דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור

הפינויים בכפר שלם צפויים להתחדש בשבוע הבא; התושבים: "ננסה לעצור את זה בכל דרך"

נת"ע הודיעה שתפנה את 12 המבנים האחרונים בשכונה בדרום-מזרח תל אביב שנמצאים על תוואי הרכבת הקלה, וטענה שבעליהם כבר פוצו | תושבי השכונה: "אנחנו רוצים שיישבו עם התושבים הוותיקים ויעגנו את הזכויות שלנו בחוק"

הפגנת תושבי כפר שלם ב-2018. "לא רוצים לעצור את מהלך הרכבת, אלא שיבטיחו את זכויותינו" (צילום ארכיון: יהל פרג')
הפגנת תושבי כפר שלם ב-2018. "לא רוצים לעצור את מהלך הרכבת, אלא שיבטיחו את זכויותינו" (צילום ארכיון: יהל פרג')
דוד טברסקי

הפינויים האחרונים בשכונת כפר שלם בתל אביב צפויים להתקיים בתחילת השבוע הבא, למרות המאמצים להקפאה. חברת נת"ע, שאחראית על הפינוי, הודיעה שתפנה את 12 המבנים האחרונים בכפר שלם שנמצאים על תוואי הרכבת הקלה, חלקם ריקים, ובעליהם של האחרים כבר קיבלו פיצוי.

נת"ע טוענת שרוב הפינויים בשכונה, כ-90 מבנים, בוצעו בחודשים האחרונים לאחר שהמפונים הסכימו לכספי הפיצויים. על פי הקריטריונים שאושרו על ידי המדינה ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י), הפיצויים יהיו 1.75-1.39 מיליון שקלים לראשי המשפחות, אבל לנכדיהם, שהם כ-80% מראשי המפונים, הפיצויים יעמדו על 650-330 אלף שקלים.

לטענת נת"ע, חלק מהתושבים שאמורים להיות מפונים בשבוע הבא לא זכאים לפיצויים, ובהם תושבים שחזרו לאחר שקיבלו פיצוי בעבר, בעלי נכסים במקומות אחרים ותושבים שלא גרו באזור שנים ארוכות.

מנכ"ל נת"ע חיים גליק אמר: "ניאלץ לפנות בצער וברגישות, אבל בנחישות". בנת"ע טוענים שהוחלט לשלם לתושבים בנוסף לפיצויים סכום שווה ערך לשלושה חודשי שכירות לכל משפחה שתפונה. כמו כן, כלל החפצים שיעוקלו במהלך הפינויים יעברו למחסן נפרד עבור התושבים, ויימצא להם פתרון דיור מיידי אם לא יסכימו להתפנות.

"ניהלנו מגעים ושכנועים בכל הכלים שעומדים לרשותנו", אמרה עו"ד ענבל קנקה, מנהלת אגף מקרקעין בנת"ע, ועמדה על כך שהמבנים ייהרסו ביום הפינוי. "הוספנו תקופת הסתגלות לכל המפונים, העיקר שלא יהיה מי שיטען שאין לו לאן ללכת".

תושבי השכונה: "מכפישים אותנו, אנחנו דורשים לעגן בחוק את זכויותינו"

תושבי השכונה מתנגדים ומתעקשים שמדובר ברכוש של 12 משפחות. "מכפישים אותנו", טוענת נאוה פרץ, תושבת השכונה. "אנחנו לא רוצים לעצור את מהלך הרכבת. אנחנו רוצים שיישבו עם התושבים הוותיקים ויעגנו את הזכויות שלנו בחוק. ננסה לעצור את הפינוי בכל דרך. זה לא יהיה קל".

צווי ההפקעה ניתנו ב-2018 לעשרות משפחות שמחזיקות במבנים או שמתגוררות בשטח התוואי, ומאז מנוהלים נגדן הליכים משפטיים. הפינויים הנוכחיים חודשו לאחר שנתיים של הקפאה, שנבעה מלחץ של שרת התחבורה לשעבר מירי רגב.

במשך הזמן התושבים המשיכו להיאבק מול המדינה. טענתם העיקרית הייתה שתושבי השכונה, שהוריהם נשלחו אליה בהוראת המדינה, הם בעלי זכויות על הקרקע מתוקף הימצאותם עליה מאז קום המדינה, והפיצוי צריך להיות מעוגן בחוק. זאת בניגוד לטענות נת"ע, שלפיהן למועדים לפינוי אין זכויות בקרקע, והמשא ומתן על הפיצויים מתנהל סביב קריטריונים סוציאליים שנכתבו במועצה של מינהל מקרקעי ישראל בסוף שנות ה-90.

"שוב אנחנו רואים את האטימות, הניתוק והגזענות של נת"ע ושל הממשלה", אומרת ל'דבר' ח"כ קטי שטרית (הליכוד). "ברור שאם היה מדובר בתושבי צאלה או רמת אביב, לא כך היו מקבלים החלטות ולא כך היו מפנים. מפנים את תושבי כפר שלם בלי לנהל איתם דיונים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!