דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האסון במירון

הפיצוי למשפחות הרוגי המירון אושר בממשלה: יקוזז מהקצבאות שלהן

ההחלטה מבטיחה פיצוי ראשוני על סך חצי מיליון שקלים לכל משפחה, 8 חודשים לאחר האסון. מנוסח ההחלטה עולה החשש שהסכום שתקבל כל משפחה יפגע בקצבאות אחרות להן היא זכאית

מתנדב זק"א בזירת האסון במירון (צילום: זק"א)
מתנדב זק"א בזירת האסון במירון (צילום: זק"א)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) פיצוי ראשוני על סך חצי מיליון שקלים לכל משפחה של הרוג באסון במירון. אלא שמנוסח ההחלטה עולה החשש שהסכום שתקבל כל משפחה יפגע בקצבאות אחרות להן היא זכאית.

"הממשלה הזאת עושה היום תיקון גדול ביחס להתנהלות העבר", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בפתיחת ישיבת הממשלה, "מדובר על מקרים הומניטריים קשים מאוד, משפחות שהגיעו ממש לפת לחם, וממשלת ישראל מושיטה להן יד. המדינה לוקחת אחריות, עוד לפני מסקנות ועדת החקירה הממלכתית, שיכולות עוד לקחת זמן".

"הפיצויים לא יחזירו את 45 האנשים שנהרגו שם, אבל לפחות יסייעו למשפחות לעבור את התקופה הכל כך קשה הזאת", הוסיף. "לסיכום, אם אתה מאמין שאפשר לקלקל, תאמין שאפשר גם לתקן".

לצורך יישום ההחלטה, יקצה משרד האוצר סכום של עד 22.5 מיליון שקלים. בשלב זה, לא נקבע פיצוי לפצועים ולפגועי נפש כתוצאה מהאסון. במקרה ויש יותר מהרוג אחד במשפחה, הסכום יוכפל. סכום הפיצוי יקוזז בעתיד מכל סכום פיצוי שישולם למשפחות במסגרת תביעות שיוגשו.

מנוסח ההחלטה עולה החשש שהפיצוי יוגדר כהכנסה, ולכן יקוזז מהקצבאות להן זכאיות המשפחות מביטוח לאומי: נכות, הבטחת הכנסה, אבטלה ועוד. כדי למנוע את הקיזוז צריך הכסף לעבור דרך הביטוח הלאומי, אלא שהמוסד לביטוח לאומי איננו חלק מוועדת הקריטריונים לפיצויים, וכלל לא מופיע בהצעת ההחלטה.

ההחלטה קובעת הקמת צוות בין משרדי שיגבש בתוך 45 ימים מתווה לאופן בו יינתן התשלום. בראש הצוות יעמוד הממונה על התקציבים באוצר (או מישהו מטעמו), המשנה לפרקליט המדינה וליועת המשפטי, ונציג חברת הביטוח ׳ענבל׳.

בהצעת ההחלטה נכתב שבגלל שוועדת החקירה הממלכתית והבירור המשפטי ייקחו זמן, ״לצד ההשתתפות בצערן ובאבלן של המשפחות, מבקשת הממשלה בהחלטה זו לסייע כבר כעת, למשפחות נספי האסון, על חשבון פיצוי עתידי שייקבע כאמור בהחלטה זו״.

על הגבלת קבוצת הזכאים למשפחות הנספים בלבד, נכתב בהצעה שהדבר נעשה מכיוון שמדובר בקבוצה מתוחמת, שיש לה מאפיינים ייחודיים, והצורך בתשלום מיידי הוא מובהק בשלב זה ״לעומת קבוצת הנפגעים הרבים באסון, שגודלה אינה ידוע, ובה שונות רבה בנוגע להיקף הפגיעה והנזק״.

שמונה חודשים עברו מאסון הילולת הרשב״י במירון, ועד כה נבלם הדיון על הפיצויים על ידי משרד האוצר. המשרד טען שרק לאחר שוועדת החקירה הממלכתית תגיש את מסקנותיה, ניתן יהיה לקבוע את גובה הפיצוי. בחודשים האחרונים הועלו שני חוקים, והוצע מתווה על ידי הביטוח הלאומי לפיצוי הנפגעים, שהתבסס על המתווה של האסון באולמי ורסאי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!