דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

ביטול הבידודים במערכת החינוך: החלופה המתגבשת היא בדיקה בלבד לתלמיד שנחשף למאומת

התכנית שקיבלה את השם 'בודקים ולומדים' נמצאת עדיין בדיונים, ומטרתה שתלמיד שנחשף למאומת ייבדק בבדיקת אנטיגן בבית הספר וימשיך ביום הלימודים | כרגע 290 אלף תלמידים נמצאים בביתם עקב הידבקות בקורונה או בידוד

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
אסף צבי
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה נפתלי בנט מקדם את ביטול הבידודים לתלמידים במערכת החינוך. החלופה המתגבשת, שצפויה להיקרא 'בודקים ולומדים', תתבסס על בדיקת אנטיגן אחת בלבד לתלמיד שנחשף לחולה מאומת, ללא כל בידוד. הבדיקה תבוצע בבית הספר והתלמיד יוכל להמשיך את יום הלימודים לאחריה אם התוצאה תהיה שלילית.

בכך מצטרף בנט לעמדתה של שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, שקראה השבוע לביטול חובת הבידוד לתלמידים.

סוגיית הבידודים לתלמידים הייתה הנושא העיקרי שבו עסק אתמול (רביעי) ראש הממשלה בנט. רה"מ קיים מספר התייעצויות עם מומחים בארץ בעולם ועם מנהלי בתי החולים בסוגייה. הוא רואה את הבידודים כמשקולת שמכבידה על המשק, עקב חשיפות רבות של ילדים לחולים מאומתים שגורמות להורים להישאר בביתם. עם זאת, כרגע אין תאריך יעד ליציאת התכנית החדשה לפועל.

בקרב מומחים שוררת מחלוקת על המשך המדיניות הנוכחית. איגוד רופאי בריאות הציבור פנה בשבוע שעבר לרה"מ בנט ולשרים בהמלצה להפסיק את הבדיקות והבידודים לכלל האוכלוסייה ולעבור לבדיקות של אנשים וילדים עם תסמינים בלבד. מנגד, במשרד הבריאות עדיין עומדים על הנסיון לצמצם הדבקות, במטרה למנוע עומס על בתי החולים שנאלצים לטפל בחולי קורונה רבים, גם אם מצבם של חלקם קשה פחות מגלים קודמים, ועקב הידבקות של אנשי הצוות עצמם, וכן מחשש מתופעות של תסמונת פימס שמופיעה בקרב ילדים שחלו בקורונה, ותופעות של 'קורונה מתמשכת' (לונג קוביד) בקרב ילדים.

288 אלף תלמידים בבידוד

נכון לאתמול (רביעי) נרשם מספר שיא של כ-288 אלף תלמידים מבודדים במערכת החינוך: 146,204 תלמידים שהם חולי קורונה פעילים, ועוד 142,053 תלמידים בבידוד. כשמדובר בתלמידים צעירים וילדי גן, גם ההורים נדרשים לבידוד ואינם יכולים להגיע לעבודתם. עם זאת, התכנית מתייחסת לביטול חובת הבידוד של תלמידים שנחשפו לחולים מאומתים ולא לתלמידים שנדבקו בעצמם.

לפי המדיניות הנוכחית, אדם שאינו מחוסן או מחלים בהגדרת משרד הבריאות ונחשף לחולה מאומת נדרש לבידוד של 5 ימים ולביצוע בדיקת אנטיגן ביתית במהלכו, ובדיקת אנטיגן מפוקחת בסופו. הגדרה זו כוללת את כמעט את כל ילדי מעונות היום והגנים שמתחת לגיל 5 (מלבד מחלימים), מאחר שאינם יכולים להתחסן, ומספר גדול של תלמידי יסודי שלא התחסנו, או שהחלו להתחסן ועדיין לא חלף שבוע מקבלת מנת החיסון השנייה שלהם. שאר התלמידים פטורים מבידוד ונדרשים לבדיקת אנטיגן ביתית בלבד במקרה של חשיפה למאומת.

ריבוי המבודדים מקשה על פעילות סדירה בבתי הספר, שלראשונה מתחילת הקורונה נוצרה בהם שונות בין תלמידים באותה הכיתה: התלמידים הפטורים מבידוד (עקב התחסנות או החלמה) יכולים להגיע לבית הספר, ויתר הכיתה נדרש להישאר בבית. המורים נאלצים לחלק את הקשב בין התלמידים שבכיתה ואלו שבבית, ורק במקרים פרטניים מועברת כיתה שלמה ללמידה מרחוק.

מתווה הכיתה הירוקה הופסק

במתווים הקודמים, עם גילוי מאומת בכיתה רוב התלמידים נדרשו לבידוד והכיתה היתה עוברת ללמידה מרחוק. בתחילת אוקטובר החל מתווה 'הכיתה הירוקה' שבו התלמידים נבדקו בבדיקת PCR ואם יצאו שליליים הם המשיכו להגיע לבית הספר ולהיבדק בבדיקות אנטיגן לאורך שבוע מהחשיפה, אך הוא הופסק בתחילת דצמבר בעקבות תחילת גל האומיקרון בישראל. לקראת סוף הפעלת מתווה הכיתה הירוקה הוחלט שבמקרה של יותר ממאומת אחד בכיתה, הוא יופסק, התלמידים ייכנסו לבידוד מלבד מי שפטור מכך, והכיתה תעבור ללמידה מרחוק.

שרת החינוך: "לבטל את הבידודים לילדים בריאים"

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון דורשת לבטל לחלוטין את הבידודים לילדי גנים ותלמידים. בשני השבוע הציג משרד החינוך מחקר על עלייה במצוקות נפשיות ורגשיות בקרב ילדים. בשלישי כתבה השרה בעמוד הפייסבוק שלה שיש "לבטל את הבידודים לילדים בריאים". לדבריה, "הנתונים שבידי משרד החינוך לא מותירים כל ספק על הנזק הנפשי שנגרם לילדים שלנו מהתקופה הקשה הזאת. עלייה מדאיגה בטיפולים במניעת אובדנות, דיכאון חמור, הפרעות אכילה והפרעות שינה. לכן לא אפסיק להילחם עד שיבטלו את הבידודים המיותרים לילדים בריאים. על משרד הבריאות לבטל זאת מיד. חייבים להציל את הילדים שלנו. זו הבריאות שלהם. זה החיים שלנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!