"אני בבידוד כמאומתת ואם תהיה לי תוצאה שלילית אוכל ללכת להיבחן. אבל לא באמת למדתי, גם כי היו לי כאבי ראש בתחילת הבידוד, וגם כי חשבתי שאהיה בבידוד שבעה ימים, כלומר כולל את יום הבחינה", אומרת ל'דבר' אמונה עטיה, תלמידת כיתה י"ב מבני דקלים, שלומדת באולפנת בני עקיבא לכיש. "אני עושה 3 יחידות וניגשת היום לבגרות האחרונה שלי במתמטיקה, ואני לא מרגישה מוכנה. רק אתמול התחלתי ללמוד".
בחינות הבגרות במתמטיקה יתקיימו היום (חמישי) וב-17 בפברואר. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה בדצמבר 2020 על צמצום של חומר הבחינה ושינוי המבנה שלה באופן שיקל על הנבחנים. שינוי זה תקף גם למועד הקיץ.
לעומת עטיה, אלי קופר, 70, שמלמד בישיבת בני עקיבא גבעת שמואל ובאולפנת בני עקיבא צפירה ועובד כמורה למתמטיקה 47 שנים, אופטימי בנוגע להצלחת תלמידיו בבחינת הבגרות. "הגשתי עד היום 8,000 תלמידים לבגרות. בשנה שעברה הגשתי 41 תלמידים ל-5 יחידות, כולם עם ציון 90 ומעלה".
עטיה וקופר מברכים על השינוי במבנה הבחינה ובהיקף החומר. קופר מסייג: "אנחנו נגלה היום אם השאלונים קלים יותר כמו שאנחנו מקווים". עטיה מוסיפה: "שמחתי על השינוי המבני בבחינה שנותן לנו שליטה על הבחינה, אבל אני חושבת שיכלו להוריד עוד חומר ולהקל עלינו". לדעתה, היה עדיף לדחות את הבחינה. "אני חושבת שהיו יכולים לדחות אותה בחודש אחרי גל התחלואה הנוכחי. אין ספק שהייתי רגועה יותר".
לקופר אין הרבה תלמידים שניגשים לבחינת הבגרות. "יש לי לדוגמה ארבע תלמידות בכיתה י"ב שרוצות לשפר את הציון שלהן. שתיים מהן לא ניגשות היום כי הן חולות קורונה, והן ייגשו במועד מאוחר יותר שנקרא 'נבצרים'. התלמידות האלה הן דוגמה לסוג אחד של תלמידים שלי שניגש. סוג אחר הוא תלמידים בוגרים שמשלימים בגרות".
בשבועות האחרונים כיתות רבות עברו ללמידה מרחוק או למידה היברידית. "באופן כללי קשה ללמוד מהזום, ועל אחת כמה וכמה מתמטיקה", אומרת עטיה.
"כמובן אני מעדיף לעמוד מול הכיתה גם אם היא חצי ריקה", אומר קופר. "ככה אני יכול להסתכל להם בעיניים ולהבין מי מבין ומי לא, ואם יש צורך להסביר שוב".
קופר אומר שהתאים את שיטות הלימוד שלו ללמידה מרחוק וללמידה היברידית. "יום לפני השיעור בזום, התלמידים שלי מקבלים את מערך השיעור בווטסאפ או במייל, וכשנפגשים מעלים אותו למסך המשותף. כך אני מרוויח את הלוח שלי בלי לבזבז את הזמן לכתוב אותו, והתלמידים נחשפים לחומר לפני השיעור. בנוסף, אני דורש מהתלמידים שלי לא לכתוב תוך כדי שאני מדבר, אלא מכתיב להם אחר כך. כך גם בלמידה היברדית אני מכתיב לכולם באותו זמן".
הוא מוסיף לגבי הבגרות: "אין ספק שהתלמידים מתרגשים ולחוצים. ידוע שהרבה תלמידים לצערי מפחדים ממתמטיקה". עטיה אומרת: "למרות הכול, אני עדיין רוצה לגשת. יש לי מגן 100, ומקסימום אגש למועד קיץ".