דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

אומיקרון בעולם: אוסטריה אישרה חובת חיסונים לבני 18 ומעלה

מהחובה יוחרגו נשים בהיריון, מדוכאי חיסון ומי שלא עברה חצי שנה מהחלמתו מקורונה | הממשלה תשקיע 1.4 מיליארד אירו בעידוד ותמרוץ התחסנות | במדינות אחרות ביבשת הולכים למדיניות של חיים לצד הנגיף

אזרח אוסטרי מקבל חיסון לקורונה (צילום: AP Photo/Lisa Leutner, File)
אזרח אוסטרי מקבל חיסון לקורונה (צילום: AP Photo/Lisa Leutner, File)

הפרלמנט האוסטרי אישר אתמול (חמישי) הטלת חובת חיסון לקורונה על כל האוכלוסייה הבוגרת במדינה החל מה-1 בפברואר. לפי ההחלטה, מי שלא יתחסן גם אחרי שורת תזכורות מהמדינה יהיה חשוף לקנס של עד 3,600 אירו. אוסטריה היא המדינה האירופית הראשונה להטיל חובת חיסון כזו.

ההחלטה עברה ברוב של 137 תומכים מול 33 מתנגדים בלבד ותחול על כל תושבי אוסטריה בני ה-18 ומעלה. פטור יינתן לנשים הרות, למי שלא יכול להתחסן מסיבות רפואיות ולכאלה שלא עברה עדיין חצי שנה מאז החלימו מקורונה.

הצבעה בפרלמנט האוסטרי על הטלת חובת חיסונים לבני 18 ומעלה (AP Photo/Lisa Leutner)
הצבעה בפרלמנט האוסטרי על הטלת חובת חיסונים לבני 18 ומעלה (AP Photo/Lisa Leutner)

גורמים בממשלת אוסטריה אמרו שחובת החיסון הכרחית בגלל ששיעור המחוסנים במדינה עדיין נמוך מדי. לדבריהם, המהלך יבטיח שמערכת הבריאות לא תקרוס בעקבות התחלואה.

שר הבריאות וולפגנג מוקשטיין אמר במהלך הדיון בפרלמנט שמדובר בצעד "הגדול, ולראשונה גם המתמשך" במאבק של אוסטריה במגפה.

"ככה אנחנו יכולים להימלט ממעגל הסגרים", אמר. מוקשטיין הוסיף שהמהלך לא מכוון רק נגד זן האומיקרון אלא גם נגד כל זן עתידי אפשרי, "זו הסיבה שהחוק הזה נחוץ כל כך בדחיפות כרגע".

ממשלת אוסטריה הודיעה על כוונתה להטיל חובת חיסונים כללית כשהטילה סגר בנובמבר האחרון, על רקע החששות משיעור ההתחסנות הנמוך יחסית בהשוואה למערב אירופה. נכון להיום, כ-72% מאוכלוסיית אוסטריה חוסנו באופן מלא.

ממשלת אוסטריה הכריזה ביום חמישי האחרון גם על תקציב של 1.59 מיליארד אירו לטובת עידוד הלא מחוסנים להתחסן. מיליארד אירו יופנו להגרלת לוטו בה ישתתפו מחוסנים, שתתחיל ב-15 במרץ. 400 מיליארד האירו הנותרים יועברו לרשויות מקומיות שיגיעו לשיעור התחסנות מסוים.

חובת החיסון תהיה בתוקף עד סוף ינואר 2024. ועדת מומחים תדווח לממשלה ולפרלמנט על התקדמות מבצע החיסונים מדי שלושה חודשים.

ממשלות אירופה מתחילות לעבור למדיניות של הכלה

בזמן שאוסטריה מטילה חובת חיסונים, נראה ששאר מדינות אירופה עוברות למדיניות של הכלת הנגיף. שנתיים אחרי שהטילה סגר מלא של שלושה חודשים כדי לעצור את התפשטות הנגיף, ממשלת ספרד מתכוננת להתמודד עם גלי ההדבקה הבאים לא כמקרי חירום אלא ככאלה של מחלה שכאן כדי להישאר.

