דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

ועדת החוקה אישרה: מענק של 10 אלף שקלים לנפגעי עבירות אלימות

הצעת החוק של משרד המשפטים, שתרחיב את הסיוע לנפגעי אלימות ומשפחותיהם, צפויה לעלות להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא | לפי ההצעה, הכסף יועבר בין היתר לנפגעי עבירות אלימות חמורות ותקיפות מיניות עד חודשיים מיום הפסיקה

הפגנה ביום המאבק באלימות נגד נשים (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
הפגנה ביום המאבק באלימות נגד נשים (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
דוד טברסקי

מענק מיידי של 10,000 שקלים יועבר לקורבנות אלימות עד חודשיים מיום הפסיקה,  כך נכתב בהצעת החוק של משרד המשפטים, שאושרה אתמול (שלישי) בוועדת החוקה של הכנסת. ההצעה, שצפויה לעלות להצבעה בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא, נועדה להרחיב את הסיוע לנפגעי אלימות ומשפחותיהם, במקרים שבהם עדיין לא קיבלו פיצויים מהפוגע.

לפי הצעת החוק, המענק יינתן לנפגעי עבירות אלימות חמורות, בהן תקיפות מיניות ורצח. מדובר ביישום של חלק ממסקנות ועדת ברלינר שדנה בפיצוי וליווי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, וקבעה את תחומי האחריות שיש למדינה בליווי הנפגעות, גם בהיבט הכלכלי.

בעקבות מסקנות הוועדה, חוקק חוק שהורה על המרכז לגביית קנסות לפצות קטינים נפגעי עבירות מין ללא תלות בכמות הגבייה מהצד הפוגע, בסכומים של עד 10,000 שקלים.

הצעת החוק מגיעה אחרי מאות תלונות שהוגשו למשרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט והמרכז לגביית קנסות על כך שקורבנות ומשפחות ממתינות יותר מעשור לקבלת פיצויים.

דיון בוועדת החוקה. יו"ר הוועדה גלעד קריב (משמאל): "מי שצריך לפצות זה הפוגע, אבל כאן המדינה בוחרת להרחיב" (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דיון בוועדת החוקה. יו"ר הוועדה גלעד קריב (משמאל): "מי שצריך לפצות זה הפוגע, אבל כאן המדינה בוחרת להרחיב" (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

לטענת משרד המשפטים, אף שבתי המשפט פוסקים עם השנים סכומים גבוהים יותר בפועל, הנפגעים מקבלים פחות כסף. "יש תת-גבייה של 7 מיליון שקלים. נפגעות עבירה נדרשות לפנות לתוקפים בעצמן", אמרה ח"כ גבי לסקי (מרצ).

לדברי לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות, בעשור האחרון בלבד יש עשרות משפחות שיקיריהן נרצחו, ולא קיבלו את הכסף שבית המשפט פסק לטובתן. "משפחות נהרסות אחרי רצח יקריהן. אב שבנו נרצח קיבל 10,000 שקלים מתוך 200 אלף שנפסקו לו, וגם זה רק אחרי עשור. יוצא שארגון קטן כמו שלנו מסייע בטיפולים שאמורים היו לצאת מכספי הפיצויים".

לסקי וצינמן ציינו שעדיף היה אם מדינת ישראל הייתה לוקחת אחריות מלאה על העברת הכספים לקורבנות ולמשפחותיהם, בין היתר על ידי קרנות סיוע, והגבייה הייתה נעשית בנפרד, ללא קשר לפיצויים שצריכים לעבור לקורבנות.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), נציג האופוזיציה בוועדה, הביע תמיכה וביקש להרחיב את קשת הזכאים לנפגעי אלימות וקורבנות זנות. "10,000 שקלים לא מספיקים. ראוי שהפיצוי יהיה 20-15 אלף שקלים, וצמוד לגובה הקנס".

ח"כ אורי מקלב: "10,000 שקלים לא מספיקים" (צילום ארכיון: פלאש 90)
ח"כ אורי מקלב: "10,000 שקלים לא מספיקים" (צילום ארכיון: פלאש 90)

על פי משרד המשפטים, יש כיום כ-2,500 קטינים נפגעי עבירות מין שזכאים לפיצויים, ושאינם מאותרים על ידי המרכז מסיבות ביורוקרטיות. לכן הפיצויים שלהם אינם מועברים לידם. הצעת החוק תאפשר למנהלי המרכזים לקבל מידע מפורט על הנפגעים, כך שיתאפשר להם ביתר קלות למצוא אותם ולדאוג לעניינם.

"מי שצריך לפצות זה הפוגע, אבל כאן המדינה בוחרת להרחיב", אמר יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב. החוק אמנם אושר בוועדה ויגיע לשולחן הממשלה כבר בשבוע הבא, אבל במשרד האוצר טוענים שאין עדיין תקציב ייעודי לסוגיה, שיכולה להגיע לעלויות של כמה מיליוני שקלים. "יש הסדרים דומים בענייני מזונות ועבירות שונות. החברה הישראלית נמצאת בגל של אלימות והוועדה נותנת עדיפות לנפגעי אלימות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!