דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

בצה"ל נזהרים יותר: מחוסנים מורחקים מהבסיס ל-48 שעות בעקבות "חשיפה ממושכת" למאומת

חיילים שנחשפו נדרשים להיבדק בבדיקה ביתית, לצאת לביתם ליומיים, ולחזור ליחידה רק לאחר בדיקה ביתית נוספת עם תוצאה שלילית | מדיניות זו חלה במקרים בהם החשיפה היתה לבן בית או שותף לחדר

חיילים עם מסכות בירושלים. (צילום אילוסטרציה: Moshe Einhorn / Shutterstock)
חיילים עם מסכות בירושלים. (צילום אילוסטרציה: Moshe Einhorn / Shutterstock)
אסף צבי

בצה"ל אימצו מדיניות מחמירה יותר מזו של משרד הבריאות ביחס לחשיפת חיילים לחולי קורונה מאומתים.

המדיניות, שנכנסה לתוקף לפני כשבוע, דורשת מחיילים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים הרחקה מהיחידה (אך לא שהות בבידוד) ותוצאות שליליות בשתי בדיקות קורונה ביתיות. זאת במקרה שהמאומת הוא בן בית של החייל או שותף לחדר זאת לעומת מדיניות משרד הבריאות, בה לא נדרש בידוד באף מקרה, אלא ביצוע בדיקה ביתית בלבד.

לפי נתוני צה"ל, אתמול (שלישי) היו בצה"ל 12,384 משרתים בשירות חובה, קבע ועובדי צה"ל מאומתים לקורונה, כולם הוגדרו במצב קל. נכון ליום שני האחרון, 10,122 משרתי צה"ל היו בבידוד ביתי.

סותמים את ה"חור" בהנחיות משרד הבריאות

המדיניות בצה"ל נועדה להתמודד עם סתירה מובנית בהנחיות משרד הבריאות – אדם מחוסן או מחלים, שנודע לו שנחשף לחולה קורונה מאומת, נדרש לבצע בדיקת אנטיגן ביתית או מפוקחת 72 שעות לאחר החשיפה, הזמן שבו תוצאת הבדיקה תהיה אפקטיבית. עד אז, הוא יכול להמשיך בחייו כרגיל ולפגוש אנשים אחרים, למרות שיכול להיות שידביק אותם במהלך אותן 72 שעות. בנוסף, משרד הבריאות אינו דורש בידוד ממחוסנים או מחלימים למרות שבמהלך גל האומיקרון התברר שחיסוני הקורונה אינם מגינים מפני הידבקות באומיקרון.

הפתרון שמצאו לכך בצה"ל הוא דרישה שהחייל שנחשף למאומת יורחק מהיחידה למשך 48 שעות ובמהלכן יבצע שתי בדיקות אנטיגן ביתיות או מפוקחות, בהפרש של יומיים ביניהן. עם זאת, בצה"ל יצרו גם מדרג בין סוגי ה'חשיפה': "חשיפה ממושכת" שמוגדרת כחשיפה לאדם שגרים איתו, כמו בן בית של החייל או שותף לחדר. זאת לעומת "חשיפה ארעית", כמו השתתפות בישיבה, ארוחה בחדר אוכל, תפילה בבית הכנסת ועוד.

הדרישה להרחקה מהיחידה וביצוע שתי בדיקות חלה רק במקרה של "חשיפה ממושכת". באמצעות הרחקת החייל יכולה להימנע הדבקה בתוך היחידה הצבאית אם הוא אכן נדבק. עם זאת החייל המורחק לא נדרש לשהות בבידוד מבני ביתו, וכך אם נדבק, הוא יכול להדביק גם אותם. כלומר, המדיניות מסייעת לצה"ל במניעת הדבקות בתוך שורות הצבא בלבד.

במקרה של חשיפה ארעית, הדרישה מחייל מחוסן היא לביצוע בדיקת אנטיגן ביתית/מפוקחת אחת, והמשך השהייה ביחידה (או החזרה אליה אם החייל נמצא בבית) בהתייעצות עם סגלי הרפואה.

קושי נוסף במדיניות משרד הבריאות שהמדיניות בצה"ל עונה עליו הוא הדרישה מנחשף לבדיקת אנטיגן אחת, מכיוון שהאמינות של בדיקות האנטיגן נמוכה יותר מבדיקות ה-PCR. לכן, בצה"ל לא מסתפקים בביצוע בדיקה אחת במקרה של חשיפה ממושכת, ודורשים לבצע שתי בדיקות בהפרש ביניהן.

כל המדיניות שתוארה נוגעת רק לחיילים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים לפי משרד הבריאות. חייל שאינו מחוסן או מחלים נדרש לבידוד של 7 ימים בעקבות כל חשיפה, ובדיקת אנטיגן מפוקחת בסוף אותו בידוד.

למעשה, בצה"ל בחרו לנהל את הסיכון להדבקה בצורה קפדנית יותר, על ידי קביעת קטגוריה שלא קיימת בהגדרות משרד הבריאות – ה"חשיפה הממושכת" – ויצירת הנחיות מחמירות יותר ביחס אליה – הרחקה מהיחידה, וביצוע 2 בדיקות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!