דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ארגון העבודה הבינלאומי: "שנתיים לתוך הקורונה, התחזית להתאוששות שברירית ואינה ודאית"

בדו"ח שהוציא הארגון נצפה נזק מתמשך לשווקי העבודה, יחד עם עלייה בעוני ובאי-שוויון | מזכ"ל הארגון: "התאוששות מהמשבר חייבת להתבסס על עקרונות העבודה הוגנת"

עובדות ייצור במפעל טקסטיל בסין. הורדת קצב התאוששות משקפת את ההשפעה של הקורונה על עולם העבודה ואי ודאות לגבי השלבים העתידיים  של המגיפה (Zhu Xudong/Xinhua via AP)
עובדות ייצור במפעל טקסטיל בסין. הורדת קצב התאוששות משקפת את ההשפעה של הקורונה על עולם העבודה ואי ודאות לגבי השלבים העתידיים של המגיפה (Zhu Xudong/Xinhua via AP)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח עולמי לתעסוקה וחברה לשנת 2022 שפורסם השבוע על ידי ארגון העבודה הבינלאומי ILO מזהיר מפני התאוששות איטית ובלתי ודאית ממגפת הקורונה וטוען שהמגיפה ממשיכה להשפיע באופן משמעותי על שווקי העבודה העולמיים.

"שנתיים לתוך המשבר הזה, התחזית נותרה שברירית והדרך להתאוששות איטית ואינה ודאית", אמר מזכ"ל ILO, גיא ריידר. "אנחנו כבר רואים נזק פוטנציאלי מתמשך לשווקי העבודה, יחד עם עלייה בעוני ובאי-שוויון. עובדים רבים נדרשים לעבור לסוגי עבודה חדשים כתגובה לשפל ממושך בענפי הנסיעות והתיירות בינלאומיות".

גירעון בשעות עבודה בעולם השווה ל-52 מיליון משרות

על פי הדו"ח, צפוי גירעון בשעות העבודה בעולם השווה ל-52 מיליון משרות מלאות, ביחס לרבעון הרביעי של 2019. האומדן האחרון שנעשה עבור שנה שלמה היה במאי 2021 שם היה צפי  גירעון של 26 מיליון משרות מלאות.

פועלות במפעל טקסטיל בהודו. הדו"ח מזהיר מהבדלים שיש למשבר בין קבוצות עובדים ומדינות שונות סביב לעולם (AP Photo/Mahesh Kumar A)
פועלות במפעל טקסטיל בהודו. הדו"ח מזהיר מהבדלים שיש למשבר בין קבוצות עובדים ומדינות שונות סביב לעולם (AP Photo/Mahesh Kumar A)

בעוד שהתחזית שהתפרסמה מהווה שיפור לעומת 2021, היא נותרה עם כמעט 2 אחוזים מתחת למספר שעות העבודה העולמיות שלפני המגפה. על פי הדו"ח האבטלה העולמית צפויה להישאר מעל לרמות שלפני הקורונה לפחות עד 2023. רמת האבטלה ל-2022 מוערכת ב-207 מיליון אנשים, לעומת 186 מיליון אנשים בשנת 2019.

הדו"ח מזהיר הקורונה משפיעה על התעסוקה באופן נרחב יותר מכפי שמיוצג בנתונים הרשמיים, כיוון שעובדים רבים עזבו את שוק העבודה ואינם נכללים בנתונים. ב-2022, שיעור ההשתתפות בשוק העבודה העולמי צפוי להישאר ב-1.2 נקודות אחוז מתחת לזה של 2019.

מפעל נטוש בארצות הברית. עובדים רבים עזבו את שוק העבודה ואינם נכללים בנתונים (תמונה מאתר pixabay)
מפעל נטוש בארצות הברית. עובדים רבים עזבו את שוק העבודה ואינם נכללים בנתונים (תמונה מאתר pixabay)

הדו"ח מזהיר מההבדלים הקשים בהשפעה שיש למשבר בין קבוצות עובדים ומדינות סביב לעולם. הבדלים אלה מעמיקים את אי השוויון בתוך ובין מדינות ומחלישים את המרקם הכלכלי, הפיננסי והחברתי של כמעט כל אומה, ללא קשר למצב הפיתוח שלה. וידרשו שנים רבות לתיקון הנזק, עם השלכות ארוכות טווח על ההשתתפות בשוק העבודה, הכנסות משקי הבית, הלכידות החברתית והפוליטית.

הורדת קצב התאוששות בתחזית 2022 משקפת, במידה מסוימת, את ההשפעה שיש לגרסאות האחרונות של הקורונה, כמו דלתא ואומיקרון, על עולם העבודה, כמו גם אי ודאות משמעותית לגבי מהלך העתיד של המגיפה. ההשפעות מורגשות בשווקי העבודה בכל אזורי העולם, אם כי ניתן להבחין בהבדל גדול בדפוסי ההתאוששות.

"התאוששות מהמשבר חייבת להתבסס על עבודה הוגנת"

אירופה וצפון אמריקה מראים את הסימנים המעודדים ביותר להתאוששות, בעוד שלדרום מזרח אסיה, אמריקה הלטינית והקריביים יש את התחזית השלילית ביותר. ברמה הלאומית, ההתאוששות בשוק העבודה היא החזקה ביותר במדינות בעלות הכנסה גבוהה, בעוד שהכלכלות בעלות הכנסה בינונית-נמוכה מתמודדות בצורה גרועה ביותר.

"לא יכולה להיות התאוששות אמתית מהמגפה הזו ללא התאוששות רחבה בשוק העבודה", אומר ריידר. "וכדי להיות בר קיימא, ההתאוששות הזו חייבת להתבסס על עקרונות העבודה הוגנת, כולל בריאות ובטיחות, שוויון, הגנה חברתית ודיאלוג חברתי".

נשים בפיליפינים מפגינות נגד פגיעה בתעסוקת נשים בעקבות משבר הקורונה (צילום: AP Photo/Aaron Favila)
נשים בפיליפינים מפגינות נגד פגיעה בתעסוקת נשים בעקבות משבר הקורונה (צילום: AP Photo/Aaron Favila)

ההשפעה הבלתי מידתית של המשבר על תעסוקת נשים צפויה להימשך בשנים הקרובות, נכתב בדו"ח. כמו גם על צעירים שנחשבים לאוכלוסייה מוחלשת. על פי הדו"ח לסגירת מוסדות חינוך והכשרה "יהיו השלכות ארוכות טווח" על צעירים, במיוחד אלה ללא גישה לאינטרנט.

דו"ח ה-ILO מנסה לזהות מגמות בשוק ומראה שכמו במשברים קודמים, העסקה זמנית יצרה חיץ נגד ההלם המגיפה עבור חלק מהאנשים. בעוד משרות זמניות רבות נפסקו או לא חודשו, נוצרו חלופות, לרבות עבור עובדים שאיבדו משרות קבועות. אבל בממוצע, שכיחות העבודה הזמנית לא השתנתה כלל ברמה העולמית.

הדו"ח מסתיים בהמלצות מדיניות מרכזיות שמטרתן ליצור התאוששות כוללת וממוקדת אנושית מהמשבר הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית. אלה מבוססים על ״הקריאה העולמית לפעולה להתאוששות ממוקדת אדם״ ממשבר הקורונה שהוא מכליל את כולם, בר קיימא ועמיד, שאומצה על ידי 187 המדינות החברות בארגון העבודה הבינלאומי ביוני 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!