דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שינוי מגמה: השווקים בארה״ב ירדו בעקבות העלאת הריבית ואכזבה מענקיות הטכנולוגיה

שני הגורמים שהובילו לעלייה בשווקים בשנתיים האחרונות צבעו בסוף השבוע את המסכים באדום

מניית נטפליקס התרסקה בכ-25%. משרדי נטפליקס בקליפורניה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)
מניית נטפליקס התרסקה בכ-25%. משרדי נטפליקס בקליפורניה (צילום: AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

מדדי המניות בארה״ב הגיעו לשפל, עלייה במדד הפחד

מדדי המניות המובילים בארה"ב הגיעו לשפל הגדול ביותר שלהם מאז תחילת 2020. ירידה משמעותית נרשמה ביום שישי במניות ענקיות הטכנולוגיה שכיכבו בתקופת הקורונה. הסנטימנט השלילי נובע מהתחזיות המתחזקות לשינוי מדיניות מצד הפדרל ריזרב, לצד ביצועים מאכזבים של חלק מקבוצות הטכנולוגיה.

מדד הפחד (VIX) שמודד תנודתיות מניות זינק גם הוא ב-50% בשבוע האחרון. זינוק דומה נרשם בתחילת נובמבר, עם הידיעות הראשונות על הופעת זן האומיקרון. אלא שהפעם הנסיבות הן לא אירוע חיצוני, אלא פגיעות התהליכים שהובילו את העלייה בשווקים בשנתיים האחרונות.

את המגמה הובילה מניית נטפליקס, שצנחה בכ-25% אחרי שפרסמה נתונים מאכזבים על הצטרפות משתמשים חדשים. שירות הסטרימינג הפופולרי סיפק את אחת מהמניות הצומחות בתקופת הקורונה, כשבשיאה (לקראת סוף 2021) היא הכפילה את ערכה בהשוואה לתחילת המגפה. קפיצה זו נבעה בין היתר מההערכות לפיהן המגפה תיצור שינוי בדפוסי צריכת התרבות. מסיבות דומות, גם תוצאות מאכזבות של יצרנית אופני הכושר הביתיים המתקדמים פלטון, הגבירו את הפסימיות.

מדד 100 המניות הטכנולוגיות המובילות של נאסד"ק שיקף עד כה ציפייה זו, ועלה ביותר מ-70% מאז תחילת המגפה. מאז תחילת 2022 ירד מדד זה ב-14%. בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם דו"חות של מספר חברות טכנולוגיה בולטות, בהן אפל, מיקרוסופט, טסלה, ואינטל. נתוני הביצועים של חברות אלה יעזרו לסמן אם החולשה היחסית של נטפליקס מבשרת מגמה נרחבת יותר.

אלא שנראה שיותר מהדו"חות המאכזבים, הגורם שצפוי להשפיע על המניות הוא 'שינוי האקלים' במדיניות הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. הריבית, שמלבד עלייה קטנה והדרגתית לפני הקורונה, עומדת על רמה אפסית מאז 2008, צפויה להתחיל לעלות בחודש מרץ. תנאי האשראי הנוחים תדלקו מדיניות השקעות אינטנסיבית מאד, שיש שמזהירים שאף הובילה לבועה.

בימים שלישי ורביעי יפגשו נגידי הפדרל ריזרב, והמשקיעים יעקבו באדיקות אחרי כל איתות למדיניות המוניטרית הצפויה לשבוע הקרוב. המשקיעים צופים כארבע עליות ריבית השנה, וכל סימן להאצת התהליך צפוי לגרור תגובה בשווקים.

הבורסה בישראל עדיין לא רשמה ירידות גדולות, אבל המגמה צפויה להתבטא בימים הקרובים. עם זאת, ההשפעה על ישראל יכולה להיות יותר משמעותית דווקא בחברות ההייטק, שנהנו מאד מתקופת האשראי הזול.

הידוק תנאי האשראי העולמיים צפוי לדחוף משקיעים להשקעות שמרניות יותר. המשקיעים צפויים להעדיף חברות שמראות רווחים, ולהראות חשדנות גדולה יותר כלפי חברות שמציעות טכנולוגיות עתידיות עם תכנית עסקית סיכונית. מגזר ההייטק הישראלי, שנהנה משנתיים של השקעות חסרות תקדים, עלול לספוג חלק מהמכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!