דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ביידן: "פלישה רוסית מלאה לאוקראינה תגרור לחימה שתצא מכלל שליטה"; בכיר באוקראינה: "הוא נותן אור ירוק לפוטין"

בקייב זעמו על דבריו של נשיא ארצות הברית, שהבחינו בין פלישה צבאית מלאה של רוסיה לבין "פלישה מינורית" שלא תיענה בסנקציות | דוברת הבית הלבן: "יש הבדל בין מיליציות, שפועלות כבר 8 שנים בגיבוי רוסי, לבין פלישה צבאית מלאה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן 
(צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילומים: Alexei Druzhinin, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
אוריאל לוי

"אסון לרוסיה, והדבר המשמעותי ביותר שיקרה בעולם מאז מלחמת העולם השנייה", כך הגדיר אתמול (רביעי) נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את הפלישה הצפויה של רוסיה לאוקראינה. לדבריו, רוסיה תישא באחריות למעשיה ותשלם מחיר כבד. במסיבת העיתונאים שנערכה במלאת שנה לכניסתו לתפקיד אמר ביידן שפלישה רוסית תוביל ללחימה שעלולה לזלוג מעבר לגבולות אוקראינה ו"לצאת מכלל שליטה".

ביידן אמר שרוסיה תנצח צבאית אם תפלוש לאוקראינה, אבל תספוג אבדות רבות בנפש. לדבריו, ניצחון רוסי באוקראינה לא יושג בקלות רבה בגלל הסיוע הצבאי שהעבירה לאחרונה ארצות הברית לממשלה בקייב. "הם ישלמו מחיר כבד באופן מיידי ובטווח הארוך".

ביידן סייג את דבריו בנוגע לתגובה האמריקאית: "רוסיה תישא באחריות אם תפלוש, וזה תלוי במה שהיא תעשה. זה שונה אם מדובר בפלישה מינורית. נדון בהמשך בשאלה מה לעשות ומה לא לעשות".

דבריו של הנשיא עוררו תגובה זועמת בקייב. "זה מזעזע שנשיא ארצות הברית מבחין בין פלישה נרחבת למינורית", אמר גורם אוקראיני בשיחה עם רשת CNN. לדבריו, ביידן הודה שפלישה לא-נרחבת לא תוביל לסנקציות. "זה נותן אור ירוק לפוטין להיכנס לאוקראינה להנאתו".

בכיר בממשל האמריקאי אמר בהמשך שכל ניסיון של צבא רוסיה להשתלט על חלק מאדמת אוקראינה ימיט על רוסיה תגובה כלכלית חריפה. "אף אפשרות לא יורדת מהשולחן בכל הנוגע לסנקציות על רוסיה. אנחנו נערכים לסנקציות על המוסדות הפיננסיים הכי גדולים ברוסיה במקרה של פלישה".

מאוחר יותר הבהיר הבית הלבן שכל תנועה של כוחות רוסיים תיחשב לפלישה רוסית, ודוברת הבית הלבן אמילי הורן צייצה בטוויטר שביידן התכוון להבדיל בין פעילות של מיליציות אוקראיניות שנהנות מגיבוי רוסי (אותן מיליציות שפועלות באוקראינה כבר 8 שנים), לבין צבא רוסיה. גורם רשמי בממשל האמריקאי אמר בעבר ל'דבר' שהמיליציות שפועלות באוקראינה תחת דגלי הבדלנים מורכבות בין היתר מחיילים רוסים בתפקיד.

המתיחות הביטחונית באירופה ממשיכה לעלות

החשש באוקראינה מגיע גם מהדברים שביידן לא אמר בנאום: הוא לא הצהיר במפורש על ניתוקה של רוסיה ממערכת הסליקה הבינלאומית ״סוויפט״, וגם לא איים בתגובה צבאית, אלא רק בהחמרת הסנקציות הכלכליות.

ביידן אמר שהוא משוכנע שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לא רוצה מלחמה, אבל שב והדגיש שלא רק שאין בכוונת וושינגטון לצמצם את נוכחותה הצבאית באירופה, אלא שבמקרה של הסלמת התוקפנות הרוסית, כוחותיה יתוגברו בפולין וברומניה.

בינתיים הבהירה מוסקבה לנאט״ו שהגיע הזמן שהמערב יקבל את הצעותיה, או שרוסיה תמצא דרכים אחרות לשמור על ביטחונה של רוסיה. "נגמר לנו הזמן. הספירה לאחור החלה".

במקביל הודיע צבא פינלנד שהוא מעלה את רמת המוכנות. בהודעת משרד ההגנה הפיני נאמר שקשה כרגע לצפות כיצד יתפתח המצב הביטחוני.

ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין הבהירה שלעת עתה אין לארצה כוונה להצטרף לנאט״ו, אבל הוסיפה ש״אם רוסיה תגביר את תוקפנותה כלפי אוקראינה, לפינלנד יש את היכולת להגיב בעוצמה ובמהירות״.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!