקוב אחר הנתונים ופעילות המשק, ונדאג שכל אחד יקבל את הסיוע המגיע לו".

באיגוד רופאי בריאות הציבור בירכו על ההחלטה: "התכנית המוצעת נכונה מבוססת על צדק, שוויון ועזרה הדדית, בהתאם לעקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי. חשוב להבטיח כי אלו הזקוקים לכך ביותר יקבלו את כל הבדיקות הנחוצות. לאורך כל הפנדמיה אנו עדים לסכנות ההפרטה של שירותי בריאות ובאופן רחב יותר המשמעות של פערים כלכליים חברתיים והשפעתם על הבריאות. יש לקחת בחשבון את הפערים בין אוכלוסיות גם בהשפעות אחרות של משבר הקורונה, למשל על חינוך ותעסוקה, ולוודא שמצומצמת הפגיעה בציבור הפגיע וניתנת רשת ביטחון חברתית, על מנת להגן על בריאות הציבור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!