דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

"מלכת הכדורסל": מתה לוסיה האריס, האישה הראשונה שנבחרה בדראפט ה-NBA

אחת החלוצות של כדורסל הנשים העולמי והשחקנית הראשונה שקלעה בטורניר הנשים האולימפי, הלכה לעולמה במפתיע בגיל 66 | הרגע הזכור של הקריירה שלה היה בשנת 1977, כשנבחרה במקום ה-137 בדראפט ליגת הגברים על ידי ניו אורלינס ג'אז

לוסיה האריס, שחקנית הכדורסל היחידה שנבחרת בדראפט ליגת ה-NBA
(צילום: Delta State University/ויקימדיה)
לוסיה האריס, שחקנית הכדורסל היחידה שנבחרת בדראפט ליגת ה-NBA (צילום: Delta State University/ויקימדיה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שחקנית הכדורסל לוסיה האריס, האישה היחידה שנבחרת בדראפט ליגת ה-NBA, נפטרה אתמול (רביעי) בגיל 66. האריס הייתה אחת החלוצות של כדורסל הנשים העולמי, היא השחקנית הראשונה שקלעה נקודות בטורניר הנשים במשחקים האולימפיים. על הישגיה, הוכנסה האריס להיכל התהילה של כדורסל ולהיכל התהילה של כדורסל הנשים. בשנה שעברה יצא סרט דוקומנטרי קצר על חייה, בשם "מלכת הכדורסל".

הרגע הזכור ביותר של קריירת הכדורסל של האריס הגיע בשנת 1977, כשקבוצת ניו אורלינס ג'אז בחרה בה בדראפט ה-NBA, בסיבוב השביעי בבחירה ה-137. הליגה שאסרה עד אז לבחור בנשים וביטלה את הניסיון בחירה של קבוצת סן פרנסיסקו ווריורס ב-1969 את דניס לונג, החליטה הפעם לאפשר זאת ובכך האריס הפכה לאישה הראשונה והיחידה שנבחרה בדראפט.

שנתיים לפני כן, ביל ברקתה הג'נרל מנג'ר של הקבוצה, החליט לבחור בצעד יוצא דופן בדראפט 1975 את שחקן נבחרת ברה"מ אלכסנדר בלוב. השחקן הסובייטי כמובן לא הגיע לשחקן או להתאמן ב-NBA, אך הדבר הזה היה שינוי מגמת חשיבה בליגה האמריקאית.

לפי הסיפור שמסופר בספר "Mad Seasons: The Story of the First Women's Professional Basketball League", בתו הצעירה של ברתה שאלה את אביה, "עשית משהו שונה השנה, אז למה שבשנה הבאה לא תבחר בדראפט באישה כשחקנית לקבוצה?" הוא ענה לה: "למה לא? לעולם אי אפשר לדעת". לאחר שנתיים, הוא עשה זאת.

להאריס לא היו שום תוכניות לשחק בליגת הגברים והיא כמובן לא הגיעה למחנה האימונים של הקבוצה באותה השנה. לאחר בחירתה התברר בכלל שהיא בהריון ובכל מקרה לא תוכל לקחת חלק באימונים.

"אנו עצובים מאוד לחלוק את החדשות שהמלאך, אחותנו, אמא, סבתא, מדליסטית אולימפית, מלכת הכדורסל, לוסיה האריס הלכה לעולמה במפתיע היום במיסיסיפי", אמרה המשפחה בהצהרה לאחר מותה. "החודשים האחרונים הביאו לגב' האריס שמחה גדולה, כולל החדשות על חתונתו הקרובה של בנה הצעיר וההכרה שזכתה לסרט דוקומנטרי עדכני על חייה שהסב תשומת לב עולמית לסיפורה".

האיריס נולדה ב-1955 במינטר סיטי, מיסיסיפי. אביה היה חקלאי שעבד בשדות והיא הייתה הילדה העשירית מתוך אחד-עשר אחים. כל ששת האחים שלה ואחותה הגדולה ג'יין שיחקו כדורסל. האריס שיחקה בעמדת הסנטר וניצלה את גובה 1.91 מטר כדי להיות אחת השחקניות הבולטות בתקופתה. היא הובילה את אוניברסיטת דלטא סטייט לשלוש זכיות בטורניר המכללות לנשים בין השנים 1975 ל-1977 ובמהלכן נבחרה שלוש פעמים רצופות ל-MVP של הליגה.

באופן צפוי האריס הצטרפה לנבחרת הנשים האמריקאית והופיעה איתה באולימפיאדת מונטריאול 1976, המשחקים הראשונים אי פעם שנערך בהם טורני הנשים. בטורניר הראשון השתתפו רק שש נבחרות ונערכו בשיטת בית. ארה"ב הפסידה במשחק הפתיחה לנבחרת יפן, אך בהמשך הטורניר ניצחה שלושה משחקים כולל את הקרב על מדליית הכסף מול בולגריה. האריס קלעה את הנקודות הראשונות בטורניר ובכך רשמה עוד הישג היסטורי על שמה.

ב-1979 היא הצטרפה לעונה אחת במדי קבוצת יוסטון אנג'לס בליגה המקצוענית הראשונה לנשים בכדורסל ה-WBL. ליגה שהחזיקה מעמד רק 3 עונות, לפני שהתפרקה. יוסטון בחרו בה במקום הראשון בדראפט הקמת הליגה ב-78, אך היא הצטרפה רק עונה מאוחר יותר ובכך פספסה הזדמנות לקחת חלק באליפות ההיסטורית של יוסטון. לאחר סיום העונה, בגיל 25 בלבד האריס פרשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!