דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרידה

אלכסנדר קלניטרסקי, האיש שאטם את הגג של הכור בצ'רנוביל, הלך לעולמו

בישראל עמד בראש ברית הליקווידטורים, שדרשו הכרה בזכויות של מי שנפגעו בשעה שנטרלו את האסון הגרעיני | בתו ספדה לו: "אבא היה איש של מעשים, שהשפיעו לטובה על העולם"

אלכסנדר קולונטירסקי עם אישור הכניסה לאזור הסגור בצ'רנוביל (צילום: דוד טברסקי)
אלכסנדר קולונטירסקי עם אישור הכניסה לאזור הסגור בצ'רנוביל (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

אלכסנדר קלניטרסקי, אחד המהנדסים הבכירים שפעלו לנטרול האסון בתחנת הכוח הגרעינית צ'רנוביל ומי שעמד בראש ברית הליקווידטורים בישראל, הלך אתמול (רביעי) לעולמו בגיל 80. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים.

קלנטירסקי, נקרא לשירות לטיפול באסון הגרעיני בצ'רנוביל שהתרחש באפריל 1986 בעיר פריפאט, מחוז צ'רנוביל בצפון אוקראינה. טעות אנוש גרמה לפיצוץ בגג הכור, חשיפתו לעולם, ופליטת ענן של קרינה רדיואקטיבית שהתפשט בכל אירופה. כמהנדס בהכשרתו, הוא עמד בראש צוות פרויקט בניית "הסרקופג", מבנה הנדסי מבטון יצוק, שנבנה על גבי החור שנפער בתקרת הכור וחשף את ליבת הכור. לאחר סיום העבודה בצ'רנוביל קיבל אותות הוקרה רבים על תרומתו. ב-1992 עלה לארץ והקים את ארגון "ברית הליקווידטורים בישראל" שבראשו עמד מאז. קלנטירסקי נפטר אמש לאחר שבוע בו היה מאושפז בעקבות בשבץ, והוא יובא למנוחות היום בבית עלמין ירקון.

"אבא היה איש של מעשים, מעשים שהייתה להם השפעה טובה על העולם" מספרת ל'דבר' בתו אורלי. "הוא מהנדס שתכנן פרויקטים מסובכים, קריטיים וחיוניים. אבא שימש תמיד דוגמא לכך שהכול אפשרי; שרצון, עבודה קשה ומקצועיות מאפשרים לך לתרום באמת בחיים אלו ולהשאיר חותם".

מבט מבפנים על הכור בצ'רנוביל, לאחר האסון (באדיבות אלכסנדר קלנטירסקי)
מבט מבפנים על הכור בצ'רנוביל, לאחר האסון (באדיבות אלכסנדר קלנטירסקי)
שרטוט של הכור בצ'רנוביל ומבנה הסרקופאג (באדיבות קלנטירסקי)
שרטוט של הכור בצ'רנוביל ומבנה הסרקופאג (באדיבות קלנטירסקי)

"בצ'רנוביל הוא נלחם בקרינה המסוכנת ומנע ממנה להתפשט ולפגוע בבני אדם, וכאן בישראל הוא נלחם נגד הממסד למען זכויות של מנטרלי אסון בצ'רנוביל שעלו ארצה" ספדה לו חברת הכנסת לשעבר, קסניה סבטלובה, שפעלה יחד אתו לאישור חוק הליקוודיטורים. "הוא איש צנוע, אציל וממוקד מטרה. אני מקווה שהממשלה תענה לדרישות הצנועות של הישראלים מנטרלי האסון בצ'רנוביל, שבסך הכל מבקשים את מה שמגיע להם בחוק. קלנטירסקי היה דמות בולטת בקרב עולי ברה"מ – ראוי שהמדינה תכיר ותכבד את מורשתו".".

מ-1997 פעל קלנטירסקי לחקיקתו של "חוק הליקווידטורים" שהכיר במעמדם והעניק להם מענק חודשי קבוע. ב-2017 יצא למאבק נוסף להרחבת סל השירותים והטיפולים הבריאותיים לליקוידטורים החיים בישראל וכך סיפר ל'דבר': "חברות הביטוח מסרבות להעניק לליקווידטורים ביטוח חיים, וקופות החולים אינן מכירות בהם כנפגעי אסון גרעיני, אלא מטפלות בכל בעיה או מחלה באופן ספציפי, ללא התייחסות הוליסטית למצבו של המטופל". פרט למאבקים אלה, חברי הברית, בהובלתו של קלנטירסקי, תמכו ועזרו כלכלית, גייסו כספים ועסקו רבות בקידום טיפולים רפואיים והתייעצויות משפטיות לרווחת המנטרלים.

מעל ל-600 אלף חיילים ואזרחים מכל ברית המועצות לקחו חלק בטיפול באסון הגרעיני הגדול בהיסטוריה. הליקווידטורים (המנטרלים) הוא הכינוי שהוענק להם בתום מבצע, שנמשך יותר מחצי שנה. מעל 4,000 ליקווידטורים עלו לארץ לאורך השנים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!