דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

שר המשפטים החליט: המדינה לא תשלול רישיונות נהיגה של חייבים משלמי מזונות

הצעתו של השר גדעון סער התקבלה בוועדת השרים לחקיקה, לאחר שבימי הקורונה הוחרגו הורים עם חוב שהתלוננו על קושי בהסעת ילדיהם | בישראל ישנם כ-180 אלף חייבים שרישיונם עוקל מהם לתקופות שונות, מהם כ-20% משלמי מזונות

שר המשפטים גדעון סער (צילום: פלאש 90)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

שר המשפטים, גדעון סער, ידרוש שגם בעלי חוב המשלמים מזונות יכללו בהצעת החוק האוסרת על עיקול רישיונות נהיגה לחייביםהנידונה בימים אלו בוועדת החוקה.   

הדברים עלו בדיון הוועדה הערב (רביעי), לקראת הכנת החוק לקראת הצבעה שנייה ושלישית להצעת החוק אותה הגיש משרד המשפטים. השר חזר בו מהצעתו המקורית לגבי החוקבה ביקש לבחון אפשרות להחריג בעלי חוב בגין תשלומי מזונות. 

"העמדה שלי השתנתה ועברה פה אחד בוועדת השרים", אמר סער. לדבריו החוק צריך להיות שיוויוני מול כל בעלי החוב ללא יוצא מן הכלל כדי שהגבייה תהיה אפקטיבית והחרגה אינה נחוצה, כפי שסבר תחילה. "אנחנו בפרקטיקה של עיקולי רשיונות עשרות שנים ואין שום ראיה המצדיקה אותהדין חוב אזרחי כדין מזונות". 

בישראל ישנם כ-180 אלף חייבים שרישיונם עוקל מהם לתקופות שונות. על פי מנהל רשות האכיפה, כ-20% מכלל המקרים בהוצאה לפועל, כ-4,450 תיקים, הם כאלו בהם עוקל רישיון מבעל חוב בגין אי תשלום מזונות. ובנוסף לכך, ישנם כ-20 אלף תיקים נוספים בהם עוקל רשיון נמצאים בביטוח הלאומי. 

סער ציין שבתקופת הגל השני של הקורונה הכנסת אישרה החרגה דומה כצו שעה, וזאת לאחר פניות של מאות הורים לילדים שלהם תיקים בהוצאה לפועל, שטענו שאינם מצליחים להסיע את ילדהם למוסדות החינוך, בעוד הגישה לתחבורה ציבורית הצטמצמה מאוד. לחיזוק עמדתו, סער ציין שחרף ההקפאה, לא נרשמה ירידה בגביית החובות וישנו קונצנזוס משרדי שהעיקול מיותר.

בתקופה ההקפאה, החלו לגבש הצעת חוק במשרד המשפטים שלא תאפשר שלילת רשיונות נהיגה לחייבים כלל. על פי נציגי משרד המשפטים, מלבד הפגיעה ביכולת התנועה והפרנסה של בעלי החוב, לאורך השנים התגלו מספר הולך וגדל של נהגים הנוהגים ללא רשיון וללא ביטוח בגלל שרישיונם נשלל מפעת החוב "הגיעו אליי פניות של נהגים ואנשים שונים, שהפגיעה בחופש התנועה שלהם פוגעת ביכולתם להתפרנס ולהחזיר חובות.. " אמר סער "אזרחים נורמטיביים יכולים להיקלע לחוב כספי. זו לא סיבה להעניש אותם אלא לתמרץ אותם להחזיר".

למרות הסכמה גורפת בוועדה שאין צורך להחרגה, יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב, ביקש שלא להצביע על החוק. "אין חוב מזונות כדין כל חוב אחר", אמר קריב בתגובה לדברי סער. לטענתו, המדינה או תאגידים, שהם רוב מחזיקי החוב במדינה, נחשבים לנושים חזקים, וזאת בניגוד למשלמי מזונות שלרוב נמצאים בעמדת כוח על הנשים להם הם משלמיםועל כן יש נכון לשקול להמשיך להשתמש במנגנון ההרתעה של לקיחת הרישיון. "אני לא חרד ליכולת הגבייה של המוסדיים גם באמצעים אחרים ללא הגבלת רישיון נהיגה, אך תחום דיני המזונות הוא היחיד בו הכלי מופעל, לא בכל הסיטואציות מול נשים במצב של עוני", הוסיף.

"כשניקח את הכלי הקשה הזה ונגיד שמחילים אותו על חלק מהחייבים, משדרים לנושים האחרים מסר שזנחנו אותם בדרך", אמר חבר הוועדה ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) בתגובה לדבריו של קריב.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ביקש לבחון יצירת מנגנון הסתייגות גמיש שייבחן מקרים פרטיים: "אנחנו מודעים לסרבנים שזה חלק ממלחמתם לא לשלם ולכן יש להביא סוג של הסתייגות שהגבלת הרישיון תהיה לאחר תקופה שאדם לא שילם ושם להפעיל את הסנקציות". בעקבות דברים, קריב קרא לדיון נוסף של הוועדה וההצבעה נדחתה לשבועיים הבאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!