דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הערכות ראשוניות: הקרה גרמה לנזקים של 45 מיליון ש"ח ביומיים

הקרה פגעה בעיקר בתפוחי האדמה בדרום, בערבה, בבקעה ובעמק יזרעאל, לפי הבדיקה של קרן נזקי טבע (קנט) | היקף הנזקים הסופי יתקבל רק אחרי בדיקה מקיפה בשדות ובמטעים | הכורמים בגליל ובגולן דווקא מרוצים מהקרה, שמיטיבה עם גידוליהם

  • הקרה פגעה בעיקר בתפוחי האדמה בדרום, בערבה, בבקעה ובעמק יזרעאל, לפי הבדיקה של קרן נזקי טבע (קנט) | היקף הנזקים הסופי יתקבל רק אחרי בדיקה מקיפה בשדות ובמטעים | הכורמים בגליל ובגולן דווקא מרוצים מהקרה, שמיטיבה עם גידוליהם
מאיה רונן

45 מיליון שקלים: זהו היקף הנזקים שנגרמו כתוצאה מהקרה שהתרחשה בשני הלילות האחרונים, על פי אומדן ראשוני של קנט, קרן נזקי טבע.

יותר מ-200 דיווחים של חקלאים על נזקים שנגרמו מהקרה התקבלו בחברה משעות הבוקר. נזק משמעותי נגרם לגידולי הירקות בכל הארץ. נזק גדול נרשם בעיקר בגידולי תפוחי האדמה בדרום, בערבה, בבקעה ובעמק יזרעאל. כתוצאה מהטמפרטורות הנמוכות ניזוקו הגידולים עצמם וכן הצמחים. הקרה "שורפת" את הגידולים, פוגעת בצינורות ההולכה של הצמח ובמקרים רבים גורמת למותו.

נזקים משמעותיים נוספים נגרמו לגידולי הבננות, האבוקדו, ההדרים וכן למטעי פרי נוספים. בחלק מהמקרים נגרם נזק לפירות הצפויים בחלקם לנשור מהעץ וחלקם צפויים להיפסל לשיווק. כמו כן, נגרם נזק לעצים עצמם ולפריחה, שעלול לגרום לנזקים בתוצרת בשנה הבאה.

קנט הוסיפו שזו הערכה ראשונית בלבד, שכן לנזקי הקרה עלולות להיות השלכות ארוכות טווח. היקף הנזקים הסופי יתקבל רק לאחר שמעריכי החברה יסיימו את הבדיקה בשדות ובמטעים.

חשש בקרב מגדלי האבוקדו והפלפל

מגדלי האבוקדו חוששים ממזג האוויר הצפוי ביום שישי הקרוב. אמיר בכר, מנכ"ל 'אבוקדו גל', של 'החברה לפיתוח הגליל' מספר ל'דבר' על קרה ששררה באזור הלילה: "בחצות צנחה הטמפרטורה למינוס 2, ובהמשך גם למינוס 3. רק ב-5:00 לפנות בוקר חדרה עננות, והטמפרטורה עלתה מעל לאפס.

"אף שנראה כרגע שלא נגרם נזק ישיר לגידולי האבוקדו, נוכל לאמוד את הנזקים רק עוד כמה ימים, אז תיראה השפעת הקרה על הפרי. ביום שישי הקרוב צפוי מזג אויר קשה עוד יותר, ואנחנו מודאגים ובהחלט נערכים לכיסוי המטעים ברשתות נגד הקרה, אף שלא נוכל לכסות את כלל השטחים".

גם בערבה מודאגים מהטמפרטורות הנמוכות. אילון גדיאל, מנהל מו"פ ערבה תיכונה וצפונית-תמר, אומר שהלילה שררה קרה באזור הערבה. במקרה כזה, קיימת סכנה שצמחי החקלאות יקפאו. גדיאל מציין שבשעה זו עוברים נציגי המו"פ בין משקי החקלאות לבקרת נזקים.

