דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

332 אלף ביצים מקולקלות מספרד הושמדו; ארגון מגדלי העופות: "זאת סכנת נפשות, צריך לתעדף תוצרת מקומית"

הביצים שמיובאות מספרד ומאוקראינה הן עודפי ייצור, ולדברי הארגון אין דרך לדעת מתי הוטלו | משרד החקלאות צימצם לאחרונה את מספר הבדיקות והתאים אותו להיסטוריית היבוא של היבואנים והיצרנים

הביצים מספרד שנפסלו. "תוצרת ישראלית טרייה מסופקת לצרכן עד 72 שעות ממועד ההטלה" (צילום: אתר Poultrymed)
הביצים מספרד שנפסלו. "תוצרת ישראלית טרייה מסופקת לצרכן עד 72 שעות ממועד ההטלה" (צילום: אתר Poultrymed)
מאיה רונן

332,640 ביצי מאכל מיובאות מספרד הושמדו אתמול (שלישי) בידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, לאחר שנמצאו מעופשות ולא ראויות למאכל אדם.

המשלוח נפסל עקב עובש שהתפתח בביצים, ככל הנראה כתוצאה מההובלה הממושכת. השירותים הווטרינריים קבעו שהביצים לא היו ראויות לשיווק, והורו להשמיד את המשלוח. זו לא הפעם הראשונה שביצי יבוא מעופשות מגיעות לישראל, ולא תמיד הן מאותרות על ידי מערך הפיקוח הווטרינרי.

משרד החקלאות טען שהאירוע לא יוצא דופן. "זה עניין שבשגרה", נכתב בהודעה, "פסילות יש כל הזמן". המשרד לא השיב לשאלת 'דבר' לגבי שכיחות המקרים וכמות ביצי המאכל המיובאות שאינן ראויות למאכל אדם.

הביצים המעופשות. משרד החקלאות: "זה עניין שבשגרה"
הביצים המעופשות. משרד החקלאות: "זה עניין שבשגרה"

"האירוע הזה נותן משנה תוקף לחשיבות קיומה וחיזוקה של התוצרת המקומית", אמר יו"ר ארגון מגדלי העופות מוטי אלקבץ. "אירוע של עובש בביצים לא יכול לקרות כשמדובר בתוצרת ישראלית טרייה שמסופקת לצרכן עד 72 שעות ממועד ההטלה.

"כשמדובר בביצים שמגיעות מספרד, אין שום דרך לדעת כמה זמן עבר מהרגע שהביצים יצאו מהלול ועד שהגיעו לארץ. אפשר רק לדעת מתי עברו בתחנת המיון כאן בארץ. עובש מתפתח כי הביצים לא טריות, ויתכן שהן נגועות במחלות. עובש כזה הוא רעל. אם דבר כזה מתפתח בתוך ביצים וחומק מעיני השירות הווטרינרי, זאת סכנת נפשות".

היבוא נפתח בגלל שפעת העופות בלולי הצפון

יבוא הביצים נפתח לאחרונה בשל החשש הנקודתי למחסור, עקב מחלת שפעת העופות שפגעה בלולים רבים בחודשים האחרונים. הביצים המיובאות לישראל הן מעודפי ייצור של השוק המקומי, בעיקר מספרד ואוקראינה, והוא נעשה במכולות בהובלה אווירית וימית. הביצים עושות דרך ארוכה שדורשת הקפדה על תנאי האחסון מתאימים.

כל משלוח עובר בדיקה ראשונית במעבר הגבול. לאחר העברתו לתחנת מיון לביצים בארץ נבדקת כל מכולה על ידי וטרינר מטעם משרד החקלאות. נוהל הפיקוח הווטרינרי על קבלת ביצים מיובאות מחייב בדיקה אורגנולפטית (צבע, מרקם, ריח), מדידת טמפרטורה ואף בדיקות מעבדה בחלק מהמשלוחים, בהתאם לניהול סיכונים מוקדם של השירותים הווטרינריים. בהתאם לתכנית להפחתת הנטל הרגולטורי של משרד החקלאות, צומצם מספר הבדיקות, תוך התאמת היקף הבדיקות להיסטוריית היבוא של כל יבואן ושל כל יצרן.

רשימת תחנות מיון לביצים שיש להן היתר ליבוא ביצים מאושרת מראש על ידי השירותים הווטרינריים. נכון להיום מותר יבוא הביצים ממדינות מאושרות בלבד. לאחרונה הודיע משרד החקלאות שהוא אוסר לייבא ביצי מאכל מפורטוגל, עקב התפרצות שפעת העופות בכמה מוקדים במדינה.

ארגון מגדלי העופות מתריע כבר זמן רב מפני הסכנות שביבוא ביצים בהיקף נרחב. "לצערי, הדברים שאנחנו חוזרים ואומרים נופלים על אוזניים ערלות", אמר אלקבץ. "משרד החקלאות מתכחש לעובדות. אף שאנשי המקצוע אומרים את הדברים, אני כבר לא בונה על העומדים בראש המשרד שיפתחו את הראש כדי להכיל את המציאות ולשנות את התפיסה שהגיעו איתה".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר: "הביצים הסרוחות הללו, שהובאו לישראל בעלות של מיליוני שקלים, מהוות הוכחה נוספת לכך שתוצרת טרייה, לרבות ביצים וחלב, צריך לייצר בארץ, לטובת שמירה על בריאות הציבור.

"הניסיונות של שרי האוצר והחקלאות להראות שהכול תלוי כביכול ביוקר המחיה, כשלחקלאים הישראלים אין כידוע שום השפעה על המחירים לצרכנים, מתפוצצים הפעם בפניהם, וחבל. מזל גדול שדווקא עכשיו, כשהקורונה מתפשטת, הרשויות עצרו את המשלוח בזמן והציבור לא סבל מהרעלה. אני מקווה שהשרים יתעשתו ויביאו בחשבון שבייבוא חקלאי ישנם סיכונים לא פשוטים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!