דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו"ר העצמאים בהסתדרות לסגן השר קארה: ״הבנו שאין לך כוח, נבחרת בשם העצמאים ואתה לא עושה כלום״

דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת על דמי בידוד לעצמאים הגיע לטונים גבוהים | יו"ר הוועדה אפרת רייטן: ״אחרי מאבק ארוך של העצמאים, המדינה עדיין לא קבעה פיצוי. אני דורשת את העלאת הסכום, ושהפיצוי יחול גם בדיעבד״

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה (מימין), וסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה (צילומים: אלבום פרטי, פלאש 90)
יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה (מימין), וסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה (צילומים: אלבום פרטי, פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"בממשלה הזו יושב סגן שר מטעם העצמאים, ואני מצפה שיעבוד. ציפיתי לראות רשת ביטחון לעצמאים כבר בתקציב שעבר", אמר יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה לסגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה, בדיון בוועדת העבודה והרווחה היום (רביעי) בנושא דמי בידוד לעצמאים. "הבנו כבר שלך כוח אין, למרות איך שאתה נראה ביריון גדול, אתה נבחרת בשם העצמאים ובשם העצמאים אתה לא עושה כלום".

קארה כינה את בז'ה 'קומוניסט', וטען שהוא לא מייצג את העצמאים אלא את ההסתדרות. "אתה נציג הטבעונים בזוגלובק", אמר קארה. העימות הסתיים כשבז'ה נטש את חדר הדיונים במחאה.

לפני העימות, הזכיר בז'ה לחברי הכנסת שהממשלה עומדת על קול בודד. "כולכם דיברתם נהדר, אתם מכירים אותנו ואומרים שאנחנו צודקים. תזכרו שיש לכם כוח גדול. אתם יושבים על השאלטר וצריכים להורות לאוצר מה לעשות. לצערי, התחושה היא שממשלת השינוי אינה תומכת בנו, העצמאים. התחושה היא שעושים לנו טובה".

נציגי האוצר התעקשו בדיון על תשלום 430 שקלים בלבד לעצמאי ליום בידוד, ועד שלושה ימי תשלום בתקופת בידוד בלבד (ארבעה בינואר). באוצר העריכו את עלות החוק ב-170 מיליון שקלים. עוד התעקשו באוצר שהפיצויים יחולו רטרואקטיבית רק מיולי 2021.

יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום הבהירה: "החוק מגיע אחרי מאבק ארוך של העצמאים, שמחזיקים עסקים, משפחות והוצאות קבועות, אבל המדינה עדיין לא קבעה להם פיצוי. אני דורשת את העלאת הסכום, ושהפיצוי יחול גם בדיעבד, ונפעל לשיפור המתווה כולו".

אורי כ"ץ מהלשכה המשפטית במשרד האוצר הדגיש שחישוב שוויו של יום בידוד לעצמאים התבסס על שווי יום עבודה בשכר החציוני, בהתאם למודל הפיצויים במהלך מבצע צוק איתן. הוא הוסיף שההצדקה לתשלום הבידוד רק מיולי היא שעד למועד זה שולמו לעצמאים מענקים בגין ירידה בהכנסות. כ"ץ התעקש גם שהחוק יעבור כהוראת שעה בלבד, וטען שהאוצר לא רוצה לכבול את ידי הממשלה למודל זה אם תרצה לתת מענה בכלים אחרים בעתיד.יו"ר ארגון העצמאים והעסקים הקטנים לה"ב, רועי כהן, אמר שהצעת החוק התקבלה רק לאחר מאבק משפטי קשה שניהל הארגון מול המדינה. "המדינה לא רצתה לשלם. קיוו או שהכלב ימות או שהפריץ ימות. פקידי האוצר צריכים לפתוח את דבריהם בבקשת סליחה מציבור העצמאים שהם הפקירו ונתנו לו להתמודד לבד במשך שנתיים עם הבידודים".

לדבריו, הצעת החוק הנוכחית ממשיכה את האפליה כלפי ציבור העצמאים שנושא בהוצאות קבועות גדולות גם במהלך ימי הבידוד. "אותו מדביר, נטורופת, שחקן שנכנס לבידוד, הוא משלם ארנונה, שכירות. אתה נותן לו 430 שקלים, ש-70% מהם ילכו להוצאות. אז במקרה הטוב יישארו לו 150 שקלים". כהן דרש להגדיל את סכום דמי הבידוד לעצמאים ב-25% בדומה למודל הפיצוי לעצמאים בגין ימי מילואים, שמביא בחשבון את הוצאותיהם, וכן לקבוע שיקבלו דמי בידוד על מלוא תקופת הבידוד ולא רק בגין ארבעה ימים.

יו"ר הביטוח הלאומי: המדינה רצתה לפצות על יום אחד בלבד

יו"ר הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר שכבר מ-2018 קורא הביטוח הלאומי לבניית רשת ביטחון רחבה עבור עצמאים שתכלול גם דמי אבטלה. "עצמאים ומעסיקים הם הבסיס של כל חברה מתוקנת. בלעדיהם אין עבודות לשכירים".

שפיגלר התקומם על כך שהעצמאים נאלצו לפנות לבג"ץ כדי לקדם את חוק דמי הבידוד, והוסיף שבתחילה ביקשה המדינה לקבוע שיקבלו דמי בידוד על יום אחד בלבד. "אמרתי להם: למה לבזות את כולנו? או שיתנו או שלא. צריך להקשיב לצרכים האובייקטיביים של העצמאיים. חבל שזו ההתנהלות בכלל, ובעת משבר בפרט".

שפיגלר אמר שהוא לא יכול להתחייב שהביטוח הלאומי ייערך ליישום תשלום דמי הבידוד לעצמאים תוך פחות מ-90 יום, היות שהביטוח הלאומי עצמו מתמודד בימים אלו עם עומסים כבדים והיעדרויות בשל בידודים, אבל הוסיף שיעשה הכול כדי להשלים את ההיערכות עוד לפני המועד הסופי הקבוע בהצעת החוק.
מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי הגר יהב ועו"ד מוריה ברבי מהתאחדות התעשיינים התייחסו שתיהן דווקא לעובדה שמנגנון דמי הבידוד בכלל, לשכירים ולעצמאים, לא נותן מענה לעובדים מאומתים.

"ממשיכים להתייחס לבידוד של מאומת כאל ימי מחלה, אף שבאומיקרון יש אנשים מאומתים לא סימפטומטיים. בכל זאת אנשים נאלצים להמשיך לשחוק את ימי המחלה שלהם", אמרה יהב. "בסוף אלו ימי מחלה שאנשים רגילים להוציא לאורך שנה או שנתיים, וכנראה יש עוד גלים לפנינו". היועצת המשפטית של הוועדה הזכירה שמספר ימי המחלה השנתיים שקבוע בחוק הוא 18 בלבד."הצפי הוא ל-3 מיליון מאומתים שרובם ללא תסמינים", הוסיפה עו"ד ברבי. "אלו אנשים שהמדינה מורה להם שלא לעבוד, אוסרת עליהם לצאת מביתם אבל מחריגה אותם מחוק הסיוע הכלכלי. צריך להביא את האנשים האלה בחשבון ולהפעיל מנגנון שייתן מענה לעובדים ולמעסיקים שיידרשו לשלם בבת אחת מסה גדולה של ימי מחלה. לעובדים רבים לא נותרו ימי מחלה". ברבי הוסיפה שהתאחדות התעשיינים אף הגישה בנושא עתירה לבג"ץ.

הוועדה תתכנס פעם נוספת ביום שני כדי להשלים את הכנת החוק לקריאה ראשונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!