דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון

הממשלה אישרה ועדת חקירה לפרשת הצוללות; בנט נמנע, שקד התנגדה

רוב השרים הצביעו בעד ההחלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט | רה"מ נמנע, השרה שקד: "האיזון בין הדרג המדיני לצבאי יופר"

שר הביטחון בני גנץ צילום: דוד כהן, פלאש 90)
שר הביטחון בני גנץ צילום: דוד כהן, פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שרי הממשלה הצביעו היום (ראשון) בעד ההצעה להקים ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט, באישורו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. ראש הממשלה נפתלי בנט החליט להימנע מהצבעה.

שר הביטחון, בני גנץ, צייץ בתום הדיון: "‏הבטחנו וקיימנו. הממשלה אישרה את הצעתי להקמת ועדת החקירה הממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט. הקמת הוועדה היא צורך ביטחוני מהמעלה הראשונה, ומסר ברור שאי אפשר לשחק בביטחון ישראל".

השרה איילת שקד הודיעה במהלך הדיון על התנגדותה. "תמיד הממשלות הקימו ועדות חקירה על עצמן. הממשלה הזו מקימה כברשתי ועדות חקירה על ממשלות קודמות. מה קרה פה? הגוורדיה הביטחונית (אלופים במיל') רוצים לבדוק את הדרג המדיני. מה ועדת חקירה כזו תעשה? ועדות כאלה קובעות פרוצדורות וקובעות הלכות שבסופן יצמצמו את מרחב הפעולה של הדרג המדיני. לוועדות כאלה יש אפקט מצנן מאד על מקבלי ההחלטות. את ההשפעה של וועדת החקירה על מירון ניתן היה לראות כבר בהילולת הבאבאסלי שהתקיימה לאחרונה, ההילולה השנה עלתה 2.5 מיליון במקום חצי מיליון כי המשטרה רצתה להגן על עצמה מכל כיוון. ועדה כזו יכולה להפר את האיזון בין הדרג המדיני לצבאי", נימקה שקד את התנגדותה.

מפלגת הליכוד פרסמה בתגובה להחלטה: ״הדבר הראשון שהוועדה צריכה לבדוק זה איך כל מי שהתנגדו כל השנים לקניית שלוש צוללות נוספות – פתאום מאשרים את הרכישה, ובתוספת של מיליארדי ש״ח על חשבון הציבור, שהיו נחסכים לו הצוללות היו נרכשות בזמן. רכש הצוללות חיוני לשמירה על ביטחון ישראל, וזאת שערוריה שהוא התעכב עד עכשיו בגלל פוליטיקאים כושלים שפגעו בביטחון המדינה כדי לשרת טענות סרק פוליטיות״.

נתניהו יוצא מתוך הצוללת אח"י רהב (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
נתניהו יוצא מתוך הצוללת אח"י רהב (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

שר הביטחון בני גנץ אמר אתמול במפגש עם הפורום הביטחוני של התנועה לאיכות השלטון: "מדובר בצורך לאומי, אסור לשחק בביטחון המדינה. אנחנו צריכים לשמור את הביטחון מחוץ לשדה הפוליטי, בוודאי בסוגיות אסטרטגיות מהסוג הזה".

משרד הביטחון הודיע שלשום על הסכם לרכישת צוללות מחברת טיסנקרופ הגרמנית. ישראל תרכוש שלוש צוללות מהמתקדמות בעולם מסדרה חדשה בשם "דקר" בעלות של כ-3 מיליארד אירו, וממשלת גרמניה תממן חלק מההסכם באמצעות מענק מיוחד.

הצוללת הראשונה, כך הוסכם, תימסר לזרוע הים תוך תשע שנים. ההסכם כולל גם רכש גומלין בהיקף של יותר מ-850 מיליון אירו, ורכש הצוללות יכלול הקמת סימולטור ייחודי בישראל וחבילת תמיכה לוגיסטית לצד אספקת חלפים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!