דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

"מנהלי בתי ספר מיואשים מהעיסוק הבלתי פוסק בקורונה, חלק מציעים לעבור ללמידה מרחוק"

ראש אגף החינוך בעיריית צפת, מוטי כהן, מתאר את הוויכוחים בין ההורים ואנשי החינוך בעיר על המשך פתיחת בתי הספר | הוא עצמו מודאג מהתלמידים שנשארים בבית, עקב בידוד או חששות ההורים: "החשש שלי הוא שהפערים הרגשיים והחברתיים יעמיקו"

מוטי כהן, ראש אגף החינוך בעיריית צפת. "החשש שלי הוא שהפערים החברתיים והרגשיים יעמיקו" (צילום: ראשית צילום אירועים)
מוטי כהן, ראש אגף החינוך בעיריית צפת. "החשש שלי הוא שהפערים החברתיים והרגשיים יעמיקו" (צילום: ראשית צילום אירועים)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

"האתגר הראשון שלנו הוא ההתמודדות עם הבידודים הרבים של התלמידים. בגל הראשון ההורים היו בבית, אבל עכשיו ההורים יוצאים לעבודה, והילדים ובני הנוער לא בהכרח מצליחים לקום בבוקר לשיעורים בזום", אומר מוטי כהן, ראש אגף החינוך בעיריית צפת מזה 22 שנה. "החשש שלי הוא שהפערים הרגשיים והחברתיים יעמיקו. על הפערים הלימודיים אני פחות חושש, ניתן יהיה להשלים אותם אחר כך".

נכון למועד הראיון, שהתקיים בראשון השבוע, ארבע שכבות בבתי ספר בצפת עברו ללמידה מרחוק, ומספר לא ידוע של כיתות שמשתנה כל הזמן. "חלק מהכיתות שעברו ללמידה מרחוק זה מהבוקר, אחרי שמספר רב של תלמידים הגיעו לבית הספר ונמצאו מאומתים, או שבית הספר קיבל טלפונים על ילדים מאומתים".

בצפת, המונה כ-37 אלף תושבים, יש 41 בתי ספר, תלמודי תורה וסמינרים, ו-108 גני ילדים. כהן מסביר שהמספר הגדול של מוסדות חינוך מבטא את ריבוי הזרמים הדתיים והחרדיים שיש בעיר, לצד חילונים, וגם היישוב הערבי עכברה שנמצא בשטחה המוניציפלי של העיר. 58% מכלל הילדים ובני הנוער בעיר הם מחוסנים או מחלימים בהגדרות משרד הבריאות, כלומר לא נדרשים לבידוד במקרה של חולה מאומת במוסד החינוכי, ויכולים להמשיך להגיע לבית הספר, אלא אם כל הכיתה עוברת ללמידה מרחוק.

ההחלטה לעבור ללמידה מרחוק במקרה של גילוי תלמיד או מורה מאומת מתקבלת בשיתוף הרשות המקומית ומשרד החינוך. "זה תלוי במספר רב של מאומתים או מבודדים", אומר כהן, "אנחנו לוקחים בחשבון גם ילדים שהוריהם לא שולחים אותם לבית הספר".

אם מדובר בכיתה אחת, ההחלטה מתקבלת על ידי כהן כראש אגף החינוך בעיר, יחד עם מנהל בית הספר. אם מדובר בשכבה, ההחלטה מתקבלת על ידי מפקחת בית הספר והמפקח המחוזי במשרד החינוך ומנהל בית הספר. ההחלטה על מעבר של בית ספר ללמידה מרחוק, או כלל העיר ("סוגייה שעדיין לא נתקלתי בה, תודה לאל") נתונה לראש העיר ולמפקח המחוזי.

למידה היברידית: המורה מעביר שיעור בזום כשהתלמידים פותרים תרגילים

ההצטיידות שמאפשרת לבתי הספר בעיר למידה מרחוק החלה כבר בתחילת הקורונה. "בגל הראשון השלמנו ציוד קצה לצוותי חינוך, מתוך ידיעה כי שהמצב הזה אינו זמני ונצטרך את הציוד גם להמשך. קנינו 3,500 מחשבים לאנשי חינוך. בחברה החרדית קנינו טלפונים 'טיפשים' (שמאפשרים שיחות בלבד – מ.מ.) לשיטת הלמידה מרחוק שמותאמת אליהם, למידה דרך מרחבים קוליים בהם מקשיבים לשיעורים."

"מלבד הציוד הכשרנו את כל הצוות ללמידה מרחוק, או ללמידה היברידית שמשלבת למידה מרחוק ופרונטלית. נגיד לחלק את השיעור לעשרים דקות של הוראה פרונטלית בכיתה, ואז מתן תרגילים לתלמידים שבכיתה, ובמקביל העברת שיעור בזום לתלמידים שבבית ומתן תרגילים בזום."

הגנים נפתחו, לפעמים עם צוות חסר

בשבועות האחרונים דווח על סגירת גנים רבים בעקבות מחסור חמור בצוות חלופי לצוות החינוכי, עקב אנשי צוות חולים או מבודדים. כהן טוען שבצפת זה עוד לא קרה, אבל לפעמים הגנים נפתחו עם מספר אנשי צוות נמוך מהנדרש. "למזלי, לא הייתי צריך לסגור גן בגלל שלא היה לי איש צוות חינוך חלופי. שלא תביני לא נכון, יש מצוקה רבה בגננות ובסייעות, ובלית ברירה אני לפעמים לוקח סייעת שנייה לגן אחר כדי לפתוח. לפעמים ההורים מבינים את זה, ולפעמים לא."

"חלק מהמנהלים טוענים שצריך לעבור ללמידה מרחוק"

בעוד שרת החינוך דורשת בעקביות להשאיר את בתי הספר והגנים פתוחים, כהן מספר שבשטח יש ויכוחים בקרב ההורים והצוותים החינוכיים על המשך הפעילות. "חלק ממנהלי בתי הספר וההורים טוענים שיש להעביר את כל מערכת החינוך ללמידה מרחוק. מנהלי בתי הספר העל יסודיים, שאין להם ממונה קורונה כמו לבתי הספר היסודיים, וגם מנהלות הגנים, מיואשים מהעיסוק הבלתי פוסק בקורונה. יש גם הורים שמפחדים ופשוט לא שולחים את הילדים לבית הספר, שרוצים שמערכת החינוך תעבור ללמידה מרחוק."

"מהצד השני ישנם הורים לתלמידים מחוסנים או מחלימים, או אנשי חינוך שחושבים שניתן ללמד לצד הנגיף, שלא מעוניינים בסגירת מערכת החינוך".

כהן עצמו סבור שהאתגר הוא לא להשאיר אף תלמיד מאחור. "אני חושב שמערכת החינוך צריכה להישאר פתוחה ולתת מענה לכל תלמיד, בין אם הוא בכיתה ובין אם הוא בבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!