"לעתים הנזקים מגיעים כמה ימים אחרי אירוע הקרה, בעיקר בגידולי הפלפלים הרגישים. שיא תקופת החקלאות שלנו בערבה הוא בחורף, שבו אין בארצות הקור מספיק תוצרת חקלאית טרייה. זה היתרון היחסי של חקלאי הערבה בשווקי העולם, ולכן אני מקווה שלא יהיו נזקים מיותרים".

אשר בראון, סמנכ"ל תזונה במפעל 'צמח תערובות' שמייצר מזון מובחר לבעלי חיים, מדווח על מגדלים בענפים שונים שמוסיפים תוספת מזון לבעלי החיים כדי שיוכלו לייצר אנרגיה ולחמם עצמם. כך, לדוגמה, פרות ברפת החלב, שם מוסיפים כ-5% תערובות למזון הרגיל. גם בבקר לבשר הרועה במרעה נותנים הבוקרים תוספות מזון, וכן מגדלי ההודו. לולי התרנגולות מחוממים בחורף בטמפרטורה מבוקרת, ולכן אין שינוי בכמות המזון כשהטמפרטורות צונחות מתחת לאפס.

הווטרינרית ד"ר עדי אילון-גלעד מ'צמח תערובות' מתייחסת גם לחיות המחמד: "חתולים וכלבים עושים בחורף מאמץ גדול לשמור על טמפרטורת גוף קבועה. כשקר וגשום, יורדת גם טמפרטורת הגוף של בעלי החיים. גורים צעירים ובעלי חיים זקנים וחולים רגישים יותר. כדי לשמור על בריאותם בקור השורר כעת, יש להוסיף להם בכמות המזון, שכן צריכת האנרגיה שלהם עולה כדי לשמור על חימום הגוף". כמו כן מזכירה ד"ר אילון-גלעד לא לשכוח לספק לבעלי החיים מים טריים גם בחורף ולדאוג להם למקום חם ויבש.

יש גם חקלאים שנהנים מהקרה

חקלאי ישראל נערכו כולם למזג האוויר הקר שפוקד את ישראל בימים האחרונים. ישנם חקלאים שמברכים על הטמפרטורות הקרות הבוקר בשטחי הגידול בכל רחבי הארץ, ואחרים חוששים מפגיעה ביבול.

מזג האוויר הקר שימח את חקלאי עין זיוון בצפון רמת הגולן, 961 מטר מעל פני הים, שם קמו לבוקר קר עם טמפרטורה של 2 מעלות. כפור כיסה את כרמי היין ומטעי הפרי שנמצאים בתרדמת חורף. גם מגדלי הפירות הנשירים בהרי הגליל מרוצים: "טמפרטורות נמוכות טובות לעצי הנשירים שמקורם אירופאי ואוהבים קור. הפירות יגדלו משובחים ויפים", אומר ל'דבר' ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל.

אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש, אומר שהדבוראים נערכו לסערת השלג הצפויה בפסגות הגבוהות בגליל, בגולן ובירושלים. ההיערכות כללה הידוק של גגות הכוורות וחיזוק לנקודות ההצבה. "השלג, מנות הקור והמשקעים הרבים צפויים להיטיב עם הטבע, ובעיקר יבטיחו את פריחות האביב והקיץ שיביאו שפע ימי אגירה וכמויות גדולות של דבש".

אלכס קודיש, מנהל המטעים והכרמים בקיבוץ עין זיוון אומר: "הקור משביח את הפירות הנשירים ואת כרמי היין. אלה גידולים שזקוקים לעוד גשם והרבה מנות קור. אלה התנאים האידיאליים לגידולי מטעי הנשירים והכרמים. הקור והגשם יביאו לפירות גדולים, יפים ומתוקים בעונת הקטיף בקיץ".

הוא הוסיף ברוח החג: "אני ממליץ לצרוך רק פירות טריים תוצרת הארץ. זו מסורת ט"ו בשבט המקורית. צריך לחדול מצריכת הפירות היבשים, המיובאים, שאין בהם ערכים בריאותיים או ויטמינים, שמתחמצנים ונהרסים בתהליך הייבוש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!