עם שיעורי התחסנות מהגבוהים ביבשת וכלכלה שנפגעה קשות מהמגפה, ספרד מתכוונת להתמודד עם הקורונה כפי שמדינות אחרות מתמודדות עם מחלות כמו חזרת: קבלת העובדה שיהיו הדבקות והענקת טיפול רפואי לקבוצות סיכון ולחולים במצב קשה.

רחוב במרכז העיר מדריד בספרד (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, File)
רחוב במרכז העיר מדריד בספרד (צילום: AP Photo/Manu Fernandez, File)

ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ס קרא לאיחוד האירופי לאמץ גישה דומה מול התפשטות זן האומיקרון, שהראה שהמחלה הופכת לפחות קטלנית. "מה שאנחנו אומרים זה שבחודשים ובשנים הקרובות נצטרך לחשוב, בלי היסוס ובהתאם למה שהמדע יגיד לנו, איך לנהל את המגפה במסגרת פרמטרים אחרים", אמר ביום שני האחרון.

סנצ'ס אמר שהשינויים במדיניות לא צריכים לקרות לפני סוף גל האומיקרון, אבל שהממשלות צריכות לעצב את העולם שאחרי המגפה: "אנחנו עושים את שיעורי הבית שלנו, חוזים תרחישים אפשריים".

משרד הבריאות הספרדי אמר שמוקדם מדי לחלוק תכניות קונקרטיות עליהן עובדים אנשי המקצוע, אבל אישר שאחת ההצעות היא לאמת את מודל 'הניטור המתמשך' בוא משתמש כיום האיחוד האירופי למעקב אחרי השפעת.

גם פורטוגל, עם 87% התחסנות, מהגבוהים בעולם, מתכוננים לשינוי מדיניות. בנאום השנה החדשה שלו הכריז הנשיא מרסלו רבלו דה סוזה שהמדינה "עברה לפאזה האנדמית שלה".

יש עדיין ויכוח ציבורי על ביטולן של מספר הגבלות בזמן שהתחלואה במדינה הגיע לרמות שיא: כמעט 44 אלף נדברים ביממה ביום שלישי האחרון. עם זאת, מספר האשפוזים ומקרי המוות נשארו נמוכים יחסית לגלי התחלואה הקודמים.

בבריטניה הודיעה הממשלה על ביטול חובת עטיית המסכה במקומות ציבוריים כמו גם על ביטול דרכוני הקורונה החל מה-26 בינואר.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה (Adrian Dennis/Pool via AP)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, במהלך ביקור במרכז לבריאות הציבור בדרום אנגליה (Adrian Dennis/Pool via AP)

ביום רביעי האחרון הודיע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון שהחובה להיכנס לבידוד של חמישה ימים תישאר במקומה אבל בכוונתו לבחון בשבועות האחרונים את האפשרות לבטל גם אותה אם נתוני התחלואה ימשיכו להשתפר. לפי הנתונים הרשמיים של בריטניה, 95% מאוכלוסיית המדינה פיתחו נוגדנים לקורונה, כתוצאה מחיסון או הדבקה.

עבור ממשלות אחרות ביבשת, הרעיון של נורמליזציה לנגיף עומד בניגוד למאמציהן להגדיל את שיעורי החיסון.

בגרמניה, בה פחות מ-73% מהאוכלוסייה קיבלו שתי מנות חיסון ושיעורי ההדבקה הגיעו לשיאים חדשים, דחו את ההשוואה לספרד או למדינות אחרות. "יש לנו עדיין יותר מדי אנשים לא מחוסנים, במיוחד בקרב אוכלוסיית הזקנים", אמר ביום שני דובר משרד הבריאות אנדראס דפנר.

בארגון הבריאות העולמי אמרו שמוקדם מדי לשקול שינוי מיידי במדיניות מול המגפה. לארגון אין קריטריונים ברורים להכרזה על הקורונה כמחלה אנדמית, אבל אנשיו אומרים שקריטריונים כאלה יגובשו כשהנגיף יהיה צפוי יותר ולא יהיו גלי תחלואה מתמשכים